Gå til innhold

Nettop som Media Center. Packard Bell iMAX Mini.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Packard Bell Imax Mini på Lefdal, 2695 Nok var en helt grei pris.

packard_bell_imax_mini_01.jpg

packard_bell_imax_mini_03.jpg

Bilder hentet fra HARDWARE.INFO her.

Av hardware i denne saken er det, Atom 230 CPU med Nvidia ION, som deler 256 Mb ram av de 2Gb av ram som er i denne "maskinen", også er det en 250Gb harddisk som spinner med 5400 RPM, Gigabit nettverk og Trådløst, og det viktigste av alt det er 7.1 Surround via HDMI.

Planen min er å benytte flere av disse som front-ends i min media center løsning. Her har jeg en kraftig server som står med 2 DVB kort å tar inn alt av kanaler som "canal digital" kan levere av både SD og HD. Og noen par terrabyte med Video og Tv serier, også i SD og HD kvalitet.

Gjorde noen raske forrsøk på å kjøre noe HD video i denne saken, og det var uten hell. Og da var det snakk om en 1:1 BD rip. Det skal være sagt at jeg da prøvde gjennom VLC som ikke er så ytelse gjerrig. Samt installerte jeg CoreAVC (1.95) og prøvde gjennom Windows Media Player, men var bare haali media splitter som jobbet, dette testet jeg med å justere lys styrke, skarphet, og farger, ingen justeringer ga noen utslag på bildet, her er det snakk om en enkel fix for å få CoreAVC til å gjøre dekodingen av video strømmen.

Håper det er noen der ute som kan dele erfaringer om denne maskinen eller lignende maskiner, jeg skal komme tilbake med mere av det jeg erfarer om denne ettersom jeg får testet den skikkelig.

Linker som kan være av interesse:

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en ASRock til 3000,- med omtrent samme spesifikasjoner med den ene store endringen at jeg har en 330 CPU og ikke 230, altså dual core i stedet for single core.

Med XBMC Live og VDPAU spiller jeg filmer på 25GB med h.264 uten problemer over nettverket fra lagringsmaskinen uten noen ytelsesproblemer. GNU/Linux er vistnok eneste platform som i dag greier å spille slike filer perfekt.

--

Her er mitt beste tips: Brenn XBMC Live på en minnepen, velg å installerer. Etter installasjonen er ferdig går du inn i settings og velger «Appearance» og setter skin til «Media Stream». Velg «My Videos», «Add source», velg en mappe hvor du har filmer, velg å gjøre en automatisk scan og (viktig) trykk «Set content» hvor du velger «Movies». XBMC vil da prøve å identifisere filmer etter fil-/mappenavn og vil søke i databaser på nettet etter informasjon om filmene som tittel, sjanger, rating og skuespillere samt laste ned bilder. Velger du «My Movies» fra hovedmenyen blir du da presentert med alt dette og du kan ved å trykke piltast til høyre velge flere visningsmodeller som cover flow, tile, list osv.

Det samme kan du gjøre for en mappe med TV-serier hvor den vil laste ned episodenavn og nummer. Rett og slett brillefint.

Lenke til kommentar

Spennende, leser i en annen tråd at mulighet for DVB mulighet uteblir i XBMC. ref

Noen ideèr?

Edit: leser og sikler litt på XBMC siden, og designet er så skjønt at jeg klarer ikke finne ord for det. (Er selv en Media Portal bruker, og DVB er hoved faktoren for valg av MC løsning)

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Jammen fikk CoreAVC opp å gå slik som det skal, og her blir det bilder i heimen. Kan nyte noen herlige bilder (BBC Earth) i full HD på mitt 138" widescreen lerret :)

Skal videre teste maskinen til den går i stå så jeg vet hvor listen er satt!

Lenke til kommentar

En liten update, jeg fikk som sagt til å se HD på denne boksen "yeeey", men det er jo alltid et men, skulle prøve å se litt HD Tv, dvs DVB-S2. Og denne strømmen klarer den ikke å dekode helt uten problemer.

For å si det slik, CoreAVC har mulighet til å dra nytte av Nvidia-CUDA teknologi noe som i seg selv er helt konge, for å se HD rips, 25Gb mkv rips fungerer dette helt perfekt. Husk dette er en pingle maskin som er sagt å yte noe rundt 1 - 1.2Ghz selv om den er stemplet 1.6Ghz (single core, hyperthread teknologi), men uten å spore helt av, med CUDA enabled fikk jeg supert bilde å flyten var ingenting å si på, litt justeringer er jeg sikker på at jeg som er en fanatiker på flyt i bilde kan bli fornøyd. Uansett jeg skulle da prøve å få DVB-S2 til på denne maskinen og det viser seg å være en del vanskeligere, med CUDA enabled ble dette bare rot bildet ville da gå litt tregere enn vanlig og jeg fikk ett veldig slep i bildet, og samt lyden ble helt usynkronisert ca 4 - 10 sekunder feil. Om jeg tar av CUDA blir bilde å lyd i sync men da opplever jeg som er veldig kresen att det er litt for få bilder i sekundet, på bilder hvor ting blir over skjermen kunne jeg lett se at det som bevegde seg ikke gled glatt.

Om noen har noen ideèr er jeg mere enn villig til å teste ut, skal etterhvert prøve ut XBMC, men siden jeg bruker litt hardware i Tv-Server som på ingen måte er Linux vennlig må dette bli på ett senere tidspunkt.

Jeg tenkte litt og kanskje overklokke den, om det er mulig selvfølgelig.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Etter litt lesing på Wikien burde DXVA være det raskeste alternativet. Om selvfølgelig ION GPUen klarer å hjelpe til ved dekoding :)

Link her.

Skal prøve litt med Nvidia PureVideo også, denne prøvde jeg for en stund siden, og jeg var kjempe fornøyd siden den ga noen fantastiske bilder, den er dog ikke gratis, men jeg tror den kan prøves før kjøpes. Link her (wiki). Er litt usikker om ION er supportert i PureVideo.

Det viser seg at maskinen har et GeForce 9400 chipset, noe som i seg selv tilsier at den skal kunne kjøre med PureVideo, om PureVideo kan jobbe med delt minne, skal den også være innenfor det som er PureVideo-HD kategorien. Som sier at maskinen skal offisielt klare å spille av 1080p Blu-Ray.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Jeg har Nvidia Geforce 9500GT.

Har fått hardware akselerasjon til å virke med disse codecene:

XBMC VDPAU (linux)

MPC-HA

Total Media Theatre (Cuda basert)

PowerDVD

FÅr best "flyt" i denne rekkefølgen på 5.1 kodede .mkv filmer:

http://rapidshare.com/files/82525583/killa...a.x264.mkv.html

Har ikke testet Nvidia PureVideo, men mener den ikke oppdateres lenger.

ATI har et alernativ som også er gratis Avivio

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Slik Nvidia skal ha det til lever PureVideo i sitt beste velgående.

Men skal uansett prøve SAF før jeg prøver noe annet, blir det tilstrekkelig får jeg holde meg til den, siden jeg har flere ganger før klart å rote maskinen skikkelig til etter codec oppgraderinger ;)

Lenke til kommentar
Men skal uansett prøve SAF før jeg prøver noe annet, blir det tilstrekkelig får jeg holde meg til den, siden jeg har flere ganger før klart å rote maskinen skikkelig til etter codec oppgraderinger ;)

Det bestemmer jeg meg for hver gang jeg har reinstallert, men jeg klarer ikke å holde meg unna å prøve på noe nytt :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om passthrough DTS krever mere "CPU" enn ikke passthrough?

Har et tilfelle hvor jeg har en Musikk Konsert på Blu-Ray, dette er en rip, men lydspor er beholdt i den stand det var, uansett dette er en 9Gb rip, og maskinen sliter som bare det med å spille den av, men Transformers rip jeg har liggende på 25Gb blir spilt av med 13% - 18% CPU bruk.

Nå har jeg riktig nok ikke sjekket filen hvilke formater som ligger i bunn siden det var bare en .mkv jeg tilfeldig slet å spille av.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Får komme med en opdatering.

Etter jeg installerte *UNLOCKED* SAF så viser det seg at denne maskinen er mere enn god nokk til å spille av HD DVB. Noe som har vært sagt i noen år skulle vert umulig uten Dual Core.

Så er mere enn fornøyd med kjøpet, var noen øyeblikk jeg var redd jeg stod der med skjegget i postkassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...