Gå til innhold

NAS VS WHS (windows home server)

pizzi

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal investere i en filserver og lurer på om jeg skal benytte meg av en NAS disk som foreksempel Netgear eller gå for en HP WHS Server.

Har tidligere brukt WHS, men ikke spesielt fornøyd ettersom det ble installert på en eldre PC som har skap mange problemer i etterkant:(

Hva kan dere anbefale, en ny WHS eks fra HP eller bare en enkel NAS løsning?

Takk for hjelp;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer vel litt ann på hva du trenger. NAS har som regel meget begrenset funksjonalitet.

WHS er jo en fullgod server, som kan bygges ut med plugins osv.

En WHS bruker mer strøm og har mer vedlikehold enn ett NAS.

WHS har en kjempegod backupløsning for Windows integrert. Med ett NAS må backupløsninger ordnes selv.

Med andre ord; Trenger du en boks til å lagre filer på, eller er du ute etter noe mer?

Lenke til kommentar

Blir vel i hovedsak torrents, film/musikk streaming til forskjellige enheter og backup. tingen er at jeg trenger mye plass og de "komersse" NASene har vel sånn ca 2 brønner. I en WHS kan du sette inn så "mange" disker du orker.

Kanskje jeg skal prøve WHS på litt nyere HW?

- Amahi ser bra ut, er dette mer stabilt enn WHS? Min nåværende WHS er veldig ustabil, men den mener selv der er HW sin skyld (PCen er snart 10 pr gammel:P, hehe)

- Har absolutt 0 peil på linux, er det da bare å glemme Amahi?

Takk for svar så langt;)

Lenke til kommentar
Blir vel i hovedsak torrents, film/musikk streaming til forskjellige enheter og backup. tingen er at jeg trenger mye plass og de "komersse" NASene har vel sånn ca 2 brønner. I en WHS kan du sette inn så "mange" disker du orker.

Kanskje jeg skal prøve WHS på litt nyere HW?

- Amahi ser bra ut, er dette mer stabilt enn WHS? Min nåværende WHS er veldig ustabil, men den mener selv der er HW sin skyld (PCen er snart 10 pr gammel:P, hehe)

Min WHS er basert på et 3 år gammelt MSI microATX-kort med "alt" integrert, 2GB RAM, Athlon x2 3800, og den har vært dønn stabil hele tiden. Jeg har 4x 500GB i den nå, og kan utvide til 8. Den har vel mer krefter enn den strengt tatt trenger, men da jeg bygget den ville jeg ikke "male meg inn i et hjørne" ved å velge noe som begrenset utvidelsesmulighetene.

Jeg bruker den mest til nattlig backup av flere PC'er og som generell filserver. Litt til Remote Access, men veldig lite streaming og sånt.

- Har absolutt 0 peil på linux, er det da bare å glemme Amahi?

Vel, et sted må man jo begynne ...

Fedora er vel stort sett greit å installere, men Amahi har jeg ikke fått lekt noe med ennå, så der tør jeg ikke uttale meg.

Men det går jo an å basere en server på Ubuntu/Kubuntu også, og her er en guide som beskriver hvordan.

For oss som har levd for lenge i Windows-verdenen er det vel helst tidsforbruket som skal til for å "komme inn i" Linux som er den største bøygen.

Lenke til kommentar

I see, er nok min nåverende WHS som har for dårlig HW spec.

Det blir nok da en WHS, kanskje overgang til Amahi senere (eller på den gamle servern for å teste)

Spørrsmålet blir da som følger:

- Skal jeg bygge en PC og installere WHS?

- Eller skal jeg bare kjøpe en ferdig HP Home server?

Noen erfaring med hvordan HP homeserver er å oppgradere/utvide lagring etc?

Lenke til kommentar
I see, er nok min nåverende WHS som har for dårlig HW spec.

Det blir nok da en WHS, kanskje overgang til Amahi senere (eller på den gamle servern for å teste)

Spørrsmålet blir da som følger:

- Skal jeg bygge en PC og installere WHS?

- Eller skal jeg bare kjøpe en ferdig HP Home server?

Noen erfaring med hvordan HP homeserver er å oppgradere/utvide lagring etc?

Etter det jeg har hørt er HP'ene relativt kompakte enheter, noe som bl.a. gjør skifte av RAM-brikker til en prøvelse, men de har vel grei front-aksess til diskbrønnene, så der er det vel enklere enn med mitt std.kabinett, f.eks. HP putter også inn mer SW enn det som følger med WHS fra MS, bl.a. bedre iTunes-support. Kanskje du kan få noen svar på www.mediasmartserver.net?

MediaSmart-serverne har generelt ikke vært veldig tilgjengelige i Norge og promoteringen fra MS' side av WHS har vel vært tilnærmet null. Jeg vet at Komplett bl.a. hadde noen for et års tid siden, men har ikke sjekket på lenge nå.

Ser man det: HP StorageWorks X510 til 5395,-, inkl. 1TB disk og 3 ledige plasser. Dette er den nye serien til HP som de tilbyr til "Small Business"-segmentet. Jeg vet ikke om det er noen OS-forskjeller mellom disse og den vanlige EX-serien.

Du kan jo se på spec'en til X510 og evt vurdere hva det vil koste å sette sammen en tilsvarende kasse selv.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det følger med os på den hpen, men hvis det ikke gjør det kan jeg trykt anbefale amahi. Jeg har hatt min amahi server et par måneder nå og den har fungert kjempebra! Har ikke brukt den som nas server, men har brukt den som dhcp og vpn server. Selv syntes jeg amahi var lettere å sette opp enn windows home server.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...