Gjest guest Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Flyttet ut et par dager etter 16 års dagen min, bor nå på hybel:) Litt tidlig kanskje, men liker å utforske livet med liten tålmodig og store ambisjoner ! Flytt ut når du føler du er klar for det, hvis du ikke er klar men flytter like vell, så taper du ikke noe på det for du har alltid et hjem å falle tilbake til Lenke til kommentar
SML Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Når man er klar, og klarer selv å stå på egne ben, da er det riktig å "forlate rede til foreldre" syntes jeg. Skal selv flytte ut rett etter jeg er ferdig med VGS Endret 23. juli 2010 av SML Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg flyttet ut da jeg ble 19, grunnet da fikk jeg lærling plass, jobb ikke lenge etter å tjente mine egne penger. Så lenge du greier å stå på egne ben, ha en grei inntekt av noe så ser jeg ikke no problem i å flytte ut. Er bare litt shit at du flytter ut, mister jobben og ikke greier å stå på egne ben, når du kanskje har brukt mye penger på hus, kanskje bil også. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg er 22 og bor fortsatt hjemme. Dette til tross for at jeg er i full jobb og tjener greit. Grunnen er rett og slett at jeg sliter med å få boliglån fordi jeg er selvstendig næringsdrivende. Prøver altså å spare opp egenkapital og flytte så fort som mulig. Forhåpentligvis senest om et års tid. Har vært inne på tanken om å leie mange ganger, men har kommet frem til at det ikke lønner seg økonomisk sett, og at det da vil ta enda lenger tid før jeg får kjøpt meg noe eget. Hadde jeg derimot hatt småsøsken hjemme, eller bodd trangere enn det vi gjør, så hadde nok flytting skjedd tidligere uansett. Skal også sies at jeg betaler 3000 kroner i måneden hjemme, noe jeg syntes er en fair ordning. 1 Lenke til kommentar
Petter Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 tror jeg hadde veldig godt av det, man vokser veldig den første tiden man bor hele alene. 1 Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 (endret) Jeg flyttet hardt og brutalt uka etter endt videregående ved alder 19 år. Har stort sett stått på egne ben siden da og har nå full jobb og studier på gang i et spennende fagfelt (infosec). Det viktigste er at man tar det første skrittet. Man kommer ikke utenom at det vil gjøres feil eller at du må be om hjelp. Dette er helt normalt og er noe de fleste opplever. God tur! Endret 29. juli 2010 av TechTiger 1 Lenke til kommentar
Marte Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Det er vel ikke riktig før man selv vet og føler at man kan ta vare på seg selv. Selv flyttet jeg ut når jeg var 15. Lenke til kommentar
Thefka Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg kan vanskelig se for meg at jeg bor hjemme etter jeg er ferdig med VGS. Har en önkel på 44 som fortsatt bor på hybel hos sin mor, og aldri har hatt ei dame. Jeg vil anta at boforholdene spiller inn på tiltrekkingsevnene. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Thefka: ikke alltid. Fettern til far er 3 eller 4ognoe, og han får nok damer som det holder. Han driver å flytter ut nå. Jeg personlig flytter nok ut til neste år, når jeg er like gammel som det min bror var. 16 år. Flytter ut i tidlig alder, fått nok av foreldre og vil ta utdannelse som er litt vekke fra hjemmet Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Jeg er bare 16 år, men har fått klar beskjed av fatter'n om å pelle meg ut av huset når jeg blir 18 :!:. Går jo foreløbig 1. året på videregående, og kommer til å flytte ut når jeg begynner som lærling. Jeg får sponset bil / + bil lappen + høyere utdanning, så jeg ser på meg selv som ganske heldig Har det helt supert hjemme, og det hadde ikke gjort meg noe å bo hjemme til jeg er 22 år elns, men jeg forstår godt at han vil ha meg ut av huset etter 18 år. Har fått tilbud om å bo til mutter'n da (skilte foreldre), men jeg synes 18 er en passelig alder å forlate rede på. Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 26. mars 2011 Del Skrevet 26. mars 2011 Flyttet rett før jeg fylte 19, og var plutselig 6 timer unna foreldre og søsken. Det var tøft, jeg var jo vant til å ha dem rundt meg hver dag. Så jeg savnet dem veldig i begynnelsen. Men det gikk seg til. Følte ikke jeg hadde noe problem med å styre ting selv, det var bare savnet som plaget meg. Nå bor jeg heldigvis nærmere familien igjen... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Flyttet ut det året jeg fylte 19 for å studere. Endret 2. april 2011 av Henrik C Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Om det ikke blir en naturlig utflytting pga jobb/skole så kan man jo ha en samtale med mor og far angående hvordan man skal løse det. Nå er det nå slik da at etter fylte 18 år så kan man få en kommunal bolig evt sosialstønad til å dekke husleie. Denne stønaden er som oftest avhengig at man har en leilighet og det er ikke som at du kan bo hjemme å spare disse pengene den kommer nemlig i tillegg til den faste grunnstønaden. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 år. Det var på grunn av at den lokale videregående skolen ikke kunne tilby meg det utdanningsløpet jeg ville ha. Varierer nok veldig fra sted til sted. De fleste ungdommene på min alder må flytte når man nærmer seg 18-19 år på grunn av videre studier eller lignende. Kommunen min er en typisk utflytterkommune - det er ikke mange muligheter i kommunen med mindre man velger å starte opp noe selv. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16, til en internatskole. Det var deilig, bodde hjemme i perioder i sommerferier mens jeg gikk på vgs og mellom vgs og førstegangstjeneste og en periode etter førstegangstjenesten og jobb/utdannelse videre. Det er vel ikke akkurat turnon om man skal date noen og sier man bor hjemme akkurat, tror hvertfall jeg hadde styrt unna personer som sa det på din alder. Synes man skal betale normal husleie etter fylte 18år og betale for mat og slikt, det beste ville kanskje vært om man hadde egen separert del i huset med eget sikringsskap så man kunne styrt livet sitt selv derifra. Virker ganske surrete å bo hjemme når man er 21? sikkert fint å få vasket klær, lagd mat, betalt strøm og bo gratis osv, men vil man virkelig leve som et barn når man er voksen? EDIT: synes at man som foreldre skal ha forberedt barnet på at det blir 18 en dag og ikke er barn lengre da. Innen den tid burde man kunne sette opp ett budsjett, lage mat, vaske klær, vaske huset og betale regningene sine. Endret 3. april 2011 av opticus Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Jeg er 20 (snart 21) og bor forsatt hjemme, det er nok enkelte ting som suger i den situasjonen. Men det er mange fordeler også, nemlig det økonomiske og for enkelte god mat hver dag. Jeg personlig gjorde en avtale med mine foreldre(hjelpe med å kjøpe leilighet når jeg er ferdig utdannet), men det er ikke en U-ting å bo forsatt hos dine foreldre ved den alderen, det er iallefall ikke mitt inntrykk. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Nå er det jo sånn at alle fyller 18 mens de går på videregående, og jeg syns det er for drøyt å kreve at de skal betale husleie og betale for egen mat mens man fortsatt går på skole. Dersom man tar seg et friår/jobbeår der man bor hjemme og tjener penger kan man absolutt betale litt for seg, men tror ikke at mamma og pappa hadde forventet det. Nå var ikke friår aktuelt for meg heller, men tror ikke de hadde krevd husleie eller at jeg betalte for maten min selv. Vaske hus, oppvask og klesvask er jo noe alle burde hjelpe til med uansett. Lenke til kommentar
alexi1444 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Jeg flyttet fra nord-norge til stavanger da jeg var 16 for å gå VG2 Maritimt, siden det tilbudet hadde vi ikke i min hjemby. det var et internat, privatskole, så vi fikk mat og slikt, men måtte jobbe mye på fritiden og. for meg føles det ut som jeg har flyttet ut før, men samtidig har jeg ikke det fordi jeg ikke har vært selvstendig. nå bor jeg hjemme 6 måneder i året siden jeg er lærling til sjøs, og har fikset meg en jobb til høsten, i finnmark faktisk! altså på friperioden min da, så da forlater jeg redet kan bli spennende, og et stort økonomisk +! ^^ er 18 år nå forresten. Endret 8. april 2011 av alexi1444 Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Var ute av rede ett år fra 17-18, så flyttet jeg hjem igjen. Flytter nok ut når jeg er ferdig med Videregående, altså i løpet av sommeren en gang. Jeg synes det greit å flytte ut når man er ferdig med Videregående, eller når man er ferdig med vanlig 2-3 års læringstid. Eventuelt litt tidligere hvis læringstiden varer lenge. Så rundt 18-21års alderen, noe senere synes jeg kanskje blir litt for lenge. Men det kommer jo helt an på situasjonen da, er vel greit å bo hjemme litt lengre hvis du har tenkt å spare opp noen penger og gjør din del i hjemmet. Det verste er folk langt oppi tyveårene som bare sitter hjemme uten å gjøre en dritt, det irriterer meg. Endret 16. april 2011 av Carlgutt Lenke til kommentar
sebbur Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg forlot redet når jeg var 19 :3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå