Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når skal man forlate rede til foreldre?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 21 år og burde vel forlatt redet? Jeg jobber med skole greiene... og føler meg som en idiot som bor hjemme. Få gjør vel det? Ikke har jeg lappen heller, så det er vanskelig å få jobb. De pengene jeg har skaffet har i det minste gitt til de. Egentlig hadde jeg håpet på å tjene penger og i hvertfall fått betalt for meg. Hvis foreldre syntes det er greit at du bor hjemme, er det fortsatt OK? Hva tenker dere? Når SKAL man være ute? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv flyttet jeg ut relativt seint.

Var vel etter jeg var ferdig med læretiden jeg greide å finne meg et sted å bo, eller kjøpe meg et sted å bo ;P

Betalte for meg da jeg bodde hjemme.

Var vel 24 eller noe slikt da jeg flyttet ut.

Tror det varierer fra familie til familie når man flytter ut.

Lenke til kommentar

Jeg er 20, snart 21 og bor hjemme jeg og... har lyst til å flytte ut men finner ikke leilighet i byen, og jeg har jobb her så kan ikke bare flytte til en annen by. Føler jeg burde ha flyttet ut for lenge siden

Lenke til kommentar

Jeg bor fortsatt hjemme, og jeg er 21 år jeg også. Nå har jeg riktignok store planer om å flytte ut til høsten igjen. Skal prøve å finne meg sommerjobb så jeg får spart opp penger til depositum og husleie og slikt. Det er dessverre rådyrt å bo i kollektiv/leilighet i Bergen sentrum. Enda verre i Oslo har jeg hørt. Så det er ikke bare bare å flytte ut som student i Bergen og Oslo. Dessuten sparer man jo en hel del penger ved å bo hjemme. ^^

Lenke til kommentar

Hvis du kan bo hjemme under studiene og det ikke plager deg eller foreldrene nevneverdig, så er det ikke vits å pådra seg større studielån enn du må (selv om du evt. skulle få stipend). Da kan du jo benytte muligheten til å spare på egenkapital.

Kommer vel egentlig helt ann på hvor pragmatisk man er kontra trangen til å bryte ut.

edit: Det kommer jo også litt ann på boforholdene. F.eks. om du bare har ett rom i en leilighet vs å ha en "kjellerhybel" hos foreldrene dine å bo i, men igjen det kommer jo helt ann på dine egne syn på det å bo slik du bor.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Tror det hele kommer mer ann på familieforholdet og kultur enn noe annet.

På Gran Canaria er det ikke uvanlig at man bor hjemme til langt over 30 årene, til og med gift i noen tilfeller (har et par venner i den situasjonen he he).

Her I norge er vi relative kjappe til å frigjøre oss fra de "kjipe" foreldrene våre, men det kan være lurt og praktisk å utsette flyttingen til man har gjort seg ferdig med studiene med mindre dette er problematisk.

Om det er mye støy i hjemmet, mange søsken, mye krangel, alkoholproblemer eller andre alvorlige problemer så er det ikke tvil om at det å komme seg bort er det aller beste.

Lenke til kommentar

jeg er 20 og jeg bor hjemme. gått 3 år videregående, et år i militæret, nå jobber jeg og så skal jeg begynne på skole igjen til høsten. kommer nok ikke til å flytte hjemmefra før jeg er 24-25. bor helt greit til, har venner både nært og fjernt, og dette med å betale 1000 kr i mnd hjemme eller 6000 for meg selv..? neh. for har eget rom, bad, og kjøleskap under trappen :] lever lenge med det

Lenke til kommentar

Synes det er på tide å flytte ut når du skal ta høyere utdanning en annen plass enn mann er født og oppvokst. Man drar på en måte ikke inn i redet igjen når man er ferdig med utdanningen og er noen å tyve.

Om du studerer i hjembyen din, så synes jeg det er helt greit å bo hjemme sålenge du studerer og til du er ute i jobb etter endt utdanning :)

Ingen skam å bo hjemme når du er 22 år og går siste året på en høgskole liksom. Men du bør nok tenke på å finne deg noe eget når du er ferdig og ute i jobb.. da tillater som regel inntekten din det også.

Lenke til kommentar

Man bør forlate redet når det føles riktig. Altså, om man kan bo hjemme og unngå f.eks studielån, så er jo det bare smart, voksen blir man fort nok. Jeg synes ærlig talt at overgangen ikke var særlig stor da jeg flyttet ut, og var mer "oppskrytt" enn det folk skulle ha det til - kanskje fordi jeg alltid har vært rimelig selvstendig, selv da jeg bodde hjemme.

Jeg forlot redet da jeg var 22 år, da det føltes riktig rett og slett.

Lenke til kommentar
Man bør forlate redet når det føles riktig. Altså, om man kan bo hjemme og unngå f.eks studielån, så er jo det bare smart, voksen blir man fort nok. Jeg synes ærlig talt at overgangen ikke var særlig stor da jeg flyttet ut, og var mer "oppskrytt" enn det folk skulle ha det til - kanskje fordi jeg alltid har vært rimelig selvstendig, selv da jeg bodde hjemme.

Jeg forlot redet da jeg var 22 år, da det føltes riktig rett og slett.

Ganske enig i den. Jeg tror nok overgangen for mange (bortskjemte) kan være stor, men jeg tror nok jeg skal greie meg veldig fint når jeg flytter for meg selv. Har også en oppfattning av alt bare er "oppskrytt" og at det egentlig er ganske befriende og digg å leie sin første leilighet. Husarbeid gjør jeg her uansett - tar ut av oppvaskmaskinen, setter på maskiner med klær osv. Ser ikke noe forskjell bort sett fra at det kun er mine klær i vaskemaskinen og at jeg lager alle måltider selv. Lager middag til hele familien en del ganger også, men jeg tror nok det blir litt mer "ferdigmat" og posesuppe når jeg flytter for meg selv, værtfall den første stunden.

Men jeg er så heldig at jeg skal innom militæret 1 år før jeg forlater redet for godt. Håper på å lære en god del der som jeg senere kan få bruk for :)

Lenke til kommentar

Jeg er redd mange føler seg litt forpliktet til å ha det travelt med dette. Staten gir deg myndighet når du blir 18 - det trenger slett ikke å bety at du er moden, og det betyr ikke at noe bånd til foreldrene dine kuttes andre steder enn i jussen. Hvorfor skal det være noen skam å flytte hjemmefra litt "sent"? Jeg forlot redet da jeg var 19, men i ettertid ser jeg at jeg kunne hatt godt av å bo der et stykke ut i 20-åra, i hvertfall hvis det var et annet sted. Når man flytter hjemmefra må man bruke veldig mye energi på å klare seg, og selv om det stort sett er en bra ting er det nok mange som heller burde hatt den energien til overs til å "finne seg selv" litt mer. Dine foreldres forsørgeransvar slutter ikke før du synes tiden er inne.

Lenke til kommentar

Selv flyttet jeg ut en eller annen gang mellom 17 og 18. Jeg flyttet til feriehuset til foreldrene mine, og betalte "leie" der. Det var kun for å komme meg ut at jeg flyttet. Tror foreldrene mine syntes det var greit også.

Det viktigste er at man er klar for det når man flytter ut. Alderen har vel ikke så mye og si, men jeg antar (gjetter) at gjennomsnittet ligger mellom 17 og 21.

Jeg hadde en kompis tidligere som fremdeles ikke har flytta hjemmefra. Han blir straks 30... DET er for seint!

Lenke til kommentar

Er selv 19, bor hjemme.

Er egentlig greit nok her. Men å hatt en egen plass, og ikke bare et rom som egentlig ikke er eget hadde vert fint.

Har et halvt år igjen på lærlingtiden, og om jeg greier skaffe meg jobb etter den så har jeg etterhvert lyst å flytte ut.

Eneste som hindrer meg nå er økonomien, hadde sikkert fint klart meg, men hadde ikke blitt mye annet en faste utgifter da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...