Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Verdens mest kjente person?

olihaug

Anbefalte innlegg

Ikke nødvendigvis, dette er meget store land og utenlandske artister blir gjerne "dubbet" av lokale artister. Og det var en vekker for meg at ingen i en forsamling kinesere hadde hørt om Michael Jackson, jeg tror ikke Madonna er mere kjent.

Mahir Cagri ble i år 2000 kåret til verdens mest kjente person av tidsskriftet Forbes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sånn for å opplyse, så er det ca. 2,4 milliarder mennesker totalt i Europa, Amerika (nord og sør) og Afrika til sammen. Det er det samme som bare Kina og Inda har til sammen, og hele Asia har ca. 4,2 milliarder mennesker.

Derfor tror jeg vi må fokusere på noen som er veldig stor i Asia, men som også ikke er ukjent i vesten. Derfor vil jeg tro den nåværende Dalai Lama er en god kandidat.

Jeg synes også det er rart at ingen har nevnt Paven. Jeg tror ikke han når opp, ettersom det er for det meste personer i Vesten som kjenner til han, og relativt få i Asia. Men siden det allerede har vært så enormt fokus på vestlige kjendiser, synes jeg det er rart at ingen har nevnt han.

Lenke til kommentar

Jeg vet jo at det bor langt flere i Asia. Men de som er kjent i Kina f. eks. er ikke nødvendigvis et navn ALLE i landet kjenner til pga fattigdom, sosiale forskjeller og generelt større mangel på informasjon/IT. Jeg er ikke sikker på at alle i Kina kjenner til Hú Jǐntāo, mens alle i USA kjenner til Barack Obama for å si det slik.

Og på den andre siden. De som er virkelig kjent i Vesten er navn som ALLE innbyggere her kjenner til + mange andre i Østen. De som er kjente innad i nevnte Kina er ofte totalt ukjente utenfor.

Derfor ble mine forslag slik. Og fordi de hittil var unevnt.

Lenke til kommentar
Ja, golf, fotball og formel 1 er jo kjempestort i Kina og India. :rofl:

Ja, for det er jo bare de som telles :roll:

Dalai Lama og Paven er jo statiske titler.

Den 14. Dalai Lama.

dalai_lama1.jpg

Hva mener du med statisk tittel? At det er en person som har tittelen gjennom hele livet, eller at det blir som å nominere USAs president til verdens mest kjente person, uten å opplyse om hvem som faktisk har denne tittelen, som nå er Obama, og derfor nominere Obama?

Lenke til kommentar

Ex-act-ly.

Jens72: Chinese Super League er også rimelig stort i Kina, men svært få utenfor har hørt om den. Eller mer konkret, spillere der. Mens Premier League er svært kjent hjemme i England, Europa og som du sier til og med Kina. Det bygger i det hele tatt opp under at jeg tror en fra Vesten er verdens mest kjente nålevende person.

Lenke til kommentar
Jeg mener vel egentlig at Dalai Lama ikke er et egennavn. Dagens Dalai Lama heter Tenzin Gyatso.

Og jeg spesifiserte mange ganger at det var snakk om den nåværende dalai lama. Om de kjenner han som Tenzin Gyatso eller Dalai Lama er egentlig urelevant. Hvis du viser hvem som helst i verden et bilde av Tenzin Gyatso, og et bilde av Barack Obana, så tror jeg at flere vil peke på Gyatso enn Obama.

Lenke til kommentar

Yup. En Indisk stjerne forblir nok bare en stjerne i India. Men en amerikansk stjerne blir kjent i USA, Brasil, Nigeria, Russland, Australia, UK, Kina, India osv. Dessuten tviler jeg også på at kinesiske stjerner er kjent blant hele Kinas befolkning, og ihvertfall ikke i India da det er et totalt annet land. MJ er/var nok ganske godt kjent i Kina og robertaas sin erfaring var nok bare et særs uheldig utvalg kinesere. Min erfaring er forøvrig total annerledes.

En liten avsporing men premier league er større i Kina enn England. De kan ha over 300millioner seere i Kina.
I 2007 sank antall seere fra 30 millioner til 20.000 etter at det kun ble tilgjengelig på betal-tv i kina. Dette er små tall i Kina.

(og hvor mange tror du ser det på pirat-tv?)

Men det viser at de faktisk har øynene oppe for dette. I Europa har vi ikke engang nyheter om kinesiske sportseventer. Det er ikke snakk om å kunne MJ sanger eller å vite når Bush var president, men det å ha hørt navnet deres å vite hvem det er.

Se f.eks hvor populært NBA er i Kina pga. Ming. Japansk fotball er ikke interessant i Norge bare fordi Frode Johnsen er stor stjerne der. Kinesere og de fleste andre land i verden har en annen fasinasjon for vestlig kultur enn hva som vises mot andre kulturer eller tilbake. Det har nok sammenheng med at vesten har vært den ledende delen av verden de siste århundrene.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

Er enig i at man kan bli kjent utover kun navnet, men med navnet er man jo helt sikker på at man snakker om samme person. "Har du hørt om han der som sang i det engelske bandet på 60-tallet?" Uten å si nanvet (tenker på Paul McCartney), men kun indirekte indikere det vil man jo ikke være like sikker som ved å bruke navnet.

Bruk av bilder er jo greit nok.

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at det er nesten umulig å bo i USA uten å ha fått smurt utover avisene, internet, tv osv hvem som er den nye "America got talent". Og dette blir gjerne også gjengitt over hele verden slik vi f.eks. ser på youtube som vises på riksnyheter i Norge, UK, Australia osv. Jeg tror det finnes mange i India som er langt unna å få denne reklamen opp i trynet av hvem som vant gårsdagens "India got talent". Og Pakistan bryr seg sikkert veldig lite om det, og ihvertfall i Kina er det en ikke-nyhet.

Lenke til kommentar
Er enig i at man kan bli kjent utover kun navnet, men med navnet er man jo helt sikker på at man snakker om samme person. "Har du hørt om han der som sang i det engelske bandet på 60-tallet?" Uten å si nanvet (tenker på Paul McCartney), men kun indirekte indikere det vil man jo ikke være like sikker som ved å bruke navnet.

Bruk av bilder er jo greit nok.

Tror du det er noen særlig mange som forbinder Dalai Lama med noen andre enn den nåværende Dalai Lama? Han har jo tross alt hatt den tittelen i snart 60 år.

Og igjen, jeg sa jo fra første stund, den nålevende Dalai Lama, og det er ikke verre enn å kalle Obama for den nåværende, eller 44. presidenten for USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...