Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Verdens mest kjente person?

olihaug

Anbefalte innlegg

Min stemme går til en som har gjort seg kjent gjennom populærkultur, mest sannsynlig musikk. Da har du straks interessen fra alt fra små barn til godt voksne mennesker, og det over alt hvor man har en radio eller en annen form for musikkformidling.

Jeg tror helt ærlig at det er flere barneskolebarn som vet hvem Madonna eller Michael Jackson er, enn det er barneskolebarn som vet hvem Bush er.

+1

Trist men antakeligvis sant ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke veldig navlebeskuende å tro at verdens mest kjente person er noen fra den agnloamerikanske kultursfæren man selv tilhører? Det er ikke foreslått ett eneste navn fra India aller Kina som begge har godt over 1 milliard innbyggere og de slår lett USA + Europa.

Jet Li eller Jackie Chan er jo kjent både i Kina og utenfor og burde derfor score høyt. Kan garantere at de som er listet opp så langt er ganske så ukjente i Kina.

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng du har robertaas, men samtidig så er det ingen i Europa/USA/Afrika/Sør-Amerika som vet om noen kjente personer i Kina. Det er jo nesten ingen som en gang vet hva presidenten i Kina heter? Men det er veldig mange i Afrika, Sør-Amerika, Kina, India osv. som vet om vestlige kjendiser.

Lenke til kommentar
Det er et godt poeng du har robertaas, men samtidig så er det ingen i Europa/USA/Afrika/Sør-Amerika som vet om noen kjente personer i Kina. Det er jo nesten ingen som en gang vet hva presidenten i Kina heter?
Men det er jo endel som kjenner til Jet Li eller Jackie Chan.
Men det er veldig mange i Afrika, Sør-Amerika, Kina, India osv. som vet om vestlige kjendiser.
Men erfaring fra kina sier det motsatte.

Min påstand er at Jet Li og Jackie Chan er mer kjent utenfor Kina enn hva vestlige kjendiser er i Kina. Og Kina har jo langt flere innbyggere.

USA + hele Europa har 300 millioner færre innbygggere enn Kina. Og Europa inkluderer mange land som er langt mindre åpen mot USAs kultur enn hva vi er i Norden.

Lenke til kommentar
Så du mener Penaz Masani eller Stefanie Sun bør være blandt verdens mest kjente?

Med tanke på hvor lite engelskspråkelig informasjon det er å finne om dem; nei.

Det holder for dem å kun være kjent i India eller Kina for å være verdens mest kjente person.

Angloamerikanske kjendiser er som sagt ikke så kjente i disse digre landene.

Og husk at ca. 5 %av verdens befolkning har Engelsk som morsmål.

Lenke til kommentar
Det holder for dem å kun være kjent i India eller Kina for å være verdens mest kjente person.

Angloamerikanske kjendiser er som sagt ikke så kjente i disse digre landene.

Jeg er litt usikker, men det er helt klart at du er inne på noe her. Likevel nekter jeg å tro at artister som Madonna ikke er en relativt kjent person i de fleste Asiatiske land. De blir jo stadig mer vestlig orienterte, så vidt jeg har lest.

Lenke til kommentar

Ikke helt ukjent, men de her en rekke andre asiatiske artister som er mye mer kjent.

Husk at når vi ser ut av Norge har vi blikket festet rett mot USA og vi overser nesten alt av kultur i andre land. Slik er det ikke for resten av verden.

Arnold Schwarzenegger er muligens en som kan være kjent i mange kultursfærer.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg stemmer på Dalai Lama. Han er kjent av de tilnærmet alle i Asia, og svært mange i vesten. Jeg kan ikke tenke meg noen levende person som engang nærmer seg han hvis vi skal se på hele verden. Joda, vi har personer som er større i vesten, men disse er ofte lite kjent i store deler av Asia.

Edit: Jeg tenkte selvsagt på den nåværende Dalai Lamaen.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Ikke helt ukjent, men de her en rekke andre asiatiske artister som er mye mer kjent.

Husk at når vi ser ut av Norge har vi blikket festet rett mot USA og vi overser nesten alt av kultur i andre land. Slik er det ikke for resten av verden.

Arnold Schwarzenegger er muligens en som kan være kjent i mange kultursfærer.

Ja, de har helt sikkert artister i Asia som er mer kjent der enn hva Madonna er, men så lenge hun er ganske kjent i Asia, og fryktelig kjent i den vestlige verden, har hun vel fort tatt ledelsen i forhold til dem som kun er kjent i Asia?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...