Tjorven #138 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Håper noen kan gi meg et godt svar på detta. Jeg har ei 50 liters lukka kasse, problemet mitt er at suben min skal egentlig ha ca 40 liter og bassrefleks. (Jeg har ikke de helt riktige spesifiksjonene på bassrefleksen og literantallet kassa skal ha da dette ligger hos en kompis.) Jeg har ikke lyst å modifisere kassa da denne er ganske fin og passer veldig bra i bagasjerommet mitt. Er det noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan redusere volumet til kassa uten å måtte forandre på kassa? Jeg har brukt subben i noen måneder nå i den lukka kassa og er egentlig tilfreds med den, men om jeg med noen enkle grep kan fikse på det så gjør jeg det. :-) Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Kan du ikke bare bruke den som den er da? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 tjo... Jeg gjør det, men tror det er mer futt å hente ut av suben om den får riktig kasse Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Lag hull til riktig refleksrør, også bruker du 2" x 4" biter inni kassa for å minke den innvendige størrelsen til riktig volum Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Glem refleksrøret i første omgang. Ville prøvd uten først. Men kapp opp noen biter med 2x4"/4x4" og lim fast i bunnen av kassa for å redusere volumet. Mulig du må ned til mellom 20-30 liter på lukket kasse hvis den skal ha 40 liter reflekskasse. Husk dempemateriale for å forhindre stående bølger i kassa. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Takk for svar Kan jeg redusre volumet med å stappe inn skumgummi i kassa? Noen som har erfaring med det? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Skumgummi vil ikke fungere. Det er alt for luftig og vil veldig liten volumreduksjon. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hvilken sub er det? Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 du kan evt sette i bassreflexrør i kassa du har, men husk da at rørene bør bli litt kortere en i 40 liters kassa du har forslag til. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Litt for stor lukka kasse gjør ikke noe, dvs du kan miste 1db eller 2 litt opp i frekvensgangen, men den vil spille høyere på den nedre del av frekvensskalaen. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Nå må man ikke glemme at de 50 liter er bruttovolum, altså innvendig volum uten element og port. Derimot er den litereffekten han trenger til elementet sitt oppgitt til 40 liter netto, altså innvendig volum etter at element og port er montert. Så hvis elementet har et egetvolum på 5 liter og porten fyller opp 5 liter, så er faktisk kassen akkurat passe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå