vantango Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Er 19 år, har trent i ca 1år på helsestudio nå, trener der 3ganger i uka. løper og svømmer en gang i uka, samtidig som jeg spiser mye. Jobber som Tømrer så er i stor aktivitet på jobben. jeg veier 75 kg(3kg mer enn for 1 år siden, skyldes sikkert at jeg har blitt 2 - 3 cm høyere, er 1.90 nå) Kunne tenkt meg å legge på meg kanskje 5 - 7kg. Har brukt whey gainer, men det funket ikke for meg tar bare opp plassen til middagen/kveldsmaten. Ellers har jeg tatt noen bokser med NaNo Vapor, Noen bokser med zma explode (anbefales hvis ikke du har kort lunte :!: hehe) og noen L - supplements. Vet at man legger på seg av å spise sjokolade og drikke Cola, men vil legge på meg i muskelmasse!! setter pris på hjelp! Lenke til kommentar
War Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Har brukt whey gainer, men det funket ikke for meg tar bare opp plassen til middagen/kveldsmaten. Vet at man legger på seg av å spise sjokolade og drikke Cola, men vil legge på meg i muskelmasse!! 1ss olje til hvert måltid. Da får du i deg 500kcal ekstra uten at dette tar noe plass. Du kan gjøre det samme med for eks mandler, men dette blir du mett av. Siden du er ute etter masse så er det masse du vil få med mindre du øker kcalinntaket så mye at du får et overskudd som er større en det du trenger. Optimal oppgang er 1,5kg pr mnd. Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Er 19 år, har trent i ca 1år på helsestudio nå, trener der 3ganger i uka. løper og svømmer en gang i uka, samtidig som jeg spiser mye. Jobber som Tømrer så er i stor aktivitet på jobben.jeg veier 75 kg(3kg mer enn for 1 år siden, skyldes sikkert at jeg har blitt 2 - 3 cm høyere, er 1.90 nå) Kunne tenkt meg å legge på meg kanskje 5 - 7kg. Har brukt whey gainer, men det funket ikke for meg tar bare opp plassen til middagen/kveldsmaten. Ellers har jeg tatt noen bokser med NaNo Vapor, Noen bokser med zma explode (anbefales hvis ikke du har kort lunte :!: hehe) og noen L - supplements. Vet at man legger på seg av å spise sjokolade og drikke Cola, men vil legge på meg i muskelmasse!! setter pris på hjelp! Jeg tror du spiser feil. Ikke mengden, men det du stapper i deg. Vit dette: Mat er ikke bare mat. Mye av det vi kjører i oss, er fyllmasse. Spiser du brød med pålegg på, er ca 80 prosent av maten fyllmasse, og fyller opp magen, uten å gi deg særlig næring. For å få i deg ting som gjør at kroppen responderer sunt på, må du spise mat som ligger nærmere naturen. Brød inneholder veldig mye behandlede saker. Kutt ut mesteparten av brødet, og erstatt det med grønnsaker (ikke tenk over kaloriene). Mos gjerne blomkål og brokkoli sammen med en skikkelig mengde kremfløte og smør, salt og pepper. Bruk alltid setersmør,ingen soft flora eller bremykt/lett varianter. Bruk rømme,seterrømme, ingen "light" saker. Spis mye kjøtt, fisk, fugl. Erstatt mesteparten av potetene med grønnsaker. Igjen, glem kaloriene. Du fåri deg langt mer kalorier med poteten, men ikke det som kroppen skal ha for å bygge hormoner, celler og muskler. Spis mye fett, både mettet og umettet. Ikke ta mer enn en spiseskje olje om dagen, da oljer gjerne inneholder mye omega 6 i forhold til omega 3. Mesteparten av energien skal komme fra fett, det er ingen dum ide å trøkke i seg bortimot 2-3 hekto om dagen. Den gamle ideen om at mettet fett er usunt, er utdatert. Morsmelk,for eksempel, inneholder mye mettet fett. Hadde neppe gjort det om ikke menneskekroppen hadde vært laget for å bruke det. Hjertet går ikke på karbo, kun på fett, helst mettet. Uten nok fett, kan ikke kroppen bygge nok hormoner, som du må ha for å legge på deg. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Slik du beskriver vil han måtte spise mye mer masse en han gjør nå, dvs Har brukt whey gainer, men det funket ikke for meg tar bare opp plassen til middagen/kveldsmaten. Han sliter allerede med å få plass til mer. En kalori er en kalori, 300 kcal i overskudd fra potet vil gi like mye som 300kcal fra hva som helst annet. Man kan optimalisere, ja noe som resulterer i at man kan bulke uten å legge på seg noe særlig fett men massen kommer alikevel. Mesteparten av energien skal komme fra fett, På en deff ja, ikke en bulk. Skal man holde 2,2g protein pr kg kroppsvekt og ha over 51% fra fett blir det ikke nok karb til å fylle glygogenlagrene og da er man ute å kjører med en gang. Det blir alt for avansert for en som nettopp har begynnt. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det jeg synes du bør gjøre er å fylle opp med riktig mende protein og litt mer fett. Og deretter bare fylle opp resten med karbohydrater for å komme opp i kalorioverskudd. Ikke vær redd for fett. Men ikke drikk for mye olje heller da, du kan fort bli kvalm i magen. Husker den gangen jeg drakk 5 ss med olivenolje før jeg lå meg, fikk jo ikke sove Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Det er 2 måter man kan gjøre det på. Den galme 36-42 kcal pr kg kroppsvekt (justere med vekten til man finner kcaloverskudd) Derav 2,2g protein pr kg 35% av kcal fett Resten karb. Dette er det 99% kjører på og det fungerer utmerket. Bakdelen her er at eneste måten å finne kcal-overskudd på er å øke kcal til man legger på seg fett og kutte 1% , da ligger man teoretisk på grensen, men kroppen bruker ikke like mye kcal ene dagen som andre dagen med lik aktivitet så resultatet av en slik bulk er at man legger på seg noe fett, for eks 4-5-6-7 kg i året. Dette må man da deffe av seg på 1-2 mnd. Denne metoden bygger man mest på. Disse her i min øverste post brukte denne metoden i 3 mnd. ------------------------------------------ Så kommer den high-teck metoden som en selvstendig økonomi, dette er neppe noe du klarer å holde gående over en lengre periode ved å slippe ting i handlekurven til mor. Det er som tarzan gjør. H&F C H&F C del 2 På denne måten vil du bygge mindre, men man vil ikke legge på seg noe fett og totalt sett siden man trener 1-2-3 mnd leger pr år så skal det bli like bra. Denne metoden krever en god innsikt i kosthold/kcal/ osv Man må også kjenne kroppen sin og det er egentlig ikke noe man lykkes med i stor grad om man velger denne metoden med en gang. Endret 27. november 2009 av War Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det er 2 måter man kan gjøre det på. Den galme 36-42 kcal pr kg kroppsvekt (justere med vekten til man finner kcaloverskudd) Derav 2,2g protein pr kg 35% av kcal fett Resten karb. Dette er det 99% kjører på og det fungerer utmerket. Bakdelen her er at eneste måten å finne kcal-overskudd på er å øke kcal til man legger på seg fett og kutte 1% , da ligger man teoretisk på grensen, men kroppen bruker ikke like mye kcal ene dagen som andre dagen med lik aktivitet så resultatet av en slik bulk er at man legger på seg noe fett, for eks 4-5-6-7 kg i året. Dette må man da deffe av seg på 1-2 mnd. Denne metoden bygger man mest på. Disse her i min øverste post brukte denne metoden i 3 mnd. ------------------------------------------ Så kommer den high-teck metoden som en selvstendig økonomi, dette er neppe noe du klarer å holde gående over en lengre periode ved å slippe ting i handlekurven til mor. Det er som tarzan gjør. H&F C H&F C del 2 På denne måten vil du bygge mindre, men man vil ikke legge på seg noe fett og totalt sett siden man trener 1-2-3 mnd leger pr år så skal det bli like bra. Denne metoden krever en god innsikt i kosthold/kcal/ osv Man må også kjenne kroppen sin og det er egentlig ikke noe man lykkes med i stor grad om man velger denne metoden med en gang. Hei, det er mulig jeg misforstår fullstendig, men om det er MIN metode du sikter til som high-tech, så er det feil. Min metode, eller kostholdsfilosofi kalles LCHF, og er vel den enkleste sak av verden? Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Ja men den ligner på H&F C og den er high-tech. LCHF er enkel i seg selv men når man skal tilpasse den til et treningsopplegg hvor man må fylle opp glykogenlagre med karbohydrater blir det litt mer å sette seg inn i. Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Ja men den ligner på H&F C og den er high-tech. LCHF er enkel i seg selv men når man skal tilpasse den til et treningsopplegg hvor man må fylle opp glykogenlagre med karbohydrater blir det litt mer å sette seg inn i. Nei, det er jeg ikke enig i. Jeg trener stort sett løping, alt i fra 4x4 intervall, til 3 timers langkjøring. Jeg legger til vekter for å stabilisere og bygge styrke. Jeg ligger på ca 50 gram karbohydrater om dagen, og bruker altså fettet fra maten som energi. Spalting av fett og glukose skjer jo på forskjellig måte, men jeg merker ingen forskjell på treningen, bortsett fra at jeg er blitt mer utholden. På samme måte som man fyller glykogenlagre, lærer kroppen raskt å fylle seg opp med fettsyrer i musklene. Eneste problemet var overgangsfasen, hvor jeg gikk over fra karbo til fett. Da var det en mnd hvor jeg nesten ikke orket å trene, men når måneden var over, fikk jeg til gjengjeld en skikkelig boost i utholdenheten. Jeg har lest om H& F C, men forsto ikke helt hva det gikk ut på, må jeg innrømme. Personlig ser jeg ingen fordeler med å kjøre på karbo. Jeg har gjort det i alle mine 40 år, men har aldri hatt bedre resultat enn nå, når jeg bruker bare fett som brensel. Selv har jeg alltid hatt grei følsomhet for insulin, men går på lavkarbo for ikke å belaste de indre organer, samt for at jeg vil holde kolesterolet sunt. Men en annen ting er selvfølgelig at unge mennesker som bor hjemme, ikke bør gjøre radikale endringer i kostholdet, men jeg vil likevel råde dem til å innta de fleste karbohydrater i form av grønnsaker som vokser over jord. Endret 27. november 2009 av Tarzan99 Lenke til kommentar
War Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Men jeg tipper at du ikke veier over 100kg og har bygget det fra rundt 70 på 2-3 år? 3timers langkjøring samt 4x4 + vektløfting for masse går ikke sammen. Ikke en gang profisjonelle trener så mye og får resultater. LCHF og H&F C er ganske likt, det er bare små forskjeller i mengde og når det inntas eller hvilken målsettning man har. Fettinntaket justeres alt etter hva du vil oppnå (mer muskelbygging eller mer fettnedgang). Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Men jeg tipper at du ikke veier over 100kg og har bygget det fra rundt 70 på 2-3 år? 3timers langkjøring samt 4x4 + vektløfting for masse går ikke sammen. Ikke en gang profisjonelle trener så mye og får resultater. LCHF og H&F C er ganske likt, det er bare små forskjeller i mengde og når det inntas eller hvilken målsettning man har. Fettinntaket justeres alt etter hva du vil oppnå (mer muskelbygging eller mer fettnedgang). Vektløfting for masse og maraton går dårlig sammen, det er jeg enig i. Å løpe maraton med 100 kg ville neppe gitt toppresultater. Jeg sier at uansett hva slags trening man har, så kan man bruke fett som ATP grunnlag, det behøver ikke være glukose. Mye glukose= høyt insulin= dårlig veksthormon+ negativt LDL. Ettersom jeg skjønte på H&F C av Fargerli, så likte han godt frukt. Det går VELDIG dårlig sammen med LCHF, all den tid en streber etter et lavt karboinntak. Helst under 70 gram, iflg Lutz. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Karben Fagerli tilsetter er kun av nødvendig mengde avhengig av målsettning. Det er forskjell i mengde på deff og bulk, samt vekt og intensitet/mengde rep samt størrelse på muskelgruppe. Så er det også forskjell på deff uten å beholde muskelmasse/uten styrketrening ala ukeblad-deff. Hadde mindre karbs fungert bedre tipper jeg mr.Fagerli og co hadde gjort dette. Merk også at del en er mer all-around vs del 2 som er mer karb-pirkete. Men den har en karbfase for å fylle opp på trening, glykogenlagrene kan bare være karb og karb-fase passer vel ikke inn i HFLC Fagerli prøvde karbkutt uten hell. Første versjon av Advanced Concept som jeg presenterte på kurset i Oslo i oktober i år, og som jeg prøvde ut på meg selv og utøverne mine, var helt uten karbohydrater. Som jeg fant ut etter å ha lest flere studier og diskutert konseptet med kollegaer er det allikevel et par faktorer som tilsier at vi ikke bør eliminere karbohydrater helt, men heller begrense dem. Merk også hva han skriver vidre om mengde. Ved å unngå karbohydrater helt vil perioden med økt insulinfølsomhet være lengst, men vi kan og bør tillate oss karbohydrater i en mengde som er tilstrekkelig lav til å unngå glykogenoppfylling, samt tilstrekkelig høy til å generere en insulinrespons som hemmer proteinnedbrytning og gir maksimal effekt av protein og aminosyrer. Jeg vil si at 10-30g karbohydrat er innenfor dette kriteriet, avhengig av kroppsvekt, insulinfølsomhet, treningsmengde og intensitet. Jeg anbefaler frukt som karbohydratkilde, den lille andelen fruktose vil gå til leverglykogen - noe som i seg selv er en anabol trigger. Et eple vil gi 10-15g karbohydrat avhengig av størrelse, en banan ca 20-25g. De fleste frukter og bær kan du spise mellom 100-300g av. Vil du fokusere mer på fettreduksjon, og i tillegg trives bedre på lavkarbdietter, kan karbinntaket begrenses til kun første måltid etter trening. Etter hvert som glykogenreservene fylles opp og insulinfølsomhet og –respons reduseres, må vi øke karbohydratinntaket. Dette er av to årsaker, den ene for å kompensere for den reduserte insulinfølsomheten, den andre og kanskje enda viktigere årsaken er for å sikre at vi gjenoppfyller glykogenreservene før neste treningsøkt Igjen etter målsettning. Endret 28. november 2009 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå