Gå til innhold

Intel core i5-750

jahaho

Anbefalte innlegg

Hei, for noen dager siden bestilte jeg meg en ny pc. Jeg bestilte deler som jeg skulle sette sammen til en pc selv, jeg fikk hjelp til byggingen siden jeg aldri har gjort det før og det gikk jo greit. Men så når jeg hadde fått installert Windows xp pro og alle drivere og oppdateringer, fant jeg ut at jeg skulle teste temperaturen på cpu og slikt siden jeg har hørt det er litt viktig. Det viste seg at CPU var på sirka 52 grader idle og 85 grader når jeg kjørte world of warcraft med nesten full grafikk. En kompis av meg sa at det var ekstremt høyt da det burde egentlig vere minst under 60 grader.

Så jeg bestemte meg for å prøve og åpne opp kabinettet og se om det var noe feil med den "standard" vifta som følgte med. Jeg klarte selvfølgelig å misse hele greia i gulvet når jeg løfta det opp. Da er det jeg spør om den cpu vifta som er med standard er noe og samle på eller om jeg eventuelt må ha en nyere og bedre? Jeg var så smart og bestille en idag men det angrer jeg litt på siden jeg ikke er helt sikker på om den passer.

Vifta hadde jo både Socket 775/1156/1366

Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362567

Litt informasjon om det jeg har:

Asus P7P55D, P55, Socket-1156

Intel core i5 Quad processor i5-750

Asus Geforce 9800GT 512 mb PhysX CUDA

Chieftec Super Series 650W PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den viften du kjøpte er jo et godt kløp.

Disse original-viftene dekker bare 70% av cpu og du får høyere temp.

Bytter vi vifte vil du garantert få temp ned.

Håper du bestillte kjølepasta også, det må du ha på en dråpe av mellom den nye kjøleren.

Får du fortsatt høy temp er kanskje varmesprederen på cpu sjev, da må du slipe den , men da må du kjøpe 4-5 a4-ark med sandpapir og en rull tape.

Kanskje en kompis har kjølepasta? Bestille bare det koster jo mer i frakt en pastaen.

Evt kjøpe i din lokale butikk.

Her er et eks fra min ic7 940 hvor org-kjøler dekker dårlig.

post-64596-1259188058_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Den viften du kjøpte er jo et godt kløp.

Disse original-viftene dekker bare 70% av cpu og du får høyere temp.

Bytter vi vifte vil du garantert få temp ned.

Håper du bestillte kjølepasta også, det må du ha på en dråpe av mellom den nye kjøleren.

Får du fortsatt høy temp er kanskje varmesprederen på cpu sjev, da må du slipe den , men da må du kjøpe 4-5 a4-ark med sandpapir og en rull tape.

Takker for raskt svar :) Såg også at jeg måtte ha denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502505 nå, så jeg bestilte den også :p kjøpte også kjølepasta ja :)

Endret av jahaho
Lenke til kommentar

Ja den delen under må du ha om den ikke følger med kjøleren.

Du må også skru ut hele hovedkortet for å montere den om du ikke har en gigantisk plate på baksiden som du kan skru av.

Det er det på nyere kabinett men i 97,32% av tilfellene er denne luken forliten.

Lenke til kommentar
Ja den delen under må du ha om den ikke følger med kjøleren.

Du må også skru ut hele hovedkortet for å montere den om du ikke har en gigantisk plate på baksiden som du kan skru av.

Det er det på nyere kabinett men i 97,32% av tilfellene er denne luken forliten.

Ja må vell mest sannsynlig skru ut hovudkortet, men det er ikke så stort problem så lenge jeg får ned temperaturen på cpuen :) Har 1 vifte i siden på sirka 180mm som står på fullt og har også en framme i kabinettet som står på fullt(140 mm) , ville jo trodd at det skulle være bra nokk i tillegg til den store PSU viften og skjermkort viften

Lenke til kommentar

Det burde være det, regner med begge viftene er inn da psu og skjermkort blåser ut.

Det følger med kjølepasta med den Noctua kjøleren som yter minst like bra som Arctic Silver 5, ihvertfall på mitt system.

Synnes nå man burde kjøpe en alikevel, til senere.

Endret av War
Lenke til kommentar
Det burde være det, regner med begge viftene er inn da psu og skjermkort blåser ut.

Det følger med kjølepasta med den Noctua kjøleren som yter minst like bra som Arctic Silver 5, ihvertfall på mitt system.

Synnes nå man burde kjøpe en alikevel, til senere.

Psu vifta blåser inne i kabinettet på tvers over prosessoren og mot skjermkortet, skjermkort vifta blåser samme retning som psu vifta blåser. Så alt går en vei. Vifta som er på siden og framme er på innsiden. Vifta på siden blåser ut mens vifta framme blåser inn. Ganske komplisert det jeg skriver men håper du/dere forstår det. Men som sagt takk for alle svar jeg har fått :)

Det er jo bra. Men jeg bestilte en uansett så da har jeg to :)

Lenke til kommentar
Vifta i toppen/bunn av PSUer trekker som regel luft inn. Varmluften blir dyttet ut bakveien, slik at varmluften blir trukket ut av kabinettet

Ja det er vell muligens slik det fungerer. Jeg regner med at jeg har nokk vifter da. Håper på å få vifta til helga. Får heller skrive noe vist det dukker opp flere problemer.

Lenke til kommentar
Det følger med både mounting kit og den beste kjølepastaen på markedet. Totalt bortkastede penger å kjøpe begge to. Heldigvis har du 2 uker angrerett og kan sende de i retur:)

Vel, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362567 står det at: For bruk på socket 1156 og 1366 skal Noctua NM-I3 Mounting Kit benyttes, se tilbehør.. Siden jeg så det regnet jeg med at den også måtte bestilles. Men takk for infoen, jeg kan jo sende det tilbake ja :p

Lenke til kommentar

Om du har gitt HKet beskjed om å auto overklokke så vil du merke en grøssal temp ja.

Dette fordi her settes spenning til noe vannvittig høyt for å sikre at denne auto OCen funker.

Dessverre har de ikke kommet med ett auto system som kan ta det manuelle enda i allefall.

Vil dog anta at det er kjøleren som er synderen din her, og er den pushpin basert så har du i allefall ett problem, da disse er ett helvete å feste skikkelig.

Lenke til kommentar
Om du har gitt HKet beskjed om å auto overklokke så vil du merke en grøssal temp ja.

Dette fordi her settes spenning til noe vannvittig høyt for å sikre at denne auto OCen funker.

Dessverre har de ikke kommet med ett auto system som kan ta det manuelle enda i allefall.

Vil dog anta at det er kjøleren som er synderen din her, og er den pushpin basert så har du i allefall ett problem, da disse er ett helvete å feste skikkelig.

Det var ikke jeg som gjorde instillingene for bios, men kan jo hende han gjorde noe feil. Den var sann pushpin den kjøleren, men den jeg bestilte nå har et annet feste vist jeg forstår det rett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...