Gå til innhold

Lage diet for meg.

Anbefalte innlegg

Hei

Eg heter Emil

Er 15 år

192cm høg

Og 85kg.

Ønsker og spise sunnere,

for nå består kostholdet mitt for det meste av "junk-food.

Har prøvd og spise sunnere,

men mener det ville vere lettere om eg visste

ka og kortid eg skulle spise.

Håper noen kunne sitte opp en diet til meg.

Trener 4-5 ganger i uken, så trenger proteiner og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei. har ikke noe bakgrunn som noe helseekspert akkurat men har gått på idrettslinje i 3 år så kan da noe om det. det er nesten ikke noe poeng å trene så mye som du gjør hvis du spiser kun junkfood. å spise riktig gjør over halve jobben. spis til faste tider på døgnet. start f. eks med grovt brød, banan og en yoghurt til frokost. og kanskje et kjapt måltid til lunsj om du trenger det. middag kan gå i kylling, ris/poteter, en eller annen form for kjøtt/svin, noe pasta innimellom. til kveldsmat kan du f. eks ta en porsjon havregrøt(kan du også spise til frokost eller lunsj).

og til treningen din så syntes jeg 4-5 dager i uken er mye. ikke hvis det er snakk om aktiviteter som fotball o.l. men hvis det er vekter du løfter så burde du trappe litt ned. mandag-onsdag-fredag med høy intensitet er passe. husk at musklene vokser i restitusjonstiden ;)

håper dette hjalp deg noe :)

Lenke til kommentar

Er ikkje bare styrke, styrke er 3 dager i veko, mandag-onsdag-torsdag. Resten er løping.

Men vet ka eg skal spise, men hadde vert bedre om noen hadde satt opp litt mer presise tider kortid eg skulle spise.

For då blit det lettere og vite ka eg skal få i meg.

Er ikkje bare "junk-food" men litt. Men det blir ikkje spising kver 3t noe eg har litt vanskeligheter og få til.

Håpet derfor noen kunne si ka eg burde spist sånn kver 3t.

Lenke til kommentar
Trener 4-5 ganger i uken, så trenger proteiner og karbohydrater.

Ermm.. Du glemte noe.. Du glemte fett.

Mange tror at pågrunn av fett er "usunt" så må du bare droppe det, men fett har mange gode effekter som god energi kilde og øker veksthormonene i kroppen.

Spis hver 3 time, slutt med junk, spis rein mat.

For bodybuilding er det kosthold og søvn %80 og trening %20. Som du ser, bedre å spise riktig enn å trene riktig.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Det er trist at denne myten aldri dør.

Hæ? Myte? Hva?

Vet du hvorfor du skal spise hver 3 time? Før jeg blir brå kjeft her og lister opp flere argumenter for at du skal spise hver 3 time, kan du venglist si HVORFOR IKKE?

Fordi det er stress å spise hele tiden, og for oss som jobber 10t i strekk er det faktisk umulig. Og jeg skulle gjerne likt å sett disse argumentene dine.

Lenke til kommentar
Fordi det er stress å spise hele tiden, og for oss som jobber 10t i strekk er det faktisk umulig. Og jeg skulle gjerne likt å sett disse argumentene dine.
Constantly supplying your body with proper muscle-building nutrients is so absolutely critical to gaining mass that it cannot be overly stressed.

Well, it all ties into evolution and adaptation. You see, the majority of you reading this right now are lucky enough to have the privilege of being able to eat whenever you are hungry. When you don't eat, your stomach growls at you and you feel uncomfortable, so you pop open the fridge or cupboard to satisfy your body's needs.

But believe it or not, not everyone has this privilege! Our ancient ancestors certainly couldn't cruise down to the local grocery store and fill their bags with food whenever they wanted. Food was not a readily available source, and humans had to be able to endure periods of time with little or no food. So, being the finely tuned and adaptive organism that we are, our bodies created natural processes to maximize our ability to sustain life without food.

Like I said before, every single action that goes on within your body is centered around the ultimate goal of keeping you alive and healthy. One of the mechanisms that has allowed us to survive for longer periods of time without food is called "catabolism".

Catabolism (in regards to bodybuilding) basically refers to the breakdown of muscle proteins for use within the body. Remember, your body doesn't know that there is a plate of steak and potatoes waiting for you in the fridge. If your body is not fed, bad things in terms of muscle growth begin to happen. Your body is in need of a continual supply of protein in order to complete its own natural processes and your muscles are basically a giant protein storage room. If your body does not receive the protein it needs from the food you eat, it will begin tapping into its storage rooms and break down muscle tissue to utilize the proteins.

- The Truth About Building Muscle

Så hva dette mener? Vel, når kroppen ikke får mat innen 3 timer så vil kroppen begynne å spise fra muskelens proteiner. Som dere helt sikkert vet så lagrer kroppen proteiner for en viss tid, og når en tiden har gått vil kroppen begynne å spise fra musklene (GOD SAKE! vanskelig å forklare azz)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Så hva dette mener? Vel, når kroppen ikke får mat innen 3 timer så vil kroppen begynne å spise fra muskelens proteiner. Som dere helt sikkert vet så lagrer kroppen proteiner for en viss tid, og når en tiden har gått vil kroppen begynne å spise fra musklene (GOD SAKE! vanskelig å forklare azz)

Det er synd du har gått i fella og tar alt du leser for god fisk. Det du skriver er bare søppel. Kanskje på tide at du faktisk lærer deg skikkelig kunnskap og slutter å forsøple forumet med feilinformasjon?

Les og lær...

http://leangains.blogspot.com/2009/11/fast...metabolism.html

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58770.0

Ät så ofta eller sällan du vill, det är bara mängden mat som avgör om du går upp eller ned i vikt.

Du behöver inte "fylla på" med protein konstant för att kroppen skall ha något att bygga muskler av.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skal jeg tro på de kildene du tar opp da? Tror nok at jeg stoler mer på en bok som har solgt flere millioner eksemplarer, har vært best treningsbok i snart 3 år på rad, har kommet i en rekke aviser og på nyheter. Så noe mer du skal si? Du er klar på at blogger og på forum kan folk skrive hva som helst, jepp søppel som du skrev akkurat nå. Tror ikke det er så lett å slippe unna med feilinformasjon når du har laget en bok som er ganske populær.

Uansett, så du mener at 3 måltider om dagen er bedre enn 5-7 måltider? Dessverre er jeg en gutt som ikke klarer å stappe i meg bøttevis med mat på en gang, så derfor fordeler jeg maten over flere timer. Så jeg alltid har noe mat i magen, og jeg kan si så. JEG ER ALDRI SULTEN. Jeg spiser for å få det unna.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Og hvorfor skal jeg tro på de kildene du tar opp da? Tror nok at jeg stoler mer på en bok som har solgt flere millioner eksemplarer, har vært best treningsbok i snart 3 år på rad, har kommet i en rekke aviser og på nyheter. Så noe mer du skal si? Du er klar på at blogger og på forum kan folk skrive hva som helst, jepp søppel som du skrev akkurat nå. Tror ikke det er så lett å slippe unna med feilinformasjon når du har laget en bok som er ganske populær.

Nå har det seg slik at boken din er søppel, da forskning og praktisk erfaring viser at det du sier er feil. Ironisk nok biter du rett på det boken sier, så ja, man kommer tydeligvis unna med mye rart.

Og kanskje du skal sjekke kildene dine før du kaller Leangains en søppelblogg. En klient av mannen bak bloggen vant NM i Bodybuilding i Trondheim for ikke så lenge siden. Og han faster altså 16t til dagen, og har fortsatt muskler - helt utrolig, ikkesant?

Sorry, men du failer. Big time.

Edit: Hadde ikke noen flere søppelargumenter til meg nei? Da tenker jeg vi setter siste spiker i denne kista.

Endret av different
Lenke til kommentar

hehe, før dere dreper hverandre, vil jeg påstå at BEGGE metoder fungerer! Jeg er ikke noen ekspert, men jeg vil si at hva som virker best varierer fra person til person. og hvis du spiser og sover mye og trener så vil du nok uansett bli sterkere og få flere muskler, uansettog du spiser 3 ganger om dagen eler 6 :)

Lenke til kommentar

Støtter 1993 i det som sies.

Dietter og bøker har kommet og gått når det gjelder dette emnet, og sannheten er vel at selv om man har samlet mye kunnskap så er det alltid individuelle forskjeller i biokjemien som gjør at det er så og si umulig å lage et opplegg som passer for alle, og kroppen har nå en gang behov som melder seg temmelig automatisk og som vil påvirke matvalgene du tar når du roter deg borti feil diett og prøver å være streng.

Bare for å illustrere dette kan jeg vise til denne akademiske videoen fra stanford som tar for seg et studie på 4 ulike diett-typer i løpet av 12 mnd.

Lenke til kommentar

Nabs hele gjengen, krangle om hvem som har gitt ut best råd.. Har dere testa det selv? HÆ?

Det du kan gjøre er å google Mike Geary og kjøpe hannes bøker om kosthold... Enkelt og sunt kosthold som ikke gjør deg til en matfantast eller nerd på området...

Sunn mat kan smake helt vilt, lønnesirup f.eks. kan brukes i te som søtmiddel og smaker syyyykt godt :)

Jeg er nå etter 2 måneder med dette kostholdet og intensiv trening blitt realtivt fit og er storfornøyd :)

Lenke til kommentar
hehe, før dere dreper hverandre, vil jeg påstå at BEGGE metoder fungerer!

Nabs hele gjengen, krangle om hvem som har gitt ut best råd.. Har dere testa det selv? HÆ?

Det er flott at dere faktisk leser hva vi diskuterer. Nei, det er ikke måltidsfrekvens (nabs). Det er hvorvidt kroppen begynner å tære på muskelmassen etter 3t uten mat, noe den ikke gjør. Ja, jeg har testet det selv, går uten mat 10t til dagen og har ikke mistet muskelmasse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...