Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtest.net vs. Bredbandskollen.se - forskjellig resultat, hvem har rett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bredbånd fra Canal Digital og skal ha en hastighet på 10 Mbps. Hos bredbandskollen.se får jeg 10 Mbps som resultat hver gang, men hos Speedtest.net får jeg bare ca 4 Mbps hver gang jeg måler. Hva tyder dette på?

Som jeg har sagt i en annen tråd så var jeg nylig i Oslo og benyttet nettverket på hotellet der jeg bodde. Der var det også 10 Mbps (bredbandskollen.se), men via fiber. Likevel følte jeg at det gikk mye raskere å surfe der enn hjemme (Canal Digital). Kan det være at det er Speedtest.net som har rett og at jeg faktisk ikke får mer enn ca 4 Mbps fra Canal Digital? Dermed har vi i så fall en logisk forklaring på hvorfor jeg følte at det gikk fortere på hotellet.

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd med to forskjellige PC-er. Den ene tilkoblet trådløst, den andre med kabel, dog gjennom en router og et bredbåndstelefoniadapter. Skal prøve med kabel direkte fra modem. Men som sagt så får jeg 10 Mbps på bredbandskollen.se i tillegg til at jeg får ca 10 på teknofil.no og dinside.no selv om deres tester kanskje ikke er like bra. Kan det være routeren, bredbåndstelefoniadapteret eller kablene som er årsaken til problemet? Men da burde jeg vel ikke fått 10 Mbps på bredbandskollen.se heller?

Lenke til kommentar

Det spørs litt om det er TCP eller UDP du måler.

Har du "dårlig" hardware kan du få bra UDP og svak TCP.

Mulig det er iptelefoniadapteret som er sperre hos deg. Jeg har et adapter som gir maks 2Mbit ut her. Løsningen er å sette adapteret aller sist i lenken (etter router). Da spiller det ingen rolle at det "blokkerer" med null tilkobling etter det.

Lenke til kommentar

TCP? UDP? Sorry, men det ble nok litt for avansert for meg. Jeg trykker bare på "begin test" jeg. ;)

Den bærbare er ny med gode spesifikasjoner. Den stasjonære ble kjøpt i fjor sommer og kostet 4000 kr, så den er ikke så mye å skryte av, men tror du at den er så dårlig at det går ut over hastigheten da? Jeg får uansett samme resultat på begge. Og jeg kjører Windows 7 på begge om det har noen betydning.

Jeg kan prøve å flytte adapteret. Skal jeg sette det mellom routeren og den stasjonære PC-en da? Vil jeg ikke da bare flytte problemet ett hakk?

Og som sagt så får jeg jo 10 Mbps på bredbandskollen.se. Hadde adapteret, routeren eller kablene vært problemet, så ville jeg vel fått dårlige resultat på alle tester? Eller?

Lenke til kommentar
Det som menes er, antageligvis har du koblet:

Vegg - Modem - TLFadapter - Router - PC

Slik du bør koble er:

Vegg - Modem - Router - TLFadapter

Vegg - Modem - Router - Stasjonær p

Jeg har koblet sånn ja.

Men jeg bør altså koble på denne måten:

Vegg - modem - router - adapter - stasjonær PC?

Er litt uklart hva du mener da du oppgir to alternativer. ;)

Men som sagt: vil jeg ikke da bare flytte problemet?

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å koble direkte fra modem til PC, men jeg får fortsatt dårlig resultat på Speedtest.net. Har målt flere ganger. Jeg har fått mellom 5 og 6,5 Mbps noen ganger, men det fikk jeg et par ganger i sted også, da koblingen gikk gjennom routeren og adapteret. Så resultatet er det samme. På bredbandskollen.se er det fortsatt full guffe.

Lenke til kommentar

Du får 10 Mbps fra canal digital,"problemet" er linje kapasiteten canaldigital har til feks. usa,

derfor får du forskjeller alt etter hvor serveren du tester hastigheten på ligger,det er ingenting gale med verken linja di eller utstyret ditt,og det er fint lite du kan gjøre med det egentig..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Du får 10 Mbps fra canal digital,"problemet" er linje kapasiteten canaldigital har til feks. usa,

derfor får du forskjeller alt etter hvor serveren du tester hastigheten på ligger,det er ingenting gale med verken linja di eller utstyret ditt,og det er fint lite du kan gjøre med det egentig..

Det kan høres sånn ut. Pass på at du tester mot en som gir lav ping på speedtest (1-40ms?). Jeg tester mot de på Østlandet for de har best respons/ping og ikke de som ligger nærmest der jeg bor. Hardware.no har også speedometer og det samme har dinside.no m.fl.

Det er jo merkelig at du skal få så dårlig resultat med CD uansett om du ikke tester mot USA eller Japan da ;) .

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve en test fra ftp.uninett.no. Last ned en linuxdistro på 6-700 Mb som ligger i en av underkatalogene.

Lagre filen ved å høyreklikke på valgte fil og velg lagre mål som.

Benytter du f.eks Firefox skal du se at hastigheten ligger på rundt 1280 kB/s under nedlastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...