hacard Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hei! Jeg har en 3 år gammel DEll Dimension 9200 som jeg tenkte jeg skulle oppgradere, så jeg kan spille nye spill. Jeg har: Prossesor: Intel Core 2 Duo 6300 (1.86 GHz) RAM: 3,00 GB Graffikkort: Nvidia GeForce 7900 GS Hovedkortet vet jeg ikke, men kabinettet er et standard Dell Dimension 9200. Jeg har ikke råd til å oppgradere hele pcen på engang, men må ta ting bit for bit. Hva bør jeg begynne med å kjøpe nytt? Tenker på å kjøpe en HIS Radeon HD 5850, eller en slik Prossesor. Hva synes dere jeg bør begynne med å kjøpe? Bør jeg kjøpe noe annet det jeg har nevnt ovenfor? Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hei! Jeg vet ikke helt hvordan størrelsen på kabinettet ditt er, men skjermkortet du sikter til er ganske stort i størrelse, kanskje kabinettet ikke er stort nok? Søk på internett så finner du størrelsen, mål og så kan du gå ut fra det du fant ut Hovedkortet ditt må eller bør på det sterkeste oppgraderes, ellers har du en flaskehals tidlig i prosessen. Kanskje du bør kjøpe i en slik rekkefølge? 1. Hovedkort (la det ligge til du har kjøpt GPU / CPU med å montere) 2. Kabinett? 3. Skjermkort 4. Prosessor 5. Minne Om du ser på denne linken så vil jeg anbefale den pakken! Kanskje spare til du får råd til hele pakken? Du vil ikke oppnå store forskjeller om du bytter enten prossessor / skjermkort fordi hovedkortet vil være flaskehalsen. Du får poste dine meninger om hva du vil, så hjelper vi deg ut fra dine krav Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Glemte forresten å nevne at strømforsyning er nok nødvendig å oppgradere, ettersom pc-er fra produsentene har lavest mulig strømforsyning det er billigst mulig å produsere! Lenke til kommentar
hacard Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Hei igjen. På linken du nevnte så føleger det med et sliktgraffikkort. Er dette et bra graffikkort? Eller bør jeg heller kjøpe alt i den pakken separat, og kjøpe et anent graffikkort? Hvis jeg kjøper alt i pakken separat uten graffikkort så koster det 5429kr(regner uten håndlenken, for den har jeg fra før). Da sparer jeg 1366 i forhold til å kjøpe pakken. Bør jeg da legge på litt ekstra kroner og kjøpe et bedre grafikkkort? Har funnet mål på nettet, og et HIS Radeon HD 5850 passer i kabinettet med god margin. Bør jeg derfor kjøpe delene i pakken separat(uten graffikkortet), eller kjøpe hele pakken? Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hvilke spill planlegger du å spille? Hadde jeg vært i din posisjon hadde jeg lagt litt mer penger i grafikkort, dette kanskje? ATI har kommet seg stort når det gjelder skjermkort, å leverer mye mer for pengene enn Nvidia! Skjermkortet du har funnet er på ingen måte dårligere, tvert imot! Hvor mye penger tenker du å legge inn i pc-en? Kan da gi en bedre indikasjon på hva som bør vektlegges HD5850 er jo et skjermkort som passer godt til pakken jeg ga link til, da har du en meget god maskin som lever lenge og har mye ny teknologi som ikke blir utdatert med det første... Kanskje en Core i7 920 er et bra kjøp? Gi en ca. pris, så ser vi hva som lønner seg Lenke til kommentar
hacard Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Er det store forskjeller mellom i5 og i7-seriene? Jeg tenker på å bruke ca 8000kr til slutt. Men foreløbig har jeg bare 6000kr. Jeg tror nok at jeg må bytte ut det meste jeg har i pcen. Hva synes du jeg burde kjøpe? Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Om du vil ha mye for pengene, går du for ATI og AMD. Om du vil ha mest mulig kraft for pengene kjøper du ATI og INTEL. Jeg ville kjøpt et X58 hovedkort, HD5850(eller bedre om pengene strekker til) og til prosessor Core i7 920. 920 har mulighet til mye overclocking og vil nok gjøre deg fornøyd Forskjellen på i5 og i7 er jeg ikke 100% sikker på, men jeg regner med at i5 vil gi deg kraft for en billigere penge. Vil heller se på det som prosessorer som egner seg til videoredigering og spilling (ikke de spillene som krever mest, men nok til CoD MW2 på høyeste)... Ettersom at jeg ville tro at om du velger i5 vil det bli en flaskehals før skjermkortet. Noen ønsker til pc-en din? Lenke til kommentar
hacard Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Jeg har vell egentlig noen spesielle ønsker. Men ut ifra tester jeg har lest, så er ikke forskjellen mellom HD4850 og HD5870 så stor, at hvis man ikke har veldig mye penger, så er det nok ikke verdt den ekstra prisen. Og siden jeg ikke har så veldig mye penger, så går jeg nok for et HD5850 til mitt system(selvfølgelig forutsatt at de andre delene har like høy standard). HAr du noen næremere forslag om hvordan mitt system kan se ut? (Da tenker jeg kun på pcen, ikke mus, skjerm etc) Lenke til kommentar
doogy93 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg kunne sett for meg noe slikt: Oppgraderingspakke Intel - Intel Core™ i7 920, X58-chipset, 6GB DDR3 RAM 4795.00 PowerColor Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort 2150.00 Chieftec Super Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte 665.00 Samsung DVD-spiller SH-D162D Black, IDE, OEM 199.00 Western Digital Caviar GreenPower 500GB Sata 3 Gb/s, 32MB Cache 375.00 Totalt:8.184,00 Alt er hentet fra komplett, sikkert billigere andre steder? Du har kabinett, dvd-spiller og harddisk, så om man tar bort dvd spiller og hdd havner du litt over 7,5 lapper Lenke til kommentar
hacard Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Oppgraderingpakken ser veldig lur ut. Tror nok jeg går for den. Nå har jeg en strømforsyning på max 375W. Holder dette, eller burde jeg kjøpe en slik en som du har listet opp? Vet du om det følger med en CPU-kjøler? Og i så fall om denne er noe bra? Lenke til kommentar
Sushi1337 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 375W holder nok ikke. Lenke til kommentar
hacard Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Hmm, okei. Da blir jeg nok å kjøpe: Oppgraderingspakke Intel - Intel Core™ i7 920, X58-chipset, 6GB DDR3 RAM 4795.00 HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort 2245.00 Chieftec Super Series 650W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte 665.00 Alt fra komplett.no Men skal ikke kjøpe enda. Blir nok en liten stund til. Så hvis det er noen som har noen innvendinger/tips, så blir jeg veldig glad Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg ville bare foreslått en E5400 (om hk har bios udate?) og det billigste 5850 du finner. Det enkle er ofte det beste. Lenke til kommentar
hacard Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Ville ikke det vært litt bortkastet, i og med at jeg kan ha en Intel Core i7, mye lengre enn en Intel Pentium? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg har selv en Dell Laptop (XPS) med 7900GS skjermkort og dette skjermkortet er helt greit til litt spilling... Jeg spiller Quake 4 på full oppløsning og nesten maks kvalitet. Call Of Duty Modern Warfare 2 går også helt fint på middels oppløsning og middels kvalitet. Men har man store krav til detaljgjengivelse må man nok se seg om etter ett bedre kort... Skal du ha billigst mulig kort som redder dagen din, så er jo HD4890 ett greit valg. Dette er dog noe utdatert, da den nyeste serien til ATI (5***) kommer med directX 11 støtte. Men disse koster nok også litt mer. Ett 5850 kort er ett veldig godt valg etter min mening. Men skal du har det billigst mulig, så prøv ett HD4890. Sistnevnte er det også mange som har på lager rundt om kring, hvis du skal spille litt i Julen. Har selv kjøpt meg HD5870x2 (crossfire) fra Netshop, men kortet får jeg ikke før på nyåret en gang. Istede sende de med ett kjipern skjermkort (Geforce 9500GT) til 200,-. Har dog ett 7800GTX kort i min gamle pc som er råere enn dette, men netshop kunne ikke sende meg pc uten skjermkort, da ALLE pc'er MÅ testes og fungere FØR dem sender det ut. Dette har med garanti og slike ting å gjøre. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Ville ikke det vært litt bortkastet, i og med at jeg kan ha en Intel Core i7, mye lengre enn en Intel Pentium? Det blir litt som "kan ikke jeg ha 2,4 turbodiesel lenger enn 2l bensin", og svaret er "Neppe". Det riktige spørsmålet er om en E5xxx dualcore på i underkant av 3GHz er en flaskehals til ditt bruk? E5400 koster ca 500,- (om bios liker den) mens i7 kommer på ca 6 000,- Etter ca 10 år's betaling av mine egne maskiner oppgraderer jeg aldri før jeg treffer på problemet, billigst slik... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå