Gå til innhold

Nybegynner i Android-programmering ber om hjelp :)

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med å lære meg å kode for Android. Jeg har litt (rusten) erfaring med Java, og har skrevet endel C (embedded) mer nylig. Er ikke alt for dreven med Eclipse.

Jeg skal gjøre noe så simpelt (?) som å kjøre kode når en knapp blir trykket. Fra Notepad tutorialen jeg har gjennomgått har jeg lånt følgende kode:

btnSearch.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
public void onClick(View v) {
}
});

Hele funksjonen ser slik ut:

public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {

Button btnSearch = (Button) findViewById(R.id.btnSearch);

super.onCreate(savedInstanceState);

setContentView(R.layout.main);

btnSearch.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {

public void onClick(View v) {

//search();

}

});

}

Når dette kjøres, kræsjer programmet, trolig av en NullPointerException (jeg klarer ikke å riktig finne ut hva som skjer, men når jeg stepper med debuggeren kommer det til slutt en slik exception frem)...

Er takknemlig for tips, både direkte for problemet og generelt for debugging etc.

edit: Fant feilen. setContentView må komme først.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

setContentView må kjøres først ja, ellers ligger ikke knappen din i viewet.

Mitt tips er å starte ddms samtidig som du har oppe emulatoren, da får du se hele stacktracen og hvor koden krasjer.

ddms kan startes fra tools folderen hvor du har installert/pakket ut sdk-en.

Enda et tips, ikke lag for mange views og view-wrappere. Eks.. Mange LinearLayout inne i hverandre for å få plassert ting slik du vil, dette gjør at appen kan bli treg og i verste fall krasje pga view-stacken går full.

Vi opplevde dette da vi jobbet med å lage android appen vår (sjekk "Zedge - ringtone & wallpapers" på Android market om du er interessert)

Lenke til kommentar

Takk for gode tips :) Har ikke hatt tid til å se veldig mye mer på det, men har laget en fungerende frontend til Bussorakelet (www.team-trafikk.no). Endel å sette seg inn i for en som er rusten i Java og aldri kodet for mobil før, men synes Android virker som en veldig loende plattform å jobbe med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...