Gå til innhold

Førstegangs kjøper spørsmål!

April

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har tenkt å å kjøpe oss leilighet/hus. Jeg har spart på BSU (fullt beløp hver måned) i to år og har også en separat sparekonto. Jeg setter vel inn en tredjedel av lønnen min til sparing hver måned, men min samboer er ikke like flink. Jeg tjener litt mer enn han hver måned, men han har studielån og ett billån han betjener. Lurer på om noen har noe tips her om hvordan vi best mulig kunne laget en ordning på "felles" nedbetaling på ett lån?

Har også flere spørsmål, og trenger litt råd om førstegangs kjøper. Hva burde vi se etter (vet at det har litt med hva behov man har, men hva kan være "lett" å selge igjen hvis vi en dag skulle trenge noe større? Noen gode sparetips til egenkapital og hva burde man ha "orden på" før man evt bestemmer seg for å kjøpe? Burde man ha en ekstra person med seg på en evt visning så man ikke ender opp med noe som trenger mye ekstra utlegg som f.eks ny isolasjon, vinduer osv.

Sikkert litt rotete skrevet, men er veldig forvirret når det kommer til å se på boligannenser hva man må passe seg for og hva man skal se etter, også litt stresset over dette med å gå i banken å låne så mye penger...

Takk på forhånd på tilbakemeld også egne erfaringer hvis noen kan komme med det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dukker opp noen spørsmål med en gang jeg leser dette :-)

Alder på dere, og hvor mye tjener dere?

Hvor mye formue har dere evt å bruke til egenkapital?

Og hvor i landet er det dere vil bosette dere?

Jeg er 22 og min bedre halvdel er 30. Vi tjener vel 600 000 i brutto, er ikke sikker på hvor mye vi begge betaler i skatt til sammen og hva det blir (litt på sparket her =P) Vi skal bosette oss i Bergensområdet.

I egenkapital satser jeg på å spare opp gjerne 100000.

Lenke til kommentar

Ok, hva dere betaler i skatt betyr ikke så mye da det uansett vil forandre seg mye hvis dere tar opp et lån. Jeg vil nok anbefale en borettslags leilighet til å begynne med, det synes jeg er genialt. Da slipper du å tenke på vinduer som må skiftes, tak som kanskje må skiftes etc, da alt som er utfor veggene til leiligheten er borettslaget sitt samlede ansvar. Se på det som et slags "spleiselag". Finn ut hvilke boligbyggerlag som er i bergens området, og meld dere inn så fort som muligt, for å begytte forkjøpsrett.

Videre så tror jeg dere har god kjangs til å få lån med 600k brutto, ta å ring til banken din og avtal et rådgivningsmøte å spør hvordan dere ligger an til å få lån :)

Lenke til kommentar
Ok, hva dere betaler i skatt betyr ikke så mye da det uansett vil forandre seg mye hvis dere tar opp et lån. Jeg vil nok anbefale en borettslags leilighet til å begynne med, det synes jeg er genialt. Da slipper du å tenke på vinduer som må skiftes, tak som kanskje må skiftes etc, da alt som er utfor veggene til leiligheten er borettslaget sitt samlede ansvar. Se på det som et slags "spleiselag". Finn ut hvilke boligbyggerlag som er i bergens området, og meld dere inn så fort som muligt, for å begytte forkjøpsrett.

Videre så tror jeg dere har god kjangs til å få lån med 600k brutto, ta å ring til banken din og avtal et rådgivningsmøte å spør hvordan dere ligger an til å få lån :)

Takk for flott svar. Men er det stor risk å kjøpe selveierleilighet?

Lenke til kommentar
Lurer på om noen har noe tips her om hvordan vi best mulig kunne laget en ordning på "felles" nedbetaling på ett lån?

Det jeg ville ha sett på er hvor mye dere skal eie av boligen hver. La oss si at du har 300.000 i egenkapital (EK) og han har 100.000. Dere kjøper en bolig til 1 mill og trenger da 600' i lån.

A) Hvis dere ønsker at begge skal ha en like stor eierandel av boligen, så trenger du å være ansvarlig for bare 200' av lånet mens han ville ha trengt 400' i lån. Du burde ikke du betale mer enn en tredjedel av rentene.

B) Hvis dere istedenfor ønsker at begge skal betale like mye på lånet, så ville jeg ha justert eierandelene tilsvarende. Du blir ansvarlig for 300' og har også bidratt med 300' i EK. Da burde du ha en eierandel på 60%.

hva kan være "lett" å selge igjen hvis vi en dag skulle trenge noe større?

Det som er lett å selge er det som er attraktivt å kjøpe. Det som stiger først i pris, synker sist i pris. Sentrums nære leiligheter som ligger nærme markedsstandard og har en fornuftig planløsning får man alltid kjøpt/solgt veldig greit.

Burde man ha en ekstra person med seg på en evt visning så man ikke ender opp med noe som trenger mye ekstra utlegg som f.eks ny isolasjon, vinduer osv.

Ja, hvis dette faktisk er en fagperson av typen takstmann eller lignende og du skal kjøpe et spesilet objekt.

Vil påstå at risikoen er mindre med å være i en selveier for her kan du selv beslutte om du vil ha ny balkong eller ikke. Når et borettslag velger å pusse opp er det vanskelig å reserve seg.

Edit: snart 1000 innlegg :)

Endret av KS
Lenke til kommentar
Vil påstå at risikoen er mindre med å være i en selveier for her kan du selv beslutte om du vil ha ny balkong eller ikke. Når et borettslag velger å pusse opp er det vanskelig å reserve seg.

En sameie kan (og vil) inngå avtaler som enkelte av medlemmene er i mot. Det mest klassiske eksempelet er renovasjon av soilrør. En enkel beboer vil ikke kunne "reservere" seg mot denne oppgraderingen, selv om denne vil innebære at vedkommende vil måtte få badet sitt komplett ødelagt. Ethvert større inngrep i bygningsmassen vil være av samme art.

Til OP -- valget om andelsleilighet kontra selveier er egentlig ikke så veldig viktig. Det er dog et par praktiske forskjeller. Det er langt mer vanlig at selveierleiligheter ikke har utleiebegrensninger (i borettslaget mitt er fremleie oppad begrenset av 3 år, hvis jeg husker rett. Det er uvanlig å finne slikt i sameier). Det er også slik at man er ansvarlig kun for sin egen del av husleien med en selveierleilighet; med borettslag kan man bli belastet for naboens mislighold av leien. Det siste finnes det dog forsikringer mot (OBOS, USBL, NBBL, bare for å nevne noen, tilbyr slike ordninger. Dette er noe du vil måtte sjekke som kjøper). Det viktigste i begge tilfeller er at sameie/borettslag har god økonomi (dvs. forholdsvis små fordringer sett i forhold til hva boligene er verdt). En annen ting å huske på er å se på oppussingsstatistikken for det som ikke er nybygg -- hva er situasjonen med soilrør? Når ble vinduene byttet sist? Fasaden? Taket? Andre pengekrevende oppgraderinger? (eksempel: en bekjent av meg bodde i et brl der folk pusset opp bad for 3 år etterpå ble stilt foran en soilrøroppgradering med et flunkende nytt bad som måtte ødelegges som konsekvens. Det var penger rett ut av vinduet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...