Mannen med ljåen Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Finnes det Riks-TV-dekodere, TVer, eller ettermontert utstyr (som du monterer på lydkabelen mellom tuneren og TVen) som automatisk skrur ned lyden når det er reklame? Burde jo være en enkel konstruksjon. Trenger bare en microchip som analyserer lyden, og reduserer den når den detekterer reklame. Reklamelyden er jo "skrudd opp" på en sånn måte at alle lyder er like høye, og du får like mye hørselskade av et fuglekvitter som av en kanonsalve. Det må da kunne detekteres? Reklameidiotene har jo, i sitt forsøk på å overdøve alt annet, gjort at man blir nødt til å skru lyden AV hver gang det vises reklame. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Man bør nesten ha sjekk på hele lydsporet i så fall, hvis ikke (dvs bare analyserer en 5 sek) vil enheten ofte skrue av lyden når det ikke er ønsket. Med sjekk på hele lydsporet fordrer det at man tar opp sendingen og spiller den av med litt forsinkelse slik at man har et stort nok buffer til å sjekke lengre deler av lydsporene. Det vil være min kommentar til problemstillingen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 En reklamepause varer i mer enn 5 sekunder, så det ville uansett være en stor forbedring. Men brukes denne teknikken i andre sammenhenger? Jeg synes det ofte er stor forskjell på stemmen til "fortelleren" og opptak som ikke er gjort i lydtette rom på realityserier. Er fortellerens stemme utstyrt med denne teknologien, mens andre opptak ikke er det? Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Enkel og enkel konstruksjon. Det er hundrevis av kanaler med hundrevis av forskjellige måter å vise reklame på og nye reklamer hele tiden. Se for deg at du lodder deg et kretskort med en mikrochip koblet på lydsignalene til TV-en. Det chippen sitter å leser av da er lydbølger, altså svingene spenningsnivåer som for et menneskelig øre høres ut som lyd. Hvordan har du tenkt å programmere denne mikrochippen med logiske operatører sånn at den kan se forskjell på hva som er reklame og ikke? Det du blir nødt til å se på da er hva som er felles for de fleste reklamer på de fleste TV- kanaler. Det er at volumet er skrudd opp. Altså du er nødt til å kontinuerlig lese av gjennomsnittlig samt peak lydstyrke og prøve å analysere det for å finne ut når volumet er unormalt høyt i forhold til resten. Men igjen så kan det være vanskelig pga skyting og eksplosjoner i en actionfilm kan være høyere enn en reklame hvor det hviskes og er stille for eksempel. Altså enheten vil bli forvirret. Nei, så enkel konstruksjon er det nok ikke. Men finner du noe logisk og konkret mikrochippen kan gå etter så er det enkel konstruksjon. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hehe, vel dersom du skal lage å kode alt selv trenger du fort en mastergrad i signalbehandling ja. Jeg tror trådstarter lurer mer på om det allerede finnes slike løsninger. Meg bekjent gjør det ikke det, men jeg ser ikke bort fra at de kan finnes. Det er jo allerede avanserte PVR maskiner som skal kunne gjøre dette, iallefall i følge Wikipedia. Digital video recorders are also changing the way television programs advertise products. Watching pre-recorded programs allows users to fast-forward through commercials, and some technology allows users to remove commercials entirely. This feature has been controversial for the last decade, with major television networks and movie studios claiming it violates copyright and should be banned. Dersom det stemmer slik trådstarter sier, vil man f.eks kunne detektere "typisk reklamelyd" basert på effekten i de forskjellige frekvensene i lydsignalet. Det er jo også mulig å inkludere selvlærende systemer. Men man kommer nok desverre ikke utenom avansert DSP iallefall dersom man skal ha et pålitelig system. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Det kan vel løses ved å kjøre gjenkjenning mot en database av kjente reklameintroer, noe ala det Tunatic gjør med kjent musikk. De aller fleste kanalene har en eller annen form for "se-hva-som-skjer"-greie før reklamen begynner å snurre. Men det vil kreve synkronisering mot en fortløpende oppdatert database på f.eks internett, og det vil måtte være et team som jobber med å stadig legge inn nye reklameintroer. Jeg tror derfor at det kan realiseres som en betalingstjeneste, men neppe som et rent signalbehandlingsprosjekt. Endret 26. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Hvis den kobles til internett, kan den jo like godt være koblet til en server som forteller PVR-boksen når det er reklame, og blir deaktivert derfra. Den trenger ikke selv å gjenkjenne reklamen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Det er også en løsning, men det krever enda mer innsats og kartlegging fra tilbyderen. Reklamepauser skjer vel sjeldent til nøyaktig samme tid hver dag, så enten må det gjøres live (tre kinesere som glaner på 20 skjermer 24/7 og muter lyden) eller så må de få sendeprogram fra kanalen. Eventuelt at serveren kjører gjennkjenningen i stedet for mottakeren, hvis det var det du mente. Og det trenger ikke å være en PVR-boks heller. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Det kan i enkleste form være en PC hvor pvr-boksen er koblet til line-in og line-out er koblet til forsterkeren. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hvorfor er du opphengt i at det må være en PVR-boks? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Det MÅ ikke være en slik. Men det er lett å beskrive konseptet ved å bruke det ordet. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 PC-programmer reduserer jo lydnivået automatisk om du snakker høyere inn i mikrofonen. Men dette ville vel også redusert lydnivået på eksplosjoner ol. i filmer. Som endrebjo sier, så er det jo stort sett alltid ganske like introer på reklamepauser. "Programmet er i samarbeid med Unibett" eller linuslotta eller hva faen. Om det ble opprettet en felles database for dette, og du også hadde muligheten til å klikke på en "Nå er det reklame knapp", så slik at boksen kunne automatisk finne ut at det er reklame neste gang samme lydene kommer, så er man jo ikke så langt i fra en løsning. Men kunne vi ikke fått inn en forbud mot høyere reklame igjennom EU? Hvorfor må vi som forbrukere kjøpe noe ekstra kun fordi reklamefolka oppfører seg som drittsekker? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Men dette ville vel også redusert lydnivået på eksplosjoner ol. i filmer. Helt greitt. Hater filmer der jeg må sitte med fjernkontrollen i hånda. Jeg vil høre hva de sier når de hvisker, men jeg ønsker ikke hørsselsskader når presidentens bil eksploderer. Et EU-forbud hadde vært genialt. Noen som vet om noe slikt er på trappene? Jeg har tenkt tanken selv. Endret 26. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Sjekket dette opp litt, her er noen metoder som brukes direkte på bildesendingene istedet for lyden: * Fade to Black: Often just before advertisements start and end there is a short fade to black. This can help identify adverts but can also produce false negatives from fade to black scenes within TV shows. * Frequent Scene Transitions: By detecting regular changes in scenes (high contrast image changes) MythTV can help pinpoint a block of commercials. Commercial breaks generally contain several frequent scene changes every 30 seconds over a short period of time. * TV Station Logo Disappearing: Quite often TV networks have a watermarked logo in the corner of the screen to help brand their station. This disappears during commercial breaks so can be used to detect them. Står under How MythTV detects commercials på denne siden. http://www.pvrwire.com/category/mythtv/ Ser ut som det er et system man enten kan sette opp på en linux-box selv eller kjøpe prekonfigurert. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Men dette ville vel også redusert lydnivået på eksplosjoner ol. i filmer. Helt greitt. Hater filmer der jeg må sitte med fjernkontrollen i hånda. Jeg vil høre hva de sier når de hvisker, men jeg ønsker ikke hørsselsskader når presidentens bil eksploderer. Et EU-forbud hadde vært genialt. Noen som vet om noe slikt er på trappene? Jeg har tenkt tanken selv. Det er jo nettopp fraværet av dynamikk som gjør at rekalemen oppfattes så høyt om hvisking og eksplosjoner får liek høy lyd vil man ha samme type lyd som i rekalmer. AtW Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Ville heller hatt en TV eller PVR som justerer lyden slik at alle lyder oppfattes omtrent like høyt. Da blir man hvertfall ikke skremt når reklamen begynner. Det er jo en forbedring. Da trenger jo bare TV-en eller PVR å ta mål av dB og justere deretter. Valgfri funksjon såklart. Endret 27. november 2009 av ikkespisgress Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Finnes det ikke et slikt system som er brukt i feks TV undersøkelser, hvor et aparat kan detektere en lyd som er skjult i lydsporet som menesker ikke kan høre, for å finne ut av folk ser/hører på? Veit det har vært diskutert her på forumet for en liten stund sia, tråden handlet om hvordan TV selskaper viste hvor mange seere de hadde. Hvis jeg skulle tippe, trur jeg iPhone appen som kan kjenne igjen sanger bruker dette (er ikke sikker though, bare tipper). Hvis det er mulig kan man jo utnytte dette til å få skrudd av lyden i reklame, ved å skru av lyd dersom enheten ikke kjenner igjen TV-programmet, eller dersom enheten gjenkjenner reklame. Er heller ikke sikker på om alle programmer bruker dette, eller om reklame bruker dette. Aner ikke hva det heter heller Ble nok noe rørete skrevet, men håper folk forstår. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Sjekket dette opp litt, her er noen metoder som brukes direkte på bildesendingene istedet for lyden: * Fade to Black: Often just before advertisements start and end there is a short fade to black. This can help identify adverts but can also produce false negatives from fade to black scenes within TV shows. * Frequent Scene Transitions: By detecting regular changes in scenes (high contrast image changes) MythTV can help pinpoint a block of commercials. Commercial breaks generally contain several frequent scene changes every 30 seconds over a short period of time. * TV Station Logo Disappearing: Quite often TV networks have a watermarked logo in the corner of the screen to help brand their station. This disappears during commercial breaks so can be used to detect them. Står under How MythTV detects commercials på denne siden. http://www.pvrwire.com/category/mythtv/ Ser ut som det er et system man enten kan sette opp på en linux-box selv eller kjøpe prekonfigurert. Kan bekrefte at MythTV (Linux-basert PVR-program) kan gjenkjenne reklamesnutter. Her fungerer det vet at programmet analyserer det ferdige opptaket, slik at når du ser på det så kan du trykke på "Z" når det kommer reklamepause. Slik spoler den over hele reklamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå