toretang5 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 På et tidspunkt var bremsene slitte, og håndbrekket dårlig. Bilen ble levert inn til reparasjon av bremser og tilstramming av håndbrekk. Etter reparasjon var bremensene ok, men håndbrekket fremdeles dårlig. På et senere tidspunkt gjentok det samme seg. Bremsene ble fikset til ok tilstand, mens håndbrekket ikke ble noe videre bedre. Det ble forsøkt tilstrammet, men uten videre resultat. Min samboer hadde bilen inne. Mekanikeren sa før reparasjon: "Hvis det ikke nytter å stramme håndbrekket, så må vi gjøre noe annet, og det er mye dyrere". Mer ble det ikke utdypet. Tydeligvis må vi gjøre dette "annet", for håndbrekket er utrolig dårlig. Hva mener han med dette "annet", og hva koster det siden det er så dyrt. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Har du trommel- eller skivebremser bak? Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Har du trommel- eller skivebremser bak? He,he. Burde jeg visst. Ikke min bil. Er iallefall en Opel Vectra 1998 modell 1.6 Skal se om jeg finner det ut............ Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 1. Det kan være feil på selvjusterer. 2. Håndbreksvaier(ere) er strekt for langt og må skiftes. 3. Eventuelt en feil med hvordan håndbrekkspaken drar opp vaiern. Uansett bør det ikke koste allverdens, selv om ny vaier kan bety nedheising av eksos for å komme inn i kupeen. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Er skivebremser med egne trommler til håndbrekk bar på vectra. Spørs om det kan være utslitte bånd på håndbrekkskoa eller at justeringsmekanismen sitter fast ( er ikke selvjustering på brekket her) Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 På min Kia Sephia 96 modell påstås det å være en feil med brekket fra produksjonen av (altså at det ikke lar seg fikse ved enkle midler). Jeg har overlevd EU-kontrollen (selv med nye tromler og skiver) ved at en mekaniker strammet bremsene av full styrke etter at han pusset dem med smeidel papir (tror det var det det var). Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 (endret) Min Ford Escort har skivebremser foran og tromler bak. Etter å ha skiftet sylinder og bremsebånd bak synes jeg at trommelbrems er noe generelt herk! Kjøp Haynes verkstedhåndbok og følg prosedyrene der. På min Escort var det lekkasje i ene sylinderen, noe som førte til at bremsevæske rente ut inni trommelen og laget klisj-klasj for hele bremsesystemet. Å åpne trommelen for å ta en titt er ikke -grusomt- så det kan prøves. først må dekket av, og så må man ha opp noen skruer som fester trommelen til bakplaten, for så å åpne opp trommelen. Dette høres teknisk ut, men er enkelt når man prøver det. Men om du har lekkasje i trommelen er det ikke lenger enkelt edit: glemte å si at for å stramme håndbrekksvaieren (i hvert fall på Escorten min) er det bare å rive opp platen som sitter rundt håndbrekket i midtkonsollen, og så skru på den skruen ved brekkstanga der. Hos meg går brekkvaieren rett til bremsebåndene som også styres av bremsepedalen, det vil si at dersom bremsebåndene/brake shoes er i godform skal det også være enkelt å få brekket til å funke godt (med mindre brekkvaier er ødelagt). lykke til Endret 2. desember 2009 av Ursa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå