Gå til innhold

Forskjell mellom Markløft og Knebøy?


Rocky1

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hvor stor forskjell det egentlig er mellom Markløft og knebøy. jeg sliter litt med skuldrene, har hatt vondt i de før, derfor lurer jeg på om det er bedre å ta markløft 3 ganger i uken istedenfor knebøy.

 

På Coopersguns.com så jeg at jeg trener 1 ekstra muskel på markløft ( Erector Spinae) ellers trener jeg det samme på begge øvelsene.

 

Synest og at markløft er litt lettere, og at jeg får det bedre til enn knebøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer langt på vei an på hvilken struktur du har på kroppen. Jeg personlig har proporsjoner på armer og ben vs. overkropp som gjør at jeg setter meg lite ned i markløft, da blir det mer til at jeg bruker rygg, rompe og baksiden av lårene for å løfte vekten, og veldig lite fremsiden av lårene. Andre har proporsjoner som gjør at det er mer naturlig å sette seg dypere ned, men ha brattere rygg, og da flyttes en god del av belastningen ved markløft til fremsiden av lårene.

 

Du kan eventuelt vurdere sumo markløft som erstatning for knebøy, da bruker man bena ganske så aktivt.

 

Uansett, sånn for "hverdagsstyrke" sin del, så er det jo heldigvis mye bedre å være god i markløft enn i knebøy.

Lenke til kommentar

Jeg velger begge!

 

Knebøy og markløft er egentlig to veldig store forksjellige øvelser, uansett om de trener samme muskler. På markløft så trenre du dra øvelsene, som rygg. Mens på knebøy trener du presse musklene som lårene.

 

Markløft = Dra øvelse

Knebøy = Presse øvelse.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Jeg velger begge!

 

Knebøy og markløft er egentlig to veldig store forksjellige øvelser, uansett om de trener samme muskler. På markløft så trenre du dra øvelsene, som rygg. Mens på knebøy trener du presse musklene som lårene.

 

Markløft = Dra øvelse

Knebøy = Presse øvelse.

 

 

Ok, som sagt, skal prøve knebøy neste gang. Men visst det ikke funker, finst det noen "erstatning" for knebøy?

F.eks Lunge eller leg extension.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet med skuldrene?

 

 

Det vet jeg faktisk ikke, før når jeg jobbet hadde jeg så vondt i skuldrene at jeg måtte inn til doktor. han fant ikke ut hva det var. så jeg fortsatte å jobbe. noen dager måtte jeg gjøre annet arbeid. Er litt redd for at jeg skal få smerter i skulder når jeg gjør knebøy. derfor jeg spør.

 

Men skal hvertfall prøve med knebøy.

Lenke til kommentar

Bare venn deg til å kjøre stanga lavt som beskrevet i linken over....kan ikke se for meg at du skal få vondt i skuldrene.....

 

Selv om det står beskrevet at mark og bøy bruker mye av de samme musklene er bøy hovedsaklig en bein øvelse og mark mer for rygg (og den bakre delen av kroppen). (de fleste belaster ryggen alt for mye ved å krumme ryggen i mark uansett)....selv om de ser ganske like ut sett fra siden (forskjellen med stanga er jo at den ligger bak på skuldrene i bøy og holdes i mark, men posituren er ganske lik)....i mark bøyes knærne mye mindre og det tar vekk mye av belastningen på quads'a (framre lår).

 

Jeg kjører de på 2 forskjellige dager i 4-splitt programmet jeg trener med nå. mark tirsdager og bøy torsdager...begge er kjempegode øvelser som aktiverer store deler av kroppen...og med en dag mellom er det ikke noe problem å kjøre tungt på begge.

 

Bare husk på : ingen krum rygg i mark og kjør bøy'en så dypt at hoftekula er på høyde med kneet så fremt skader eller mobilitet tillater det. Ingen egobøy !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...