My_Ride Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hei, jeg går nå i 2. klasse på VGS og tar BI1, altså biologi for 2.klasse. JEg har fått i oppgave å skrive en artsoppgave om tilpassning. Jeg valgte dyret neshorn. Jeg aner ikke hvordan man skriver, en slik fremføring, og har da prøvd meg frem og fått tilbakemelding fra faglærer. Hun var ikke så possitiv. Er det noen som kan hjelpe meg? skriver under her hva jeg har skrevet og hennes kommentar. Takker for alle svar. Neshornet Neshornet har ett eller to horn som navnet tilsier. Dette er egentlig et fredlig og rolig dyr, men så fort det føler jeg truet er det ett dyr på ca. 700 kg som kan komme løpenes mot deg, og til å være så tykk og med så små ben er neshornet meget raskt. Lever de I flokk? De lever ikke i flokk, du ser de kanskje en og to, men ikke noe store flokker slik som f.eks løven har. Dette er kanskje fordi det klarer jeg best alene, at de blir mer sårbare hvis de er fler. Hvordan har det tilpasset seg de tørre stedene det lever? Det jeg har lest om Neshornene er at de lever i halv ørkenen i Afrika, men trekker ofte inn til mer næringsrike steder, som i skogkanten o.l. De lever også i Asia, og det lever av gress.. Hva bruker Neshornet, hornet sitt til? Det er dette som overrasket meg ved neshornet, var rett og slett hornet. Når vi tenker på horn tenker, eller tenkte hvertfall jeg på ett hardt ben som satt på nesen. Det at det satt på nesen stemmer jo som alle vet, men noe som ikke stemmer er at det er ett hardt ben, det er sammenpresset hår som vokser fra en ekstra grov overflate på nesen. De afrikanske artene har to horn, mens de som bor i Asia bare har ett. Dette hornet har den utviklet for å beskytte seg å ha ett våpen mot fiender. Hvorfor har det så stort hodet? Hvorfor hodet er så stort fant jeg ikke noe svar på. Hvordan formerer det seg? Formeringen foregår ved en indere befrukting, hvor hannen befrukter eggcellen til hunnen og fosteret utvikles inne i moren. Det er altså en kryss befruktning. Moren går drektig i 15-16 mnd. Yngelpleien til nesehornet er som hos mennesket veldig stor, og moren følger ungen veldig lenge ut i livet. Nesehornet er ikke avhenging av vann, og har gjort utviklingen evolusjon sett vekk fra venn.Får ett barn men tar vare på det. Hvordan har det utviklet seg iforhold til sitt største problem? Dette har nok ikke Neshornet klart, fordi det som truer dette bestanden er mennekser og at mennesker jakter på hornene.Folk jakter på neshorn for fine hornet med tyvjakt. De bruker det til for eksempel dolkhandtak. Hvis hornet blir tatt vil neshornet som regel dø. Som dere ser er et veldig stort og tungt, med små kraftige ben og et hode som utgjør 1/3 av kroppslengden. Den har dårlig syn, men bra hørsel og god luktesans. Og det er en veldig utrydningstruet dyreart. Takk! Kommentar fra lærer: Jeg synes nok ikke du svarer på dine egne spørsmål. Det er vanskelig å se sammenhengen. Spørsmålene har ikke god nok fokus i forhold til tilpasning. Kan du gjøre noen endringer før din presentasjon? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hvis du ikke finner svar på noe, hvorfor tar du det da med? Er da komplett irrelevant for biologilæreren å vite hva du ikke kan. Føler at svarene dine er nokså korte, og at du ikke går dypt nok. Å lage en spørsmålsliste er jo greit nok, men det fullførte produktet bør ikke være slik. Det bør være en sammenhengene tekst som tar opp de forskjellige spørsmålene samtidig som du drar inn nyttig og relevant informasjon om neshornet. Få med at det er flere arter, jeg får på inntrykk av at det bare er en art. Tilpassning er viktig å skrive om, dette er en stor del av pensum og det er viktig å vise at du kan dette. Her kan du også ta med fysiologisk tilpassning, f.eks. hornet, og du slipper da å lage en lang liste. Lenke til kommentar
cyan87 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hvis du skal snakke om tilpasning så må du muligens tenke i litt større skala tidsmessig, det ville hvertfall jeg gjort. Hva slags karakteristikker har arten neshorn, som gjør at den er godt tilpasset for å leve i det miljøet den lever i, uten menneskelig innblanding. Dette gjelder som regel bevegelighet, hindring av varmetap hos arter som lever hvor det er kaldt, eller hvordan effektivt kvitte seg med varme, hos dyr i varme klima, hva spiser de, hvordan er tilgjengeligheten på dette, hvilke av sansene er godt utviklet og hvordan passer dette inn i miljøet, naturlige fiender (ikke medregnet mennesker), altså hvordan er den inter og intraspesifikke konkurransen, sykdommer, levealder, etc. Du må nok bare gå litt dypere til verks, se på dyret og tenk og evaluer hvorfor dette er en positiv karakteristikk med tanke på dyrets miljø. Endret 25. november 2009 av cyan87 Lenke til kommentar
My_Ride Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 takk takk for svarene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå