camillahelene Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Anders løper med farten 6,0 m/s så fort han kan for å nå en buss som står stille på busstoppet. Mens Anders ennå er 20 m bak bussen, starter den og kjøre av sted med en akselerasjon på 1,0 m/s^2. Finn ut om Anders når igjen bussen. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gjøre denne Noen som kan hjelpe? =) Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Du vet at anders har en konstant fart på 6 m/s. Strekning i mellom Anders og bussen er 20m når bussen akselererer med 1 m/s^2 og startfarten til bussen = 0 m/s. Jeg vil tro det er flere måter å regne ut denne oppgaven på, men siden de bare spør om han når igjen bussen kan du gjøre følgende: Regn ut hvor lang tid det tar før bussen når 6 m/s og deretter bruker du denne tiden til å regne ut strekningen til både bussen og anders, dersom anders' strekning > bussens strekning rekker han bussen. v = v0 + at => t = v/a = 6/1 = 6 s Det tar altså 6s før bussen har 6 m/s. S = 20 + 0.5 * a * t^2 = 0.5 * 1 * 6^2 = 38m Det fører til at anders må ha løpt 38m i løpet av 6s for å nå bussen. Dessverre rakk ikke anders det siden strekningen han løp = 6m/s * 6s = 36m Altså var han 2 meter fra bussen idet bussen får større fart enn det han selv klarer å løpe. Endret 25. november 2009 av BrokenTomato Lenke til kommentar
camillahelene Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Ok takk=) jeg tror jeg kjønte litt mer hvertfall:P fysikk er vanskelig Lenke til kommentar
hli Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du kan eventuelt sette opp streknigen hver av dem har fra punktet Anders starter i, og se om de noen gang blir det samme. Anders har i løpet av t sekunder løpt 6m/s * t =6t fra startpunktet. Bussen har ved samme tidspunkt t avstanden 20m+0.5*a*t^2, der 20m er avstanden ved t=0. Da får du ligningen 6t=20+0.5t^2. Dette kan du sette opp som 0.5t^2-6t+20, og løse som en annengradsligning. Denne ligningen har derimot ingen reelle røtter, og dermed vil ikke Anders rekke bussen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå