Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows 7, 64-bit - BSOD stop 0x00000124

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC her som får BSOD med ujevne mellomrom. Samme melding hver gang: stop 0x00000124

Dette har dukket opp etter en installasjon av en 64-bit versjon av Windows 7 Home Premium.

Vi la merke til rambrikkene hadde to forskjellige hastigheter og regnet med at dette var problemet. Satte derfor i to helt nye og like rambrikker. Det holdt i noen timer, men så dukket feilen opp igjen.

Like etter at vi så på det igjen, ville ikke maskinen starte opp fra harddisken. Dette var da en IDE-harddisk. Etter mye om og men installerte vi OS på den andre harddisken, en SATA-disk, og fjernet IDE-disken helt.

Dette funket også fint - i tre-fire timer.

Noen som har noen ideer?

Jeg har søkt opp litt - kan det rett og slett være hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en PC her som får BSOD med ujevne mellomrom. Samme melding hver gang: stop 0x00000124

Dette har dukket opp etter en installasjon av en 64-bit versjon av Windows 7 Home Premium.

Vi la merke til rambrikkene hadde to forskjellige hastigheter og regnet med at dette var problemet. Satte derfor i to helt nye og like rambrikker. Det holdt i noen timer, men så dukket feilen opp igjen.

Like etter at vi så på det igjen, ville ikke maskinen starte opp fra harddisken. Dette var da en IDE-harddisk. Etter mye om og men installerte vi OS på den andre harddisken, en SATA-disk, og fjernet IDE-disken helt.

Dette funket også fint - i tre-fire timer.

Noen som har noen ideer?

Jeg har søkt opp litt - kan det rett og slett være hovedkortet?

sitter med samma problem på min ena test maskin på jobbet, vi lämnade in den og fick nytt hovedkort men fick samma feil igen.

asså har letat en del på nett men det feilet kan juh vara 1000 vis av saker, du kan alltid testa att göra en burnin test alternativt uppdatera bios.

ska återkomma om jag kommer på något mer

Lenke til kommentar

Samme har jeg kommet frem til. Vi oppdaterte BIOS i stad, så får vi se om det er løsningen eller ikke.

Problemet er jo at det kommer så ujevnt, så vi vet ikke akkurat hva som fremprovoserer det. Det kan komme mens en surfer på nett, og det kan komme mens en driver med regnskap. I tillegg så kommer det med alt fra to minutter til fem timers mellomrom. Irriterende.

Setter pris på om du deler dersom du finner en løsning, ja.

Lenke til kommentar
Samme har jeg kommet frem til. Vi oppdaterte BIOS i stad, så får vi se om det er løsningen eller ikke.

Problemet er jo at det kommer så ujevnt, så vi vet ikke akkurat hva som fremprovoserer det. Det kan komme mens en surfer på nett, og det kan komme mens en driver med regnskap. I tillegg så kommer det med alt fra to minutter til fem timers mellomrom. Irriterende.

Setter pris på om du deler dersom du finner en løsning, ja.

jo du får hojta till om du finner lösning

vad bruker dere för hårdvara?

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det et driverproblem. Første treff på google henviser til PIO/DMA på harddisk. Ikke umulig, men kan ikke si det ikke er grunnen. Sjekk derfor at DMA er aktiv på diskene dine.

For å sjekke DMA (Direct Memory Access) på disken i Windows 7:

http://club.myce.com/f61/troubleshooting-e...16/#post1712831

Husk å sjekke alle kanalene på kontrolleren. Ikke helt nødvendig, men greit å sjekke at alt er i orden.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

På jobben fikk vi inn en PC med akkurat denne typen BSOD (en Dell Latitude D531). Den kom på tilfeldige tidspunkt og hadde tilsynelatende ingen sammenheng med hva som skjedde på PC'n (om den sto stille urørt eller jobbet hardt). Alle driverne var oppdaterte, så vi prøvde å kjøre en formattering og reinstallasjon av Windows (bruker W7 Enterprise 32-bit), men da fikk vi BSOD under installasjonen. Dette gjentok seg med 3 forskjellige harddisker. Kjørte full feilsøking uten resultater også.

Satte så i en harddisk hvor windows allerede var installert og fikk oppdatert BIOS til siste versjon, men dette hjalp ikke da vi igjen prøvde å installere Windows. Til slutt prøvde jeg å bytte ut RAM-brikken, og da fikk vi ihvertfall installasjonen til å funke.

Men etter å ha lest dette lurer jeg på om det bare er et tidsspørsmål før vi får PC'n inn igjen :p

Jeg mente det var hovedkortet, men Dell support mente at det er enten software, harddisk eller RAM. Så får se om de har rett akkurat i dette tilfellet da.

Vet ikke om denne lange avhandlingen er til noe hjelp for deg, men det kan være kjekt for andre å se flere eksempler på denne feilen, så :)

EDIT: Dette er forresten første gangen jeg har sett denne feilen på en av PC'ene våre, og vi har over 200 identiske PC'er på jobben med akkurat samme programvare.

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Vi bytta ut RAM igjen, til noe litt tregere. Fikk ikke blåskjerm på en stund, så vi tok sjansen på å levere den tilbake til kunden i går tidlig. Så får vi bare se om vi får den tilbake igjen. Han var innom på morgenen i dag igjen og har ikke fått noe hittil, i hvert fall.

Vi fikk også den første BSOD under installasjonen av Win7. Oppdaga da at kunden hadde i to RAM-brikker med forskjellig hastighet. Da vi tok ut den ene fikk vi kjørt installasjonen. Kjørte en minnetest etterpå og fikk ingen feil. To timer etter at vi leverte den fra oss første gangen ringte kunden igjen. Det har tydeligvis holdt lenger andre gangen, om ikke annet. :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og flirer; har akkurat fått inn igjen den PC'n jeg fortalte om i forrige post. Den ble levert ut i dag tidlig :p

Får fremdeles samme bluescreen. Så da har jeg sendt den store nyheten avgråde til Dell Support. Håper de sender oss et nytt hovedkort snart (men det tar nok laaaaaaang tid, kjenner jeg dem rett), så får vi se om DET hjelper. Men ifølge posten til Nyhetsfoto, er det vel ikke stort håp det heller.

Blir spennende å se. Hvis noen finner ut av det, for all del, post svar! (Denne tråden burde vel strengt tatt vært i kategorien "Maskinen fungerer ikke" nå, tror ikke problemet er W7 spesifikt).

EDIT: Vil bare spesifisere at vi fikk denne BSOD på en maskin hvor W7 allerede var installert (av oss), så det er noe mystisk på gang her. Kan noe hardware ha tatt kvelden etter at PC'n fikk W7? Men vi får ingen feilmeldinger under feilsøking (Dell's egen), og har som sagt ikke opplevd dette på noen av de andre 200 identiske PC'ene. Alle delene i PC'n er også originale, så det bør ikke være noe kompabilitetsproblemer.

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Ja, tråden kunne vært bedre plassert, men det tenkte jeg ikke på før etter at jeg posta.

Jeg søkte på problemet før jeg lagde denne tråden, og det virker som folk har funnet litt forskjellige løsninger på problemet. Noen har satt i litt kjappere ram, andre tregere, mens noen har bytta hovedkort eller flasha bios. Så jeg vet ikke helt. Vi har i hvert fall ikke hørt noe mer fra kunden ennå. Så jeg krysser finga for at det er løst. :p

Lenke til kommentar

Vi har haft problem rakt igenom med maskinen og BSOD vi började med vista 64x og hade en hel del olika bsod og även den som nämns här, lämnade in den fick tillbaka den med samma feil (tror inte de bytte något då bara uppdatera bios)

sen lämna vi in den fick tillbaka den med nytt huvudkort fick samma feil bytte till win 7 64x

og nu är den fortfarande på rep, har ikke fått någon info om status en. men är jäkla skeptisk på vad det hela kan vara.

det vi bytt hittils är hovedkort, hdd, ramm

så snart byter jag hela maskinen =)

ja skall ge er detaljerad hårdvaru översikt i morgon på maskinen så kanske vi kan hitta en röd tråd

Lenke til kommentar
Har du försökt att lägga inn windows 32-bit, det kan ju vara en 64bitars drivrutin som strular.

På jobben min bruker vi Windows 7 Enterprise 32-bit. PC'n hadde Windows 7 Professional 32-bit da den først fikk problemet (vi byttet til Enteprise for et par uker siden bare). Som sagt er det også den første av 200 identiske PC'er jeg har sett dette problemet på. Kanskje det er 64-bit som er problemet i andre tilfeller, men i dette tilfellet er det iallfall ikke det :)

Lenke til kommentar
Har du försökt att lägga inn windows 32-bit, det kan ju vara en 64bitars drivrutin som strular.

'

kör 8gb ram så då fungerar 32x dåligt =)

Corsair powersupply 750W

Asus P5QD Turbo motherboard

intel core 2 Quad Q9650 socket 775 3ghz

powercolour Radeon hd 4830

minnet är jag osäker på men samma märke og 8gb

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg opplever samme feil nå som jeg fikk mer Ram og entil harddisk til min PC.

Jeg tror den nye ram'en ikke takler og kjøre på sin designet hastighet.

Prøvde og kjøre memtest med alle brikkene i, null feil. Prøvde og bare de nye med designet hastighet og null feil.

Corsair Dominator 2GiB x2

CMP4GX3M2A1600C8 Version 7.1

Jeg har i fra før av 2GiB x2

CMD4GX3M2A1600C8 som er en gamlere version v3.X

Er kanskje hovedkortet.

Hvis ikke. Så er det den nye WesternDigital 2TiB disken min (som var på tilbud på amentio).

Jeg returerer ramen på grunn av at jeg ikke trengte 8GiB til mitt bruk.

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

En bug check kode med referanse 0x124 er jo WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR.

WHEA er jo en arkitektur tilrettelagt for å oppdage og feilsøke hardware feil. Problemet har dermed ingenting med drivere eller OS. Forøvrig kan man feilsøke feil på vanlig vis som man feilsøker alle blåskjermer - med en debugger. Det skal dog nevnes at man bør ha god innsikt i hvordan ting fungerer for å kunne få noe ut av dette.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...