Gå til innhold

hakking og hopping på ferdig redigert film

Anbefalte innlegg

Er helt newbie på videoredigering. Har et billig canon standarddef-kamera med DV kasetter og har startet å overføre filmene til PC. Siden SONY sin programvare får PC til å krasje har jeg bare Windows Moviemaker tilgjengelig, men virker forsåvidt ok til mitt bruk......

Får overført filmene til PC og dette virker fint, alle snuttene spilles på PC uten problem.

...men når jeg setter sammen snutter, legger til litt effekter og osv og så forsøker å få PC til å lage en film av det, blir det "ferdige produktet" hakkete. Forsøkte også å brenne den ferdige filmen over på en DVD, og samme hopping og hakking oppstår når jeg spiller av.

PC er en 4 år gammel shuttle med 4 GHz Pentium 4, Win XP og 1 GB RAM.

Er dette et hardware problem, eller software?

Noen som har tips til å unngå at filmen blir hakkete og hoppete?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor stor er filmen når du har redigert den ferdig? Hvis det er en lang film, kan du fort ende opp på en god del GB, hvis den er ukomprimert. Og da tar det oftest litt ekstra fra PC`en å spille de av :)

Du kan jo prøve å komprimere filen, så ser du om det blir bedre.

Hei, tusen takk for innspill.

Tipper filmen (det ferdige produktet, som hoppet og hakket), ble cirka 10 - 15 minutter totalt.

Men du fikk meg til å tenke på en ting:

Råfilmen på disken som jeg hadde importert fra videokameraet, er lagret i èn diger WMV-fil. (Windows Movie Maker har indeksert hver "scene" som en mindre snutt, men totalen er en diger WMV-fil på 11 GB).

Jeg glemte å krysse av for valget "create a WMV file for every clip on the videotape" når jeg importerte fra DV kameraet.

Kan det være derfor jeg har fått problemer?

Må jeg importere filmen på nytt fra DV-kameraet eller finnes det en smart måte å gjøre om en stor WMV-fil til mange små WMV-klipp?

Lenke til kommentar

du trenger ikke å importere på nytt fra kamera. Det er bra hvis det du importerte fra kamera er råmateriale - altså ikke er komprimert i det hele tatt. Sluttproduktet ditt skal være komprimert slik at filen kan spilles av og ikke blir for tung for maskinen.

Prøv å eksportere med lavere bitrate og sånt. Det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...