Gå til innhold

Monster Cable - Bare tull?

Anbefalte innlegg

Myten som aldri ser ut til å dø.

HDMI-signaler er jo digitale, derfor påvirker ikke kabelen selve bildekvaliteten. Enten er det bilde eller ikke?

Så jeg sjekket ut denne videoen på youtube som, selvfølgelig kommer fra MonsterCable selv.

Og der forteller en kar at selv om signalet er digitalt så må det likevel gjennom koppermetall og dermed synker hastigheten på signalet litt og at dette kan påvirke bildekvaliteten. Men stemmer dette?

Han sier at dersom du opplever dårlig signat så kan det hende at HDMI-kabelen ikke leverer alle enerene og nullene. Men ville ikke det resultert i ikke noe bilde?

Er dette fortsatt en scam eller kan det ha noe for seg overhodet?

Har også sett gullbelagte optiske kabler i butikkene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke link dessverre, men jeg husker for en tid tilbake et innslag på TV2 hjelper deg hvor de testet dette.

De satt en selvutnevnt ekspert (en selger fra Hi-Fi klubben elns), som hevdet han lett kunne se forskjellen på dyre og billige kabler, foran to skjermer som viste samme bilde, den ene med en billig kabel og den andre med en dritdyr kabel. Han brukte flere timer og kom til slutt fram til at han ikke kunne se forskjellen :p

Lenke til kommentar

Er bare tull alt sammen, er kun ved lengre strekk (over 10m) det kan lønne seg å sjekke at produsenten garanterer 1080p output. Den eg har til projektoren på 14.5m kjøpte eg fra www.bluejeanscable.co.uk og kostet snaue 1000 lappen med frakt og moms.

Som du sier selv, enten får du bilde eller ikke bilde. Jo lengre det strekk det er jo større mulighet er det for å miste en 1'er og en 0'er og da blir det svart. Bøying på kabel gjør det heller ikke bedre.

Endret av Morfiril
Lenke til kommentar
Har ikke link dessverre, men jeg husker for en tid tilbake et innslag på TV2 hjelper deg hvor de testet dette.

De satt en selvutnevnt ekspert (en selger fra Hi-Fi klubben elns), som hevdet han lett kunne se forskjellen på dyre og billige kabler, foran to skjermer som viste samme bilde, den ene med en billig kabel og den andre med en dritdyr kabel. Han brukte flere timer og kom til slutt fram til at han ikke kunne se forskjellen :p

Bruker som regel dette som eksempel da jeg husker det veldig godt. Men likevell tror folk på at man får hva man betaler. Jeg har mange HDMI kabler rundt om i huset her, en er en Supra gull belagt og blabla til nesten 1500 kroner på ca 1,5m. Og så har jeg brukt den og testet med en som fulgte med bredbånd, bare en tynn jævel av en liten HDMI kabel sikkert halvparten så tykk som Supra kabelen. Verdien på den dårlige er kanskje 150kr eller noe slikt. Har ikke merka noen visuell forskjell. Og jeg mener fortsatt den dag i dag at man ikke har noen forksjell heller, i så fall så er det mikroskopisk omtrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...