Fyrstekake Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg mener at T-34 var den beste gjenom historien men hvis jeg skulle gå til krig med en stritsvong så vile jeg valgt en Leopard-2 a-6. Lenke til kommentar
kaninkoker Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 haha Centurion Mk 13 er den beste noensinne! Centurion var den vanligste britiske tunge stridsvognen rett etter andre verdenskrig. Den ble designet under krigen og tjenestegjorde i Europa, men ble satt for sent inn til å komme i kamp. Den tjenestegjorde under Koreakrigen og viste seg som en bedre stridsvogn enn både de amerikanske og sovjetiske. Den er anerkjent som en av Storbritannias beste stridsvogner noensinne og er en av Storbritannias mest eksporterte. Den var i bruk frem til 1990-årene. fra wiki Lenke til kommentar
War Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) ......Leo er fine Jeg ville ha valgt en CV90 Stormpanservogn. Man kan da ha 6 stk bak med raketter for å ta ut tyngre panser/ samt bakke til luft. Så får man en mer mobil kasse. Endret 25. november 2009 av War Lenke til kommentar
Fyrstekake Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 haha Centurion Mk 13 er den beste noensinne! Centurion var den vanligste britiske tunge stridsvognen rett etter andre verdenskrig. Den ble designet under krigen og tjenestegjorde i Europa, men ble satt for sent inn til å komme i kamp. Den tjenestegjorde under Koreakrigen og viste seg som en bedre stridsvogn enn både de amerikanske og sovjetiske. Den er anerkjent som en av Storbritannias beste stridsvogner noensinne og er en av Storbritannias mest eksporterte. Den var i bruk frem til 1990-årene. fra wiki Nei Nei Centurien er bare en traktor med mye stål på iforhold til t-34. Centurien har ikke på langt nær hatt like mye betydning. Lenke til kommentar
War Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Skal man se på suksess ifra historie så kan man kun sammenligne med de den var imot på den tiden. Lenke til kommentar
Fyrstekake Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 ......Leo er fine Jeg ville ha valgt en CV90 Stormpanservogn. Man kan da ha 6 stk bak med raketter for å ta ut tyngre panser/ samt bakke til luft. Så får man en mer mobil kasse. CV90 er grei og ha, men en Leopard-2 a6 vil nok lett ta ut en cv90. Men er fan av cv90 også fordi den er i det norske forsvaret og den er laget av svensker Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Abraham M1A2 og den serien er klart den beste stridsvognen. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Tja...dette blir litt som top ten-programmene på Discovery. Som er forsåvidt rimelig teite etter min mening. Derfor skal jeg også bli teit i denne tråden Ingen spesiell rangering; 1. T-34 Ikke pga den eminente ingeniørkunsten eller fordi de rappet understellet fra vesten osv. Men doningen var perfekt for de forhold den skulle operere i. Tyske vogner som Panther og Tiger var teknologisk overlegne, og alle tyske vogner hadde optikk og radio, som i T-34 var nesten fraværende. Men de tyske var meget vedlikeholdskrevende doninger. Noe som ikke akkurat er tipp topp for antall vogner i det avgjørende øyeblikket. 2. Abrams Enestående historikk. Selv om den ikke akkurat har vært i klassiske slag som de gamle. 3. Merkava Opp til Libanonkrigen i 2006, var den et ypperlig mesterstykke av design og byggeteknikk med hensyn på overlevelsesevne for mannskap. 4. Leopard En oppimot "optimal" blanding av alle egenskaper. 5. Stridsvagn 103 Ekstremvogn for et formål, forsvar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 ......Leo er fine Jeg ville ha valgt en CV90 Stormpanservogn. Man kan da ha 6 stk bak med raketter for å ta ut tyngre panser/ samt bakke til luft. Så får man en mer mobil kasse. Hvilke fordeler har en CV90 over en Leopard II? Og di folka baki (det er for øvrig plass til 8) har sjeldent (aldri) med seg raketter. De har dog med seg 84mm RFK, men du trenger 3-4 slike, godt plassert i skjulte stillinger, for å være sikker på å ta ut en moderne stridsvogn. Det norske forsvaret har også tilgang til TOW (som er ganske bra til å ta ut stridsvogner), men de er montert på en NM142. Du får ikke TOW-system baki en CV90. Jeg er usikker på hva jeg vil kalle den beste stridsvognen gjennom historien. Er ikke noen kløpper på militærhistorie, og forskjellige stridsvogner har forskjellige fordeler/ulemper. Men Leopard II stiller sterkt. Lenke til kommentar
Fyrstekake Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Skal man se på suksess ifra historie så kan man kun sammenligne med de den var imot på den tiden. Sant så når det gjelder t-34 så var det modelen som var bra siden den var helt ok til strid og hadde en revlusjonerend skrå panser som var nytt. Tyskerne kopijerte t-34 som ble til Panther siden de også vile ha noe lignede. Men en Panther eller en Tiger vile lett tatt ut en t-34 1vs1. Desverre så var de andre stridsvongnene vanskligere å lage og krevde mer resuser. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Problemet til tyskerne var (blant annet) at de var perfeksjonister. Stridsvognene krevde for mange ressurser å produsere. Dessuten hadde de alt for mange forskjellige stridsvogner, slik at logistikk (det som vinner krigen) ble veldig vanskelig. Men når en skal kåre den beste stridsvognen, så må en vel se på hver stridsvogn hver for seg? Eller skal "enkel å produsere, enkel logistikk" være et argument, slik at f. eks. Sherman har en fordel over de beste tyske stridsvognene, fordi det gjerne ble produsert 4-5 Sherman per tyske vogn? Altså: Skal vi velge stridsvogn som om vi var vognkommandør eller general? 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Nå har jeg kjørt den Norske cv90 og leo og duell 1 mot 1 så sier det vel seg selv, men om Norge var i krig og alle var mot alle så er vel cv90 mer mobil. Idag er vel luft til bakke større trussel en bakke til bakke. Nå bruker man ikke store kanoner til store tanks lenger, på rena ble vi vist en ny type ammo som var en tynn stål-pil. Den skyter man med og den går rett gjennom panservognen og lager 3000C inni samt et vakium så det kun bli makrell i tomat av alle som er inne mens selve vognen ikke ser skadet ut. Denne hadde de skutt med på bane på en blink som var laget av 36 stk 1" jernplater som sto plassert 2" fra hverandre. Det blir 36" jern og hele dritten hadde ett hull gjennom alt. Eller tenker dere i de baner "-tanks med standard utstyr/ammo" Endret 25. november 2009 av War Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Nei. Leo II er betraktelig mer mobil i lende enn CV90. Det eneste CV90 slår Leo på er strategisk mobilitet. Taktisk mobilitet er Leoen mye bedre på. Dessuten gjør pansring den enda mer mobil. Pil-ammo som du beskriver får man i 120mm også. Da er den VIRKELIG effektiv, også mot moderne stridsvogner. Pil-ammoen i 30mm er ikke effektiv mot Leo II-panser. Kanonen til Leoen er like nøyaktig (men på lengre hold) enn CV90 med lik (bare i annet kaliber) ammunisjon. Som stridsvogn er Leoen bedre enn CV90 på alle mulige måter. Den eneste fordelen CV90 har er at det sitter et infanterilag baki. Men i høyintensiv krigføring trenger du begge deler. Stridsvogner er hovedtapspåføreren (av direkteskytende våpen, artilleri er det som påfører FI desidert størst tap), og er støttet av stormpanservogner med infanterilag. CV90 er (nærmest) ubrukelig som stridsvogn. Den har en annen jobb. 1 Lenke til kommentar
Fyrstekake Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Nå har jeg kjørt den Norske cv90 og leo og duell 1 mot 1 så sier det vel seg selv, men om Norge var i krig og alle var mot alle så er vel cv90 mer mobil. Idag er vel luft til bakke større trussel en bakke til bakke. Nå bruker man ikke store kanoner til store tanks lenger, på rena ble vi vist en ny type ammo som var en tynn stål-pil. Den skyter man med og den går rett gjennom panservognen og lager 3000C inni samt et vakium så det kun bli makrell i tomat av alle som er inne mens selve vognen ikke ser skadet ut. Denne hadde de skutt med på bane på en blink som var laget av 36 stk 1" jernplater som sto plassert 2" fra hverandre. Det blir 36" jern og hele dritten hadde ett hull gjennom alt. Eller tenker dere i de baner "-tanks med standard utstyr/ammo" Du burde ta en titt på den israelske stritsvognen Merkava som også kan frakte infanteri. Pluss den er mye mer einet til strid. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Discovery hadde ein episode i "Best Ever" om stridsvogner, men det ser ut som dei har offentlegjort to forskjellige lister. 10 M4 Sherman Year 19429 Sheridan Tank M551 Year 1966 8 Panther Year 1943 7 T-72 Year 1972 6 S Tank Year 1967 5 Centurion Year 1945 4 Merkava (MK3) Year 1990 3 T-34 Year 1942 2 A1 Abrams Year 1980 1 Leopard 2 Year 1979 10:M4 Sherman9: Merkava 8: Soviet T-54/55 7: Challenger 6: Mk IV Panzer (Ger) 5: Centurion (UK) 4: WWI Tank (UK) 3: Tiger (Ger) 2: M-1 Abrams (US) 1: T-34 Som ein ser så er det både forskjellige modeller og litt forskjellig score på enkelte modeller Lenke til kommentar
War Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Leo II er betraktelig mer mobil i lende enn CV90 Jeg bøyer meg i støvet Jeg dro det kanskje litt langt mot hva jeg liker /vet hvodan man bruker /ville derfor ha valgt , som havner langt utenfor overskriften beste stritsvongnen gjennom historien Ser for øvrig ingen grunn til å like CV90 bedre enn Leo Kanskje noen liker følesen av å peppre løs med temisk sikte VS finsikte skjelden med en syk kaliber. Endret 25. november 2009 av War Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hehe. Ser for øvrig ingen grunn til å like CV90 bedre enn Leo, jeg. Leo er bare tøffere på alle mulige måter Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 1. Leo II - den beste stridsvognen i verden i skrivende stund. Tysk ingeniørkunst<3 2. T34 - ikke fordi den var bedre enn dens tyske motparter, men pga dens enkle genialitet, når det kommer til beltestørrelse, skrånende panser og modifiserbare kanon. Den var dugelig og enkel å produsere i uhorvelige antall. 3. Panther - antagelig den beste stridsvognen under andre verdenskrig. Tok de beste elementene fra russisk design som brede belter og skrånende panser, og var mer mekanisk pålitelig enn sin større bror Tigeren. 4. Challenger II - fantastisk god stridsvogn, kun slått av Leo II. De helt nymodifiserte versjonene etter to tap/alvorlige skader av denne typen i Irak, er nærmest uknuselige i bakkestrid. Bedre enn Abrams-vogna på de aller fleste punkter. 5. Merkava - Stygg som juling, men er overlegen alt som har blitt kastet mot den i Palestine de siste årene. Litt mer usikker på om den fortjener sin plass dersom den skulle ha blitt sendt i strid mot mer dugelige armeer. Dog er den overlegen alt annet for øyeblikket på hjemmebane. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hvorfor nevner dere ikke Abrahams M1A2?! Den knuser jo alt er å knuse, av stridsvogner da. Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Fordi den ikke er best Den er allikevel en fremragende vogn, og har gjort en formidabel innsats i Irak to ganger. Men den er underlegen både Leopard II- og Challenger II-stridsvognene. Det er gkommet frem gjennom flere øvelser i Europa at Abrams-tanksen ikke er helt oppe på toppen med sine tyske og britiske allierte. Endret 25. november 2009 av Partlow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå