Gå til innhold

Matrox Parhelia 128MB vs. Asus V9520 GF FX5220 128MB...

Anbefalte innlegg

Det sistnevnte har mye til felles med det første, blant annet Dual DVI som er et must for meg. Ellers er mye ulikt, blant annet er Matrox kortet vel 3 ganger så dyrt :-(

Jeg har et Matrox kort av nevnte type, men dette har fremdeles etter vel 6 måneders masing på Matrox et driverproblem som ikke lar meg kjøre 1280x1024@60Hz på mine 2 LCD skjermer, men kun 1280x1024@75Hz som gir en masse støy i bildet. Det kjører imidlertid fint på 1280x960@60Hz, men dette er langt fra optimalt.

Noen som har erfaring med dette Asus kortet, gjerne med begge, som kan fortelle meg om Asuskortet minst er like bra, eller selvsagt helst bedre, enn Parhelia kortet da dette ikke virker som det skal?

På forhånd takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo Raptor,

Joda, har vært inne der og postet den første meldingen om problemet i November om jeg ikke husker feil... Ble deretter flyttet over i en annen tråd startet av Haig (http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum9/HTML/010149-2.html). Jeg har purret flere gnager, og det dukker stadig opp brukere med tilsvarende problem, og det ensete jeg har hørt siden årskiftet er de kommer med en snarlig løsning...

Jeg bruker Matrox kortet til en hel masse ting, men der problemet gjør seg mest gjeldende er i Solid Egde Draft/Part og Assy... Dette er et CAD program hvor begrensningen/feilen ganske tydelig vises når vertikal/horisontal linjebredde ikke er i rett i forhold til hverandre. Det som skjer at at Hitachi skjermene 'strekker' bildet vertikalt fra 960 til 1024 piksler mens den horisontale bredden er riktig...

Hilsen

Terje

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv forumet på matroxusers.com

Ellers kan du kjøre analog til skjermen intill Matrox løser problemet. Haig snakker om et Multi Monitor program, har du prøvd det? Eventuelt kanskje dette:

ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/utils/tech_s...arhelia_dvi.zip

Ellers er nok Matrox kortet mye bedre til CAD applikasjoner en ASUS kortet fordi Matrox sine drivere er sertifisert for profesjonelle applikasjoner, du bruker forresten de sertifiserte driverene?

http://www.matrox.com/mga/support/drivers/...tified/home.cfm

Lenke til kommentar

Joda, kan selvsagt kjøre analogt inntil løsningen kommer. Har testet det og det funker iallefall med tanke på oppløsningen. Har ellers også forsøkt å kontakte Hitachi ang. problemet, men uten resultat. Uten at jeg har de nødvendig tekniske kunnskaper om dette virker det jo litt rart at skjermene kan kjøre 1280x1024@75 analogt, men kun har støtte for 1280x1024@60 digitalt.

Nå har jo forsåvidt Matrox bortimot innrømmet at problemet ligger hos dem, så vi får se hva de kommer opp med før jeg ev. går videre med Hitachi.

Jeg har forøvrig også testet de sertifiserte driverene, men for øyeblikket kjører jeg på de nyeste...

Ellers var det Peter Erken (Perk i nevnte tråd) som tipset meg om Asuskortet... Han har planer om å gå for dette i steden dersom Matrox ikke finner en løsning relativt snart.

Skal sjekke matroxusers også...

Takker for tilbakemelding og tips!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet disse så langt av følgende årsaker:

1. Jeg har en eldre versjon av Solid Egde enn både 12 og 14... (Faktisk 7) Både min versjon og oppgraderinger koster en haug med penger, ikke minst for en privatperson :-)

2. Problemet knytter seg ikke bare til Solid Edge men til alle programmer, så selv om ulempene er størst i SE ser jeg det som lite sansynlig at en spesialdriver for SE vil løse det egentlige problemet, nemlig at Parhelia ikke har støtte for dual DVI LCD's @ 60Hz...

Uansett, tusen takk for tips & hjelp! Skal titte nærmere på bl.a. matroxusers i kveld.... Jeg har på ingen måte lyst til å bytte ut mitt Matrox kort, men i nøden osv...

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har vært så heldig å få testea et fx 5200 kort..

Og jeg må innrømme at jeg var skuffa i 3Dmark 01 med maskinvaren min (se sig) bare bytter skjermkort til det FX kortet så vil du oppnå hele 4000(!) poeng i 3Dmark 01, med det kortet jeg har nå scorer jeg fint 12000 poeng :)

Det vil med andre ord bety at du kan kjøpe deg et (hvis det er det du skal) titanium kort hvis topp ytelse ikke er helt kjempeviktig for deg så ville jeg valgt dette:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=1744

En kamerat av meg har det og er kjempefornøyd med det.

Dessuten så koster det bare 200-300 kr mer enn et dårlig FX 5200 kort selv om FX støtter DirectX 9.

Lenke til kommentar

Takker for tips LoS... Problemet mitt er at jeg allerede har et Parhelia kort som heller ikke scorer stort i 3D, men i det minste endelig funker i 2D :-)

Det kortet du refererer til, har det forresten 2xDVI ut? Skal ikke bytte riktig enda i og med at Matrox kortet endelig funker, men på sikt...

Hilsen

Terje

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har vært så heldig å få testea et fx 5200 kort..

Og jeg må innrømme at jeg var skuffa i 3Dmark 01 med maskinvaren min (se sig) bare bytter skjermkort til det FX kortet så vil du oppnå hele 4000(!) poeng i 3Dmark 01, med det kortet jeg har nå scorer jeg fint 12000 poeng :)

Det vil med andre ord bety at du kan kjøpe deg et (hvis det er det du skal) titanium kort hvis topp ytelse ikke er helt kjempeviktig for deg så ville jeg valgt dette:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=1744

En kamerat av meg har det og er kjempefornøyd med det.

Dessuten så koster det bare 200-300 kr mer enn et dårlig FX 5200 kort selv om FX støtter DirectX 9.

Tipper at 3DMark scoren til trn100 uansett betyr ekstremt lite. Hvis du leser hele tråden, så er det vel først og fremst bildekvalitet han er ute etter. Han har jo også fått en løsning på problemet sitt...

moralen er...les tråden før du svarer.

PS! Hvis du først skal kjøpe et eller annet kombi 2d/3d-kort, ville jeg vel gått for et ATI kort. Vet du får dual DVI på noen av disse kortene, fant bare ingen i farten :)

Lenke til kommentar

Hallo Jackal,

Skal sjekke ut ATI også, takk for det tipset! I og med at Matrox kortet kostet såpass som det gjorde tar det kanskje litt tid før jeg bytter nå i og med Monitor Manager, så mye kan skje før jeg får råd til et nytt, men takk uansett! :-)

Terje

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ble plutselig litt usikker på dual DVI på ATI kort. Dvs det kortet jeg tenkte på har ikke dual, men overgang fra DVI til analog, så du kan ha dual analog...my bad. Uansett, ATI er mer kjent for god 2d kvalitet enn NVidia, noe det virker som om du er opptatt av. I tillegg har du Hydravision som er et ypperlig vindushåndterings verktøy for ATI. 3D ytelse så er ATI minst like gode som NVidia.

Som et helt annet alternativ, kan du jo sjekke ut kort fra 3DLabs. Her er et eksempel med dual DVI. Har ingen anelse hvordan 2D/3D-kvalitet og hastighet er på disse kortene, men de Wildcat serien brukes jo i det profesjonelle markedet, så i CAD er det nok minst like bra som Parhelia. Når det kommer til 3D spill osv må du nok finne noen tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...