manna420 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hei Jeg har en Linksys ruter WRT54G V7.2 med DD-WRT installert på den. I leiligheten som består av 2 etasjer har jeg 2 bærbar og 1 stasjonær PC. Grunnen til at jeg installerte DD-WRT fremfor den orginale firmware var at jeg blant annet ville løse problemet med tregt overføring mellom pcene koblet til ruter trådløst. Min ruter skal klare mye mer enn det den gjør. I utgangspunktet skal min WRT54G klare nærmere 20mbit eller kansje mer da den støtter i praksis opp mot 54mbit trådløst. Jeg har testet litt med forskjellige scenarier og kommet fram til følgende resultater: Laptop 1: Toshiba kjører windows 7 med følgende trådløs kort: Realtek 802.11b/g Laptop 2: HP kjører Vista med følgende trådløs kort: Atheros 802.11 A/G/N Stasjonær: kjører Vista med Linksys USB adapter som trådløs kort. Test 1. overføring mellom Stasjonær(1etg) og laptop1 (2etg). Stasjonær er rundt 8 meter fra ruter (2etg) mens laptop 1 er 3 meter fra ruteren. Overføringshastighet 400-600kbps. Test 2. overføring mellom laptop 1 og laptop 2. Begge laptopene er rundt 3 meter fra ruteren. Overføringshastighet er rundt 800-1000kbps Test 3. overføring mellom laptop 1 og laptop 2 og begge er 0 meter fra ruteren. Overføringshastighet rundt 1000kbps. Så mitt sprøsmål er hvorfor i all verden klarer jeg ikke mer enn 10mbit? dette er jo da så dårlig spesielt med tanke på at jeg f.eks skal streame noe filmer fra min Desktop til PS3. Det hender ofte at jeg flytter store filer fra en pc til en annen som blir så tidskrevende. Hva gjør jeg galt? Endret 25. november 2009 av manna420 Lenke til kommentar
substeve Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Det er mange ting som kan være årsaken, typisk mange andre nettverk rundt deg, forstyrrelser fra elektriske apparater, strømlinjer eller vegger, som i første test. For å teste om det er noe hjemme ta med deg boksen og de to bærbare et annet sted, boksen trenger ikke være kobla på internett for å overføre seg imellom. Men egentlig er ikke dagens trådløse nettverk (54 nettet) passende for filoverføringer. Om du har en fil på 1 gigabyte vil du bruke 5-7 minutter med maks av reell kapasitet. BlueRay og HD bruker vel fra 20/15 mbps og oppover synes jeg å huske. Det har kommet en ny standard for trådløse nett som skal kunne gi grovt antatt 100mbs og kanskje mer, produkter kommer i 2010. Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Det er mange ting som kan være årsaken, typisk mange andre nettverk rundt deg, forstyrrelser fra elektriske apparater, strømlinjer eller vegger, som i første test. For å teste om det er noe hjemme ta med deg boksen og de to bærbare et annet sted, boksen trenger ikke være kobla på internett for å overføre seg imellom. Men egentlig er ikke dagens trådløse nettverk (54 nettet) passende for filoverføringer. Om du har en fil på 1 gigabyte vil du bruke 5-7 minutter med maks av reell kapasitet. BlueRay og HD bruker vel fra 20/15 mbps og oppover synes jeg å huske. Det har kommet en ny standard for trådløse nett som skal kunne gi grovt antatt 100mbs og kanskje mer, produkter kommer i 2010. Ja, men saken er at hvorfor ikke jeg kan nå det maksimale som forventes av dagens teknologi. Du er litt inne på det med at det kan være interference fra andre enheter rundt. Skal prøve det du sier med å flytte boksen. Har også hørt at å bytte kanalen kan også være en løsning. Får teste litt mer og gi tilbakemelding. Lenke til kommentar
substeve Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Bytte kanal kan funke, men vanligvis er problemet med mange i samme kanalområdet at nettet faller ut 15-60 sekunder. Last ned inSSIDer for å se på kanalbildet. Ellers ville jeg egentlig dratt en kabel nå du skal overføre mye data. Ingenting slår en gb-kabel (bortsett fra 10 gb da ) Lenke til kommentar
lasr Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Et trådløst nettverk er pr definisjon et kollisjonsdomene og opererer derfor med halv-duplex- derav er max praktisk hastighet ca halvparten angitt hastighet. I tillegg må alle klienter dele på båndbredden, noe som ytterligere begrenser hastigheten. 10 Mbit/s mellom to PCer i et trådløst 54 Mbit/s nettverk er omtrent det man kan forvente. Antagelig vil du kunne oppnå 20-25 Mbit/s dersom du kjører Ad-hoc, dvs PC koblet direkte mot PC istedet for via aksesspunkt/router. Lenke til kommentar
manna420 Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Et trådløst nettverk er pr definisjon et kollisjonsdomene og opererer derfor med halv-duplex- derav er max praktisk hastighet ca halvparten angitt hastighet. I tillegg må alle klienter dele på båndbredden, noe som ytterligere begrenser hastigheten. 10 Mbit/s mellom to PCer i et trådløst 54 Mbit/s nettverk er omtrent det man kan forvente. Antagelig vil du kunne oppnå 20-25 Mbit/s dersom du kjører Ad-hoc, dvs PC koblet direkte mot PC istedet for via aksesspunkt/router. Det skal være mulig å oppnå mer enn 10mbit, noe jeg har lest flere andre har klart. Dinside har jo testa så mange rutere der dem oppnår så store hastigheter når dem overfører filer tråløst mellom pcene. Noe kan vel gjøres for å ordne opp i dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå