Gå til innhold

Oppsett av Procurve-switcher og VLAN

Drow

Anbefalte innlegg

Hei!

Er helt fersk på forumbruk, så dere får ha meg unnskyldt om jeg ikke er helt på linje med hva som kreves av et innlegg.

Jeg sitter på en 2910 som det bl.a skal deles vlan på, samt kobles videre (via fiber/gbic) til en 2510 og et par 1810.

Følgende gjelder:

Forbindelsen mot 1810'en er ok, men det er via default oppsett, altså ingen VLAN(annet enn vlan 1).

2910 har jeg satt opp flere vlan(untag) på, og pc'er i f.eks vlan 10 kan kommunisere med andre pc'er i samme vlan. MEN, så snart jeg prøver å få opp kommunikasjon MELLOM VLAN (vha tag), så blir det bare tull.

Noen som har et eksempel på en fungerende konfigurasjon, eller har noen smarte innspill???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takker for svar.

I oppsettet ditt kan vel ikke en pc i VLAN1 snakke med en i VLAN2/3???

Jeg har behov for at enkelte porter kan snakke med flere VLAN.....!

Og hvordan har dere satt opp kommunikasjonen mellom switchene???

Lenke til kommentar

Vi har ingen kommunikasjon mellom VLAN'ene nei så per dags dato er det bare Gbit kabler mellom svitsjene for de ulike VLAN'ene. Men det skal være mulig å kunne overføre data for alle VLAN ved hjelp av en kabel mellom svitsjene ved å sette opp trunking. Hvordan man får enkelte porter til å snakke med flere VLAN er jeg ikke sikker på, men kan være at trunking er løsningen der også så du burde kanskje se litt på muligheten for dette feks.

Lenke til kommentar

Ønsker du at gitt IP-adresser skal kunne snakke på tvers av VLAN eller at gitte porter?

Dersom gitte porter skal snakke på flere VLAN setter du opp en trunk på den porten mot en PC eller hva du måtte ønske med VLAN-støtte.

Dersom du ønsker at gitt IP-adresser skal snakke på tvers at VLAN må du aktivere routing mellom VLANene og sette opp noen aksess-lister for å hindre at alle kan snakke på tvers av VLANene. Så vidt jeg kan se er det kun 2910 som er lag3 og dermed kan kjøre routing.

Har desverre aldri vært borti HP, men telnet/SSH-konfig er som regel enklest når du kommer såpass langt.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve så godt jeg kan å gi deg ett svar på hvordan dette skal gjøres drow.

Nettverkskort i vanlige pcer skjønner ikke dette med vlan, så når du oppretter eks vlan1, vlan2 og vlan3 i en switch og setter porter untagged i de forkjellige vlan, kommuniserer pcer BARE med pcer i samme vlan. Pcene har ingen forhold til hvilket vlan de snakker i. Det du har gjort nå er å logist dele inn switchen i tre.. ( Mere effektivt enn å kjøpe 3 2900 switcher.. :) )

I prinsippet kan du nå ta tre kabler, ett fra hvert vlan over til neste switch. Mere effektivt (og ryddigere) er det å transportere alle disse vlan`ene over en kabel. Det du da gjør er å aktivere vlan-tagging på denne "uplink porten" for alle de vlan du ønsker å ha over denne linken. Tilsvarende må gjøres på andre siden for å kunne ta i mot vlan`ene. Så kan du ta ut vlan untagged på andre siden.

Det du nå har laget er det cisco-folka kaller en "trunk". Dette må ikke forveksles med en HP(ProCurve) trunk. En HP-trunk er å aggregere flere linker for å få større båndbredde. En HP-trunk er det som i cisco-verden heter "link-aggregation".

Som nevnt i artikkelen skjer alt dette på lag2 i osi-modellen. For at disse tre nettene skal kunne snakke med hverandre må vi opp på lag3 og rutes. Det er også riktig at av 1800-serien og 2900-serien er det bare 2900-serien som kan foreta "enkel" ruting. Legg merke til enkel... Når du aktiverer routing i 2900-switchen kan alle nettene snakke med hverandre. Du kan ikke lage aksesslister (pr vlan) med denne switchen. Da må du nok opp på en mere sofistikert L3-Switch som feks 3500-serien eller en cisco 3650.

Jeg håper du av dette når ditt mål med det nettverksutstyret du har anskaffet deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...