Gå til innhold

lære c++ for hl2 mod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det tar lang tid å lære seg C++. Du må begynne med å lære C++ før du lærer å modde HL2.

Det er veldig lett å undervurdere hvor lett det er å lære seg programmering, og jeg tror ikke det er noen vanlige programmeringsspråk som tar lenger tid å lære seg enn C++.

kan du anbefale litt for meg? er ganske ny med dette og vil gjerne lære meg det gjerne noen norske bøker på enten c eller c++ (hørte at man bør begynne med c før c++)

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i at det er greit å starte med C. Grunnen til dette er at C er egentlig forholdsvis lett å lære seg, men en lærer mye grunnleggende programmering av det (for eksempel pekere osv.)

Jeg har ingen erfaring med C/C++ bøker (jeg har brukt dokumentasjon og eksempelkode for å lære meg det, men det krever at du kan programmere fra før med mindre du har veldig god tid), men på skolen min bruker vi Deitel & Deitel, C How to Program

Mange på forumet her anbefaler Accelerated C++.

Det finnes sikkert norske bøker og, men jeg har aldri hørt om noen.

 

edit: Ellers vil jeg si at det kan være et godt trekk å laste ned et godt IDE. Selv anbefaler jeg Visual C++

Velg Win32 Console Application til å begynne med. For å tvinge den til å bruke C, så trykker du på Project->[prosjektnavn] Properties, Bla frem til Configuration Properties->C/C++->Compile As, og velg "Compile as C code (/TC)".

Eksempelkode er også et godt utgangspunkt. Bruk debugging funksjonaliteten i Visual Studio for å se hva programmet gjør steg for steg. (F11)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Jeg er forsåvidt enig i at det er greit å starte med C. Grunnen til dette er at C er egentlig forholdsvis lett å lære seg, men en lærer mye grunnleggende programmering av det (for eksempel pekere osv.)

Jeg har ingen erfaring med C/C++ bøker (jeg har brukt dokumentasjon og eksempelkode for å lære meg det, men det krever at du kan programmere fra før med mindre du har veldig god tid), men på skolen min bruker vi Deitel & Deitel, C How to Program

Mange på forumet her anbefaler Accelerated C++.

Det finnes sikkert norske bøker og, men jeg har aldri hørt om noen.

 

edit: Ellers vil jeg si at det kan være et godt trekk å laste ned et godt IDE. Selv anbefaler jeg Visual C++

Velg Win32 Console Application til å begynne med. For å tvinge den til å bruke C, så trykker du på Project->[prosjektnavn] Properties, Bla frem til Configuration Properties->C/C++->Compile As, og velg "Compile as C code (/TC)".

Eksempelkode er også et godt utgangspunkt. Bruk debugging funksjonaliteten i Visual Studio for å se hva programmet gjør steg for steg. (F11)

ja, jeg har også sett at mange anbefaler accelerated c++

jeg har dev-cpp har du vert borti det? er visual c++ gratis?? er egentlig ikke noe sånn profesjonelt akkurat for øyeblikket, er mer sånn for moro skyld, eller bare få en beta ut og så håpe på at jeg får noen som har litt mer erfaring med koding med på laget (er for tiden bare meg)

Lenke til kommentar

Visual C++ Express er gratis ja, Visual C++ i seg selv er ikke det. Det mangler noen ting i express versjonen. Litt usikker på hva, men etter det jeg vet mangler følgende:

- Disassembly

- Kompilering til x64

- Windows SDK følger ikke med (må lastes ned separat)

 

Dev-C++ er et gammelt program (sist oppdatert for noen år siden)

Et annet alternativ som jeg synes er veldig bra, er Code::Blocks. Men grunnen til at jeg anbefaler Visual C++ er at den er veldig flink til å vise dokumentasjon til klasser, funksjoner og strukturer mens du skriver.

Lenke til kommentar
Visual C++ Express er gratis ja, Visual C++ i seg selv er ikke det. Det mangler noen ting i express versjonen. Litt usikker på hva, men etter det jeg vet mangler følgende:

- Disassembly

- Kompilering til x64

- Windows SDK følger ikke med (må lastes ned separat)

 

Dev-C++ er et gammelt program (sist oppdatert for noen år siden)

Et annet alternativ som jeg synes er veldig bra, er Code::Blocks. Men grunnen til at jeg anbefaler Visual C++ er at den er veldig flink til å vise dokumentasjon til klasser, funksjoner og strukturer mens du skriver.

da tror jeg at jeg må gå for code::blocks dev-cpp var et program som en video tut på youtube viste meg, og da ville jeg bare at det skulle vere enklest mulig å få alt til å virke, men som sagt er det ikke noe profesionelt jeg skal prøve meg på, er bare for moro skyld og kanskje bar etil jeg får sluppet en beta av modden (er sikkert ulovlig å selge enn mod som har ca 90% av kodinga som ble brukt i hl2)

 

 

btw: ser navnet ditt over hele forumet, syns det er bra at du hjelper folk, fortsett med det!

Lenke til kommentar
F5 (debugging) men hvis vinduer forsvinner med en gang, trykker du Ctrl+F5 (start uten debugging) da viser Visual Studio en "Press any key to continue" før programmet avsluttes.

så, man skal ikke legge det i et "project" og så be vc om å "build"? var det jeg fikk på en nettside med et google søk

Lenke til kommentar
#include <iostream>

int main()
{
 std::cout << "hello, world!" << std::endl; // <- rettelse her, du byttet om std og endl
 // pluss at du manglet semikolon
 return 0;
}

alright, jeg prøvde det du foresl(trykke på f5) men når jeg gjør det, så kommer ingenting ikke engang der jeg har bedt det om (lagret) blir bare en sånn "solution" fil

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg driver med C++ nå og har drevet med endel oppgaver i konsollen for å lære meg det grunnlegende c++ kunnskapen med vectorer, map, iteator etc, før jeg har startet med mitt første spill.

 

Jeg har brukt boka accelerated c++, som jeg syntes var en god bok å begynne med.

 

Får å få feelingen med spillprogrammering, må du passe deg for å ikke legge lista for høyt med en gang. Da vil du nok ganske fort kjøre deg opp i et hjørne. Personlig syntes jeg det var bra å starte med SDL bibloteket. Det finnes drøssevis med tutorials rundt om med spillutvikling med SDL. Et alternativ er Boost, har ikke prøvd det selv, men det inneholder alt og du kan vel nesten erstatte standardbibloteket med dette...

 

Sjekk ut tutorials som sdltutorials.com for eksempel.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg driver med C++ nå og har drevet med endel oppgaver i konsollen for å lære meg det grunnlegende c++ kunnskapen med vectorer, map, iteator etc, før jeg har startet med mitt første spill.

 

Jeg har brukt boka accelerated c++, som jeg syntes var en god bok å begynne med.

 

Får å få feelingen med spillprogrammering, må du passe deg for å ikke legge lista for høyt med en gang. Da vil du nok ganske fort kjøre deg opp i et hjørne. Personlig syntes jeg det var bra å starte med SDL bibloteket. Det finnes drøssevis med tutorials rundt om med spillutvikling med SDL. Et alternativ er Boost, har ikke prøvd det selv, men det inneholder alt og du kan vel nesten erstatte standardbibloteket med dette...

 

Sjekk ut tutorials som sdltutorials.com for eksempel.

 

Lykke til.

når du sier "ikke legg lista for høyt" hva mener du da? språket jeg bruker til å modde eller hvor mye (eller hvor vanskelig) jeg gjør?

Lenke til kommentar
#include <iostream>

int main()
{
  std::cout << "hello, world!" << std::endl; // <- rettelse her, du byttet om std og endl
  // pluss at du manglet semikolon
  return 0;
}

alright, jeg prøvde det du foresl(trykke på f5) men når jeg gjør det, så kommer ingenting ikke engang der jeg har bedt det om (lagret) blir bare en sånn "solution" fil

 

Du må starte et prosjekt. Det er ikke bare å legge inn en ny .cpp fil.

 

 

Velg new->project og bruke Win32 Console Application. Huk av for "empty project" og legg til filen din etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...