Gå til innhold

Jobb i Norge på fiskebåt, bor i utlandet. Hvordan blir skatten?

Brunøye

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og samboer har veldig lyst og flytte til varmere strøk.

Tenkte da på og få meg en jobb på fiskebåt, jobbe 3-4 mnd og så bo resten av året i utlandet.

Hvem skal jeg skatte til? Hvordan får jeg minst mulig skatt?

Hvis jeg for eksempel bor i et land med 0 % inntektsskatt, går det da an og slippe unna skatten? Eller for eksempel hvis landet jeg bor i krever 15 % skatt og Norge 30 % skatt, må jeg da skatte til begge landene og kommer da på totalt 45 %?

Målet med og bo i utlandet er og ha det varm og godt. Jobbe mindre og ha bedre rå.

Har prøvd og søkt, men finner ikke så mye info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#map004

§ 2-1. Person bosatt i riket

(1) Plikt til å svare skatt har enhver person som er bosatt i riket.

(2) Person som

a. i en eller flere perioder oppholder seg mer enn 183 dager i riket i løpet av enhver tolvmånedersperiode, eller

b. i en eller flere perioder oppholder seg mer enn 270 dager i riket i løpet av enhver trettiseksmånedersperiode,

anses som bosatt i riket, men først i det inntektsår oppholdet i riket overstiger antallet dager som nevnt i henholdsvis a og b.

Bestemmelsen i b gjelder ikke for person bosatt på Svalbard.

(3),

a. For person som tar fast opphold i utlandet, opphører bostedet i riket for det inntektsår det godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket. Bostedet opphører uansett ikke før det tidspunkt personen eller dennes nærstående ikke lenger disponerer bolig i riket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...