Theodorl Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hei! Jeg har sittet en stund nå å prøvd forskjellige metoder, men står fast! Jeg har en tabell med 7(syv) kolloner: kol1 | kol2 | kol3 | kol4 | kol5 | kol6 | kol7 Det jeg ønsker å gjøre er å kunne sortere disse mellom hverandre, f.eks jeg ønsker å lage en spørring hvor jeg henter ut alle radene som har en spesifikk verdi i kol2 og kol3, eller kol1, kol4 og kol5, eller kol2, kol3, kol5 og kol7. Må jeg da skrive disse spørringene manuelt eller er det en kjap spørre mulighet jeg ikke vet om enda? Info: Verdiene som det blir spurt etter er standard verdier, f.eks kol1 inneholder matvarer og kol2 inneholder maskinvareprodusenter. (dårlig eksempel men..) Det er jo en god del spørringer jeg må skrive hvis det må gjøres manuelt.. Setter pris på all tilbakemelding! -Theo! Endret 26. november 2009 av Theodorl Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 SQL ~ " SELECT * FROM tabell where matvarer = 'spesfikk_verdi' "; Lenke til kommentar
Theodorl Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Takk for svar Farmen, men fant en løsning. Det jeg ønsket var jo å slippe å skrive 256 if spørringer som representerte hver eneste mulige kobinasjon av de 7 feltene. Dette er det jeg kom frem til som en løsning:(Kanskje tatt litt ut av sammenhengen, men du skjønner sikkert hva jeg skulle frem til) $and_flag = 0; if($kol1 OR $kol2 OR $kol3 OR $kol4 OR $kol5 OR $kol6 OR $kol7) { $sql_tekst="SELECT * FROM bomb WHERE "; if($kol1) { $sql_tekst .= " kol1='$kol1'"; $and_flag = 1; } if($kol2){ if($and_flag++) { $sql_tekst .= " AND"; } $sql_tekst .= " kol2='$kol2'"; } if($kol3){ if($and_flag++) { $sql_tekst .= " AND"; } $sql_tekst .= " kol3='$kol3'"; } if($kol4){ if($and_flag++) { $sql_tekst .= " AND"; } $sql_tekst .= " kol4='$kol4'"; } if($kol5){ if($and_flag++) { $sql_tekst .= " AND"; } $sql_tekst .= " kol5='$kol5'"; } if($kol6){ if($and_flag++) { $sql_tekst .= " AND"; } $sql_tekst .= " kol6='$kol6'"; } if($kol7){ if($and_flag++) { $sql_tekst .= " AND"; } $sql_tekst .= " kol7='$kol7'"; } } else { $sql_tekst="SELECT * FROM tabell"; } -Theo Endret 26. november 2009 av Theodorl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå