Ohny Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) På tide å bytte ut plasma'n fra 2004, Usikker hva jeg burde velge mellom da det er sååå mange der ute. Håper jeg får greie tips fra dere. Kjør gjerne "Man får det man betaler"-prinsippet Størrelse: Det er det jeg ikke vet, hadde 42" før, syns det var helt greit. Lurer på om jeg kan kjøre noe større? Det er ca 2.5m fra vegg til vegg, ekslusive avstanden mht til sofa. Skulle gjerne ha hengt opp tven på veggen denne gangen. Prisklasse: Tja... "Man får det man betaler"? Vil så klart ha billigst som mulig, men la oss sette grensa til 15.000kr! (Men skulle TV'en var sykt overlegent konge bra, og koster 20.000kr, så vil jeg gjerne se på det også) Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha? Ville dog prøve ut LED/LCD denne gangen, FullHD hadde vært noe det, forrige TV'en har få tilkoblingsmuligheter, Trenger minst 2 x HDMI, scart, RGB/YpbPR, RCA, VGA/DVI, S-Video, kanskje minnekortleser og USB ? Hva slags kildesignal har du? kabel-tv fra GET Hva annet enn tv skal du bruke den til? Det blir som regel TV titting, spill, film, pc-bruk. Skal du koble til pc? Skal ikke jobbe foran TV skjermen, men multimediabruk som vise videoklipp/bilder, bruke akvarium/peis DVD *høhø*, åpent skjerm for youtube/spotify når det er selskap. Kanskje spille filmer. PS. Er den Philips Cinema 21:9 noe å satse på? Endret 25. november 2009 av Ohny Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Samsung 42B-serien er jo rimelig og god. Eventuelt kan du jo sjekke ut UE42-serien (LED). Har du HD-boksen fra GET eller kun vanlig digital? 21:9 er sikkert overlegent på film - men til alt annet (TV/spill) blir det upraktisk foreløpig. Personlig ville jeg ha satset med 42-tommer LCD (LED dersom du har HD-boks). FullHD koster ikke noe særlig mer så gå for det. Regner med at du havner rundt kr 7000-9000 for LCD og rundt 13000 for LED. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Ok! Så jeg burde ikke kjøre noe høyere enn 42" mht på stua og avstanden? Skal se nærmere på de to tvene du skrev ovenfor der. Du har ikke link vel? Jeg har den vanlige GET boxen ass, er det noe vits å oppgradere til HD-boksen a tru? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du kan kjøpe egen CAM-modul som gjør at du slipper GET sin boks i stuen. Da vil du bare bruke fjernkontrollen til TV for å styre alt av kanaler og lyd. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hvis du bor i nærheten av Oslo har de en sinnsyk bra pris på 46" led tven til Samsung, 10.000kr, på den nye sjappa til Elkjøp. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte tv i mai hadde jeg gått for den glatt... Kosta 24.000 for ikke mange måneder sia, og kommer til å koste normalpris (18.000) når kampanjen er over... Her er tv`n Endret 25. november 2009 av McHalvorsen Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Hvis du bor i nærheten av Oslo har de en sinnsyk bra pris på 46" led tven til Samsung, 10.000kr, på den nye sjappa til Elkjøp. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte tv i mai hadde jeg gått for den glatt... Kosta 24.000 for ikke mange måneder sia, og kommer til å koste normalpris (18.000) når kampanjen er over... Har du link over den tven? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hvis du bor i nærheten av Oslo har de en sinnsyk bra pris på 46" led tven til Samsung, 10.000kr, på den nye sjappa til Elkjøp. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte tv i mai hadde jeg gått for den glatt... Kosta 24.000 for ikke mange måneder sia, og kommer til å koste normalpris (18.000) når kampanjen er over... Har du link over den tven? Er link der nå, glemte det... Det er fra hjemmesida til elkjøp.. De sendte ut ett eget reklameblad i forbindelse med den prisen jeg nevnte. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Beklager, ser ut til at jeg var litt snart på avtrekkeren der. Get tilbyr ikke slike moduler, og etter hva jeg har fortstått med 5 minutters googling, vil de heller ikke tilby dette.. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 McHalvorsen: Evt link fra Samsung sida? Sovehest: ARGH!! Nå ble jeg lettet i par minutter, tenkte endelig slutte på ekstra kontroll og kabling *sukkÆ Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 McHalvorsen: Evt link fra Samsung sida? Sovehest: ARGH!! Nå ble jeg lettet i par minutter, tenkte endelig slutte på ekstra kontroll og kabling *sukkÆ SAMSUNG Mener denne er klargjort for riks tv, slik at du bare kan stappe kortet rett inni hvis du har riks tv Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du må kjøpe en CA-modul fra RiksTV til 1000 kroner, eller binde deg 12 mnd til Rikspakken. Kortet vil også bare fungere mot RiksTV ettersom GET bruker et annet system (selvsagt, for hvem vil vel ha det enkelt...) Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Den vakke dum nei, takk for tips! En annen ting, i og med jeg skal henge på veggen denne gangen. hvor høyt burde tv stå forhold til hode/kropp etc. ? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Den vakke dum nei, takk for tips! En annen ting, i og med jeg skal henge på veggen denne gangen. hvor høyt burde tv stå forhold til hode/kropp etc. ? Jeg mener at den bør henge i samme høyde som om den hadde stått på ett tvbord, kan bli slitsomt å se oppover i lengden. Den rød kanten rundt tven synes nesten ikke i virkeligheten, selv om den er dominerende på bilde.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du må ikke henge den like høyt som du ville hengt et bilde iallefall. Ser det er en del som gjør dette, og det ser ikke veldig bra ut. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Forresten så vil jeg anbefale deg å ordne HD-boks, HD kvalitet er så mye bedre enn vanlige digitale sendinger pluss at det blir mer og mer vanlig med programmer i HD Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 En annen ting, i og med jeg skal henge på veggen denne gangen. hvor høyt burde tv stå forhold til hode/kropp etc. ? Sett eller legg deg der du skal se TV, og se på veggen hvor blikket faller naturlig. Og sørg for at det nivået kommer ca midt på TV-en når den er hengt opp. Hva som er riktig høyde på en TV kommer an på mye, ikke minst sittestilling. TV-benker på 35-40 cm høyde som møbelbutikkene har mange av synes jeg er latterlig lave, de kan sikkert funke for de som sitter rett i ryggen og med hodet framoverbøyd. Ligger man i en hvilestol eller på sofa med beina høyt, er 70-80 cm OK for at ikke fotbladene skal havne i siktelinja til skjermen. Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Sliter litt med om jeg skal velge plasma eller LCD/LED, ser i utgangspunktet at plasma er billigere. Vet heller ikke om forbruket mitt er plasma eller lcd. Bruker tven stort sett til tv-titting, hender at jeg kobler til pcen og ser på film (2-3 ganger i mnd). Nå har jeg ikke spill konsoll da, men romkompisen har wii, og det hender vi spiller litt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 En god plasma tv er nok det jeg ville gått for i ditt tilfelle. Bedre responstid og svartnivå når man legger litt penger i det. Grunnen til at jeg tipset deg om det samsungen er fordi det var en uslåelig pris på den Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Det er sant. Fin pris på den Samsung, men nå er jeg keen på 50"-55". Lenke til kommentar
Ohny Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Går det ann å sammenligne LG 50 plasma mot Samsung LED 40? Endret 1. desember 2009 av Ohny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå