Cundou Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hei, julegavetid nå I den anledning tenkte jeg å kjøpe et nytt skjermkort til dette eksisterende oppsettet: Prosessor: AMD Athlon 64 X2 5000+ RAM: 4GB Nåværende skjermkort: NVIDIA GeForce 8500 GT 256MB Jeg har skjønt at så lenge hovedkortet har PCIe spor, så bør det funke greit med alle skjermkort. Jeg vet ikke hva slags hovedkort eller hva slags kabinett som er i dette oppsettet, og ikke får jeg sjekket heller, for PC'n befinner seg nesten 200 mil unna meg. Men jeg vet at det har PCIe spor! Jeg skal prøve å få eieren av PC'n til å finne ut hvilket hovedkort han har, i så fall poster jeg det her. Det jeg lurer på, er om denne prosessoren er kraftig nok til å kjøre de nyere skjermkortene, og hvilket skjermkort jeg kan gå for som ikke koster flesk (tenker maks 3000 kroner, helst under 2000), men som kjører de fleste nye spill bra. Har tenkt på HD serien, men er usikker på hvem av dem som er bra/gode nok til dette behovet (5870 er utelukket). 4870 kanskje? Eller 5850? Så har jeg en kamerat som akkurat kjøpte seg nytt skjermkort og fant ut at kabinettet var for lite, er dette en vanlig feil å begå? Bør det måles og sjekkes at skjermkortet passer, i et helt vanlig kabinett? (Er veldig ny på akkurat dette området, beklager hvis jeg spør dumt.) Noen tanker? Endret 25. november 2009 av Cundou Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 HD58xx-er ganske store, så der kan lett plass by på problemer, men HD4xxx-serien er alle kortere enn et vanlig ATX hovedkort. Så de "alle" ATX kabinett vil ha plass. Over til skjerkort, så skal det ikke mye til få å overgå et 8500GT kort CPUen burde holde følge litt oppover, men ved HD58xx-serien tror jeg den kan bli litt flaskehals. Hvis du har 2k å bruke, så ser jeg ikke hvorfor du ikke skal gå for et HD5850 (dette kan jo være med på neste oppgradering..) Men tenker du litt mer penger, så har du jo HD4890 som er et kraftig kort (bråker litt da..) Ønsker du DX11 kort, så er HD5770 veien å gå. Godt kort som klarer seg bra ved høyere oppløsning (ved 1024, blir det slått av HD4870/90 og GTX260 hvis jeg ikke husker feil) Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Tusen takk for så raskt og bra svar! Jeg ser på 5770 og 4870 akkurat nå. HD 5850 ser ut til å stort sett være utsolgt, og så er jeg veldig usikker på størrelsen på kabinettet. Kjedelig å dra med seg et splitter nytt skjermkort 200 mil hjem bare for å finne ut at det ikke passer. 5770 er ikke like stort som 58xx serien eller? (For enkelhets skyld: alle prisene jeg lister her er fra komplett.) Men når det gjelder 4870 og 5770; er det noen "merker" (ASUS, XFX, etc.) som er å foretrekke, eller er det et fett? I prisguiden ser jeg f.eks. at HIS Radeon HD 4870 512MB (1095,-) får gode omtaler, men det koster mer enn PowerColor (1025,-) og XFX (999,-) varianten. Hva er egentlig forskjellen annet enn pris? Dette er sikkert et veldig vanlig spørsmål, men hvis noen får lyst til å svare likevel, er det veldig fint EDIT: Og så lurer jeg litt mer på hva forskjellen på 4870 og 5770 er. Har prøvd å lese noen guider, men jeg skjønner ikke så mye Er det bare det at 4870 er bedre på høyere oppløsning, og at 5770 har søtte for DX11? Endret 25. november 2009 av Cundou Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du kan jo se på denne testen. Der har de HD 4870 512MB, og ligger veldig likt med HD5770. I denne testen ser du HD4870 1GB som slår HD5770 gjevnt over. Når det gjelder merker, er det stort sett samme kortet du får med forskjellig klister merker. Det som skiller de er bundle (medfølgende spill og programvare) og noen bytter kjøler. Er ellers samme kortet. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Tror jeg har satt mine øyne på HIS HD 4870 iCooler x3 1GB . Evt. XFX Radeon HD 4870 1 GB hvis vi tør å ta i bruk den nye nettbutikken Dustin Igjen; takk for raskt og bra svar Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 DustinHome er en trygg butikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå