LeeCoo Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Heisann. Håper noen her inne kan svare meg på noen spørsmål. Er i skrivende stund lærling i nordsjøen med 1 år igjen før jeg får fagbrevet. Jobber i friperioden på en gård i tillegg. Kravstor som jeg er tenker jeg på å bygge hus med en gang, da leilighet ikke lokker særlig. Tenker på å gjøre mest mulig selv, hvis ikke blir det for dyrt. Er da på utkikk etter tomt på "bygda". Bor i Rogaland. Hvilke regler gjelder for bønder angående å skille ut ei hustomt? Vet det er antakeligvis drøssevis med regler. Har snakket med forskjellige folk, virker som det er så og si umulig å få hustomt på bygda? Har lyst å bo litt for meg selv, hehe . Ellers så har jeg sannsynligvis mulighet for å låne en 20tonns gravemaskin + traktor og 10tonns dumper fra gården. Nå har jeg ikke sjekket priser nøyaktig, men kan ikke tenke meg det er billig å få gravt ut ei hustomt med kloakk og lignende. Er det noe mulighet for at jeg kan grave ut dette selv, hvilke regler er det som gjelder her? Ser for meg hvis jeg kunne gjort dette selv at jeg kunne spart mye penger. Angående grunnmur, er det forskjellige regler angående grunnmur til hus kontra garasje? Har tilgang til å låne drøssevis med kassetter og store sementblandere. Igjen, noe jeg kunne ønske å gjøre selv, men også her må jeg vel ha noen til å gå god for arbeidet, iallfall for huset? Kan jeg ordne grunnmuren til garasjen selv kanskje? Til slutt selve husbyggingen. Tenkte å få med tømmerfolk på selve strukturen og kledningen på utsiden av huset, for å få huset tett i første omgang. Kledning, gulv og tak inne er vel noe en kan gjøre selv uten at noen trenger å godkjenne arbeidet? Mye spørsmål her, men jeg bør kanskje skaffe meg ei tomt først Skader ikke å planlegge og undersøke mye på forhånd Mvh Mathias Endret 25. november 2009 av LeeCoo Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Hvor enkelt det er å skille ut tomter på landet spørs vel stort sett på hvor velvillige de ansvarlige i administrasjonen som har med arealplanleggingen er. Vet ikke konkret hvem som har med det å gjøre, siden jeg selv ikke skal borti det der på noen år enda. Det er lettere å skille ut udyrket mark enn dyrket mark. Det er også lettere å få tomt litt for seg selv i en bygd med merkbar fraflytting, siden det da ofte fins forfalne gamle hus som enkelte gjerne vil bli kvitt, og fordi det gjerne blir sett på som positivt med nyetablering når trenden er negativ. Er interessert i å vite mer om dette selv; skal jo skille ut tomt til meg selv etterhvert, fra gården. Lurer nesten på at det burde være relativt lett der jeg ønsker tomt siden vi faktisk grøftet og lagde brukbar åker av en myr for noen år tilbake, og jeg ønsker en tomt i kanten av den åkeren. Å grave selv er 0 problem. Det eneste som er skummelt er om du skal grave på en tomt med mye viktige kabler som det koster mye å bryte. Avhengig av grunnforholdene kan man spare seg en del bry med å ta seg av dreneringen mens man først holder på. (Det er ikke spesielt trivelig å måtte grave opp langs hele huset for å gjøre noe med dreneringen.) Grunnmur og igrunn resten av strukturen bør bygges etter gjeldende lovverk; men har du tegninger og instruksjoner på hva som skal brukes så er det ingenting i veien for å ta det meste selv. Kost gjerne på deg moderne løsninger i form av å bygge med relativt lave energikrav; strøm er dyrt, ekstra isolasjon koster lite når man først holder på å bygge. Se f.eks her: http://lavenergiboliger.no Å få med tømrere på struktur, tak og kledning er ypperlig. Da går det unna på få dager og man har anledning til å ta resten selv, i behagelig tempo om man ønsker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå