Gå til innhold

Forslag til ny stasjonær (1920x1080)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle bestille ny PC siden laptoppen min ikke gjør nytta for seg i disse tider, samtidig som jeg tenkte på en julepresang til meg selv :)

Jeg har alltid likt å vært interessert i å bygge PC'er selv, men tok alikevel turen innom en butikk der jeg syntes prisene var utrolig stive for hva du fikk.

Så jeg hoppet i stolen og surfet meg til ei lita liste, og lurte på om dette så bra ut, og om disse delene passer sammen. Alt er funnet på komplett, noe jeg finner greit da alle komponentene kommer samtidig og de har det største utvalget.

Men det er utrolig lenge siden jeg har byggd PC, så jeg bare lurte på om disse delene passer sammen og om det burde gjøres noen endringer.

Pcen skal jeg bruke til å spille av mye HD filmer samt spill i resolusjonen 1920x1080 da TV'en min klarer såpass :)

Fra før av har jeg en SSD-Disk på 64GB som jeg skal ha Windows 7 x64 på, samt en 500GB ekstern disk som koples til via USB 2.0. Så for å oppsummere har jeg skjerm og disker fra før av. Trenger jeg mer lagringsplass kjøper jeg bare en ekstra intern disk :)

Men det jeg også føler er at kanskje dette oppsettet er litt overkill, 8600 kroner uten skjerm er dyrt i mine øyne, og iallefall når jeg kun skal bruke pcen til å spille WoW, CoD MW2 og HD filmer. Hva syns dere?

Jaja, håper dere kommer med noen inspill, så lenge jeg har noe jeg kan spille WoW på 1920x1080 Full details uten lagg så plager det ikke meg.

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

4,8GT/sec, 8MB, Boxed

Varenr.: 391447

Lagerstatus: 100+ stk. på lager

2295.00 2295.00

Silver Power SP-600A2C, 600W PSU

ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 2x 6pin,/1x 8pin PCIe, 6x SATA, 120mm Vifte

Varenr.: 495249

575.00 575.00

APLUS Case Seenium Midi Tower Sort

Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, 2x USB, 1x FW, Audio

Varenr.: 364178

575.00 575.00

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

Varenr.: 439503

Lagerstatus: 34 stk. på lager

1550.00 1550.00

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

Varenr.: 492643

Lagerstatus: 50-99 stk. på lager

1379.00 1379.00

ASUS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort

Varenr.: 516636

Lagerstatus: 13 stk. på lager

1299.00 1299.00

Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37

Blu-Ray DVD-ROM, Sata

Varenr.: 493692

695.00 695.00

Totalt:

0,00

8.368,00

(Skal btw IKKE ha GeForce, har fått deres minneproblemer og artifacts i vrangstrupen. Fra nå av blir det ATi all the way. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du nok prioritert litt feil. i7 som prosessor er totalt bortkastet for det bruket som du nevner, og skjermkortet er kanskje i svakeste laget. Ville heller kjøpt et billigere AMD oppsett, og lagt litt mer i skjermkortet, feks 5850.

Trenger du egentlig Blu-ray spiller til PC'en? Det er vel bedre å ha en enkeltstående.

RAM trenger du ikke å betale så mye for. Kjøp heller de billigste brikkene du finner.

Du kan også vurdere å handle i en annen nettbutikk enn komplett. Søk på prisguiden etter komponenter, du kan ofte spare en tusenlapp eller to ved å handle andre steder.

Lenke til kommentar

Jaok, så alt er feil? :p

Hva er egentlig bruksgruppen intel sikter mot med i7 da, er det ikke gaming og HD graphics?

Var det jeg trodde :dontgetit:

Men AMD oppsett, har du noe å anbefale der da?

Hvis du kunne svisja sammen noe hadde det vært utrolig fint, for jeg er trolig helt på jordet =)

Lenke til kommentar

Intel Core i7 på 1366 plattformen er beregnet for high-end brukere, da mer i retning av tunge programmer innen 3D-rendering, videoproduksjon, tallknusing enn gaming og det å se HD-filmer. HD-filmer kan du godt nyte på en PC til 3 000 kr, og god gamingytelse får du faktisk til ca 6 000 kr. i7 på 1366 plattformen gir ingen ekstra gamingytelse.

Personlig ser jeg HD-filmer og spiller en god del spill på 1920 x 1080 på HTPC-en i min signatur (pris under 5 000 kr eks BD-spiller og lagring). Og det er bra nok for det meste.

nVidia GTS250 er OK, men langt fra optimalt skjermkort.

Nå bruker jeg av prinsipielle grunner prisguiden minst mulig, men en mulighet for deg er å ta utgangspunkt i The Nightingale, i Agentspoon sin tråd

Dropp harddisk, bytt eventuelt ut skjermkort med HD 5850 samt DVD med BD-leser (Men vær klar over at den LiteOn kun leser BD, DVD og CD. Den brenner ikke noe). Du kan også oppgradere PSU fra 450 watt til 650 watt, f.eks Corsair TX 650W PSU. Silver Power ville jeg ikke kjøpt.

I og med at HD 5850 er vanskelig å få tak i, og faktisk HD 5770 er et OK kort til ditt bruk, samt at oppsettet ville kunne takle et HD5770 til i CF, så er kanskje HD5770 helt greitt valg. Så selv om du skal ha BD-leser og legger et par hundre til i PSU, så vil oppsettet komme på rundt 5 500 kr.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hvordan oppfører DTS-HD, DTS-Master Audio og de andre HD-lydformatene seg på en intern BD-spiller med integrert lydkort på hovedkortet og slappe drivere til formålet?

Ser for meg mye krøll egentlig. Ville nok heller satset på en standalone BD-spiller og litt rimeligere pc. En standalone BDspiller koster ikke så mye mer enn en intern sak, og da veit du ihvertfall hva du får...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...