Gå til innhold

Egen vindmølle? Bli kvitt strømproblemet.


Erigon

Anbefalte innlegg

Så et program på TV, hvor de hadde installert en vindmølle på tunet.

Det var i Danmark. Den kosta omtrent 300.000.

De produserte omtrent det dobbelte av hva de selv brukte av strøm.

Så de solgte resten og regnet med å ha den nedbetalt i løpet av 10 år.

Så vidt jeg husker.

 

Så er dette mulig i Norge? Eventuelt med en noe mindre versjon.

Denne så ut til å være omtrent 10 meter høy.

 

Har sett enkelte seilbåter ha veldig små vindmøller (1-2m) her i Norge, ellers er det smått.

 

Hvor store må de være før de begynner å produsere tilstrekkelig til en husstand?

Finnes det godkjenningsordninger eller regler for slikt? Altså vindmøller i tilknytning til hus.

Størrelse og støy?

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så er dette mulig i Norge?

 

Så vidt jeg vet er det fullt mulig, NVE står for organiseringen av det. Små anlegg trenger du ikke konsesjon på, men har du planer om å produsere nok til å selge, så må du nok regne med å kjøre full konsesjonssøknad og mye papir og planlegging.

 

Her har du bittelitt informasjon: http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Vindkraft-2/Saksgang/

 

Historisk sett har småkraftverk i Norge vært drevet av vann, og det har det vanligvis ikke vært noe problem å bygge selv.

Lenke til kommentar

Takk :)

Tanken var vel å installere en 10-20 batteri etter behov (evt. utgåtte elbil-batteri),

og så bruke en kombinasjon av solcellepanel på vegg og tak og vindturbin i hagen.

 

En produksjon på 10-20 kWh ville være bra.

 

Mulighetene er litt begrensede for tiden, men tenker jo fremover.

 

Fant en link til diskusjon hos Framtiden i våre hender.

http://www.framtiden.no/forum/viewtopic.php?t=407

Endret av Erigon
Lenke til kommentar

Hvor mye kraft trenger du? Jeg regnet kjapt på mitt eget hus og jeg trekker i snitt ca 2kW fra nettet(ca 18000kWh per år). Hvis jeg skal gå i null med ei vindmølle må jeg hvertfall ha en generator på 6kW (regner litt optimistisk med at det er nok vind 1/3 av tida..)

 

Quietrevolution* sin mølle er på nettopp 6kW men så var det prisen da... ca £40000, uten fundament. Med fundament, årlige inspeksjoner osv så blir det ganske mye dyrere strøm enn å kjøpe fra nettet. Et kjapt overslag tilsier at strømmen fra mølla vil koste meg minst kr 1,50/kWh over møllas levetid. Og da har jeg antatt at jeg kan bruke nettet som 'batteri', uten store ekstrakostnader eller problemer. Finner du ei billigere mølle vil selvfølgelig regnestykket bli desto hyggeligere.

 

 

 

*en vertikalakse mølle som lager mindre støy enn vanlige møller. http://www.quietrevolution.co.uk/qr5.htm

Lenke til kommentar

Ser nok at vindmøller som kunne vært aktuelle, gir et heller beskjedent uttak. Så tror jeg får avvente hele prosjektet intill videre. Også litt urealistisk på grunn av nåværende bosituasjon.

 

Men ville gjerne hatt rundt 10k kWh. Og kombinert det med solcellepanel.

Altså omtrent halvparten av en husholdning hadde vært bra.

 

Men takk for alle inspill :)

 

Spennende å se hva som eksisterer.

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Ved slike prosjekter er det alltid viktig å først se på hvilke tiltak som kan gjøres for å redusere eget forbruk. Her har de fleste mye å spare på overgang til varmepumpeteknologi, etterisolering, led-lys, kontroll på hva man varmer opp og når. Kanskje kan man da greie seg med 5kw vindmølle i stedet for 10kw. :)

Lenke til kommentar

Det første man må gjøre er å ta en avlesning av vindhastigheten. Du må et stykke opp i terrenget (høyde) for å få skikkelig effekt, og selv om du ikke får målt vindhastigheten over tid der, så kan dette beregnes om du har noe måledata der du bor. Dette vil bla. variere etter hva slags natur som er rundt.

Først og fremst kan man se litt grovt på et vindkart for der du bor:

http://www.nve.no/Global/Publikasjoner/Publikasjoner%202009/Oppdragsrapport%20A%202009/oppdragsrapportA9-09.pdf?epslanguage=no

 

Ps: Husk at dette er beregninger gjort vesentlig høyere over bakken enn det som er realistisk å få til med en vindmølle hjemme, så da må beregningene gå motsatt vei. Kraftige vindkast er også negativt, for da må man skru av mølla, så det ypperste er konstant vind som ikke er for ekstrem. Rundt 20-25 ms/s er å regne som optimalt med større møller, men muligens noe i det meste med mindre møller (?). Det må man nesten se på spesifikasjonene til utstyret man kjøper.

 

Ellers må man huske på at Norge har helt annet terreng enn Danmark, som har mye bedre vilkår for dette på generell basis, da det er lite av natur og terreng som bremser vinden, og er ikke like begrenset av området du bor i. Her i Norge kan det være alt fra gode forhold til elendige. Fjell og lignende som stopper opp vinden i flere forskjellige retninger betyr ofte dårlige vilkår, og gjør at vindmøllen enten står stille pga for mye vind, eller for lite vind.

 

husker ikke helt formlene for å beregne vindhastigheten over forskjellige områder, men kan naturligvis se om jeg finner det, om dette blir aktuelt. Mange blir nok dog overrasket over hvor stor forskjellen på effektiviteten og potensielle energinivået som vindhastigheten har å si.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...