LtdEdFred Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Heisann. Der jeg bor ligger soverommet 3/5 under bakken. Dette resulterer i et svalt rom, men når utetemperaturen nærmer seg 0 blir det også fryktelig kaldt der inne. Jeg er temmelig sikker på at vinduet er godt isolert ettersom det er samme type som finnes i stua og der må det til stadighet luftes pga varme og dårlig luft. Jeg har også prøvd å kjenne etter i vinduskarmen om jeg kjenner noe trekk, men det virker ganske så tett. Da gjenstår det bare en luke med snor som man kan trekke ut. Det eneste som hindrer kald luft å sige inn er et 2mm tykt "plastlokk" som ikke er spesielt tett. På ytterveggen er det kun en rist så vind vil blåse rett inn hadde det ikke vært for "plastskjoldet" på andre siden. For det første: Er det noen god ide å prøve å tette igjen denne? I så fall: Hva ville dere brukt? Bruker jeg silikon rundt åpningen vil jeg jo lime den igjen (Edit: Jeg glemte å skrive at jeg leier stedet så en evt løsning må være reversibel så jeg ikke får pes fra utleier ). Dessuten så antar jeg at det da vil sive like mye kald luft langs "braketten" som luka er festa i veggen med da denne neppe er spesielt tett. Jeg har tenkt på å kanskje dytte ventilen full av bomull. Er dette noen god ide? Sand er jo også en mulighet, men det ser jeg for meg at vil bli vanskelig å tette hele ventilen med pluss at det muligens kommer til å rende ut i begge ender. Noen tips? Endret 24. november 2009 av Baltazar Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Vurdert ein varmeovn? Får dei vel til 100-300 kr på elkjøp. Kaldt blir det uansett med mindre du har ei varmekjelde. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Det er varmekabler i gulvet så det er ikke mangel på mulighet til å motvirke kulda det går på. Det føles bare litt unødvendig å varme opp et rom når jeg VET at varmen bare siger ut av den luka. Det blir litt som å varme opp et rom med vinduene åpne (litt på spissen). Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Kulda faller som sagt ned, så det kan fort bli kulderas. Du kan jo rett og slett bare fylle den opp med isolasjon (glava/rockwool). Bare ikke stapp for tett, da mister isolasjonen effekten. Eventuelt kan du jo bare lage en firkant på noen cm tykkelse og redusere hvor mye trekk det blir. Er iallefall fort gjort å fjerne igjen senere. Endret 26. november 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Noen som har råtips til hvor man får tak i en kvart kubikk med Glava uten å raide noens loft? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Noen som har råtips til hvor man får tak i en kvart kubikk med Glava uten å raide noens loft? 250L volum i lufteluka, ikke rart det blir kaldt Er vel en eller annen du kjenner med en rest. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Erm, jeg mente vel kanskje 25cm^3 ? Hadde jeg vært i hjembyen hadde det neppe vært noe problem, men her jeg studerer kjenner jeg bare andre studenter på små hybler uten glava. Kunne jo snausa noe på en byggeplass, men det er jeg vel litt for gammel til Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Erm, jeg mente vel kanskje 25cm^3 ? Hadde jeg vært i hjembyen hadde det neppe vært noe problem, men her jeg studerer kjenner jeg bare andre studenter på små hybler uten glava. Kunne jo snausa noe på en byggeplass, men det er jeg vel litt for gammel til Vær nå litt mcgyver, stapp inn en gammal genser eller noe slikt. Ei gammal pute. Eller gå på ei byggesjappe. De har garantert noe slengende rundt på gulvene. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Plast og teip som ikke setter merke på veggen. Men ikke sikkert at det er så lurt å tette HELT igjen. Endret 27. november 2009 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå