Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vasking av bil, hånd vs maskin?


Kaare_Jay

Anbefalte innlegg

Har fått i oppgave å vaske en bil, men usikker på om jeg bare skal kjøre den til nærmeste bensinstasjon med vaskeautomat, eller håndvaske den? En fyr jeg kjenner sa at det er bedre for lakken å håndvaske, men det hadde vært lettere å ta den i maskinen. På nettet står det i favør for begge metodene, så lurte på om noen her har noen bra tips for hva jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor nøye man er..

Børstevask er fy-fy men børsteløst vask er jo et alternativ

Svamp er ripemaker så det holder, bruk vaskehanske og en bilsåpe med god kvalitet som gir god glid på lakken.

 

Har du ikke vaskeutstyr, og ikke har tenkt å anskaffe dette, kjør en børsteløs vask på bensinstasjonen.

 

Skal du vaske bil for hånd, og ikke vil lage riper trenger du:

Vannslange/Høytrykkspyler

God avfetting

Vaskehanske

Kvalitetssåpe for bil

2stk bøtter; en med såpevann og en med rent vann så du får skylt ut skitten før du har den i vaskebøtta igjen

tørkehåndkle, f.eks "water magnet" el.l

 

Spyl bilen godt ovenfra og ned. La den renne av seg og ha på avfetting. La denne virke noen minutter, og spyl igjen, nedenfra-opp-og ned igjen.

Start med å vaske bilen, ovenfra og ned. Små områder av gangen, bruk mye såpevann, og skyll godt etter hvert område.

Spyl godt rundt når du er ferdig så du er sikker på at det ikke sitter igjen såperester. Så er det bare å tørke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...