Gå til innhold

Hvor mye lønn får en fulltids VGS lærer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, i frykt for at jeg har dummet meg helt ut her... Men vet noen om credits på engelsk er det samme som poeng på norsk? Ergo 60 credits = 60 studiepoeng? :)

Har prøvd å google men...

Edit: kom på den gode ideen å faktisk sjekke lånekassen.. og det ser sånn ut: "studiepoeng/credits/units,

etc"

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Hei, et par ting jeg lurer på og håper det går bra at jeg slenger meg på.

Hvor mange studiepoeng tar norske studenter i året? Jeg er i England og tar 120 i året, og jeg leste for å bli lektor med opprykk må da ha 6 år eller 360 poeng... Betyr dette i teorien at om jeg leser tre fag så kan jeg bli lektor med opprykk på tre år? (pluss PPU da)

Vet noen om det 'gjør noe' om jeg tar master i Historie i England, for så å ta PPU hjemme? Dette når det komme til å bli annerkjent som lektor, og dermed lektorlønn.

Er det noen som vet sånn ca forskjellen lønnsmessig på lektor og lektor med opprykk?

Takker og bukker :)

360 studiepoeng med PPU tilsvarer lektor med opprykk-tittel, ja. Det spiller ingen rolle hvor raskt du har tatt det.

Jeg tror ikke det vil by på problemer for deg å ta masteren i England, for å så ta PPU her hjemme, men dette vet jeg ikke sikkert.

Forskjellen på lektor vs lektor med opprykk er ikke veldig stor, men den er stor nok til at jeg for min del kommer til å lande på 360 studiepoeng. Jeg tror den ligger på noe rundt 30-50 000 i året.

Hvis jeg har forstått det riktig har/får du en master i historie? Hvis du kombinerer PPU-året ditt her hjemme, med en eller annen 60-gruppe (som du vil undervise i), så kvalifiserer du til lektor med opprykk :)

Jeg setter ikke to streker under dette, men jeg er temmelig sikker.

Forresten, dette må være den mest aktive tråden på lenge!

å fy du aner ikke hvor glad jeg ble nå! :) Jeg holder bare på med mitt første år på en bachelor i historie, men teoretisk sett da så 'holder det' med bachelor (360 poeng her) pluss PPU eksamen så kan jeg bli lektor? Fantastisk, jeg antok at jeg måtte investere enten to år i Norge eller 150 000 her i England for å 'få nok' til lektor :)

Ser man trenger tre fag for å kunne bli lektor med opprykk, aner du om å bodd og studert i England i fire eller flere år vil godgjøre for å kunne være faglærer i engelsk?

Hmm, med 60-gruppe , mener du da et fag som tilsvarer 60 studiepoeng? :) (satte meg desverre aldri inn i det norske systemet...)

Takk så mye!

60-gruppe er et fag som tilsvarer 60 poeng, ja.

Nå vil jeg anbefale deg på det STERKESTE å ikke sette all din lit til meg, for jeg er som sagt ikke sikker. Det jeg, derimot, er sikker på er at man med 360 "norske" (poeng som er godkjent i Norge, kan være tatt hvor som helst) studiepoeng blir lektor med opprykk. Men det kan jo finnes forskjeller i det engelske og norske systemet. Men hvis du kommer hjem fra England med en poengfangst som tilsvarer 360 studiepoeng i Norge, og blir godkjent, så er du lektor med opprykk :)

Når det gjelder å bli faglærer i engelsk må du nok ha noe på papiret. Du må ha min. 60 poeng i det faget du vil undervise i.

:)

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Hm, så rart at jeg tar 120 poeng i året... det har jeg ikke tenkt på før :) mon tro om jeg kan bruke det til min fordel, hehe.

Nå er det en gang slik at du tar 120 britiske poeng, som tilsvarer 60 ECTS credits, som igjen tilsvarer 60 norske studiepoeng. Så nei, du blir ikke ferdig på 3 år.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Tar du en master som dertil egnet myndighet godkjenner som relevant for undervisning, og PPU hjemme, har du vel i utgangspunktet 360 studiepoeng. Trikset er å få godkjent masteren i utlandet som 300 studiepoeng, det er ikke sikkert at de mener at alle studiepoengene er relevante. Jeg vet ikke hvem som godkjenner slikt (det er vel noen i utdanningssystemet, men jeg vet ikke på hvilket nivå det gøres), og jeg vet ikke hvordan rutinene er, men det bør i alle fall gå an i teorien å ta master i utlandet og PPU hjemme. I alle fall om du tar den ved et anerkjent studiested.

Lenke til kommentar

Takk, Herr Brun :)

Ser ut som om det er arbeidsgiver som godkjenner hvilken tittel du får (i henvisning til lønn), men hvis du tar hele lærer-utdanningen (vet ikke helt om jeg personlig kommer under denne) så må du ta kontakt med utdanningskontoret i fylket du enten bor i eller skal undervise i, der fyler du ut søknader og de må ha alle papirer oversatt etc :)

http://www.udir.no/Artikler/_Utenlandske-y.../Larer-i-Norge/

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...