Tarzan99 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg er 40 år. Har trent...vel, i 39. Den idretten jeg ikke har vært innom, finnes vel ikke. Mest i ski og fotball, de siste år som mosjonist, har hatt lyst på å se hvor rask jeg kan klare en maraton på. I høst byttet jeg fra et estremt høykarbo kosthold, til lavkarbo. Går nå på ca 50 gram om dagen, og spiser mengder med fett isteden. Protein er som før. Etter en måned med slapphet, ble muskulaturen vant til å bruke fett, og hoy hvor det går. Bena er mye lettere, jeg har fått, tro det eller ei, høyere maxpuls. Dette er jo pr biolog umulig, men mange med meg som har kuttet ut karbo, har merket det samme. Jeg er 40, maxpulsen ligger på 207. Som et resultat kan jeg nå si at terskel ligger KLART høyere enn før. Jeg får mer næring. Mer vitaminer (visste du at frukt og grønt ikke kan matche kjøtt og egg når det gjelder vitaminer og mineral?) Mer ork. Mindre betennelser. Sunnere hjerte (får nok brennstoff, som er mettet fett). Sunnere helse. Flere som har samme ideèr? Lenke til kommentar
War Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Du kan jo se hva du kjenner igjen i de to øverste lenkene Her inne. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hadde du giddet å liste opp nøyaktig hva du spiser i løpet av en dag, Tarzan ? Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Hadde du giddet å liste opp nøyaktig hva du spiser i løpet av en dag, Tarzan ? Det er vanskelig, fordi jeg spiser så variert. Men for eksempel: Frokost kan være 2-3 egg, stekt eller som omelett med MYE!!! smeltet smør og kremfløte i. 6 baconskiver. Når jeg blir sulten igjen, kan jeg ta 2 lindbergbrødskiver, mose en avocado med majones, hvitløk, løk, og seterrømme. Klæsjer først på MYE setersmør igjen, så hiver jeg på denne blandingen, og topper med en god del krepsehaler eller reker (ca 2 hekto). Middagen er ofte noe kjøtt, som entrecote, indrefile, kyllingfile, laksefile...(bor nesten i sverige, så vi kjøper billig kjøtt). Kjøper vi kjøttdeig, får vi en spesial på butikken med 23 % mettet fett. Yummy. Tilbehør? Om vi gidder, lager vi brokkoli og blomkål mos, moses med fløte og....yes, MYE smør. NB: Aldri margarin, det må du ikke finne på å stappe i deg. Iblant tar vi kanskje bare en råkost ved siden av. Det vi ønsker. Vil vi ha kvelds, kan vi steke noen Tine ferdigskivet Taffel ost med tomat (200 grader i ca 10 minutter) så blir de som kjeks, kan vi bruke som underlag til pålegg. Egg, tomat, sild, kjøtt. I tilleg tar jeg litt vitamin og mineral tilskkudd, bare sånn for sikkerhetsskyld. LCHF inneholder veldig mye vitaminer og mineraler. Det eneste som det kan være litt lite av, er magnesium og vitamin C. Derfor passer jeg på å få i meg alt, bare sånn for alle tilfelle. Drikker en del vann, men er motstander av å drukne innvollene. Drikker 1-2 liter om dagen, bortsett fra de dagene jeg løper. Da lar jeg kroppen styre og da blir det fort en liter ekstra etter løpet. De greiene jeg holdt på med før, opptil 4 liter om dagen, tror jeg ikke på lenger, de ga da heller ikke noe utbytte. Vil jeg ha noe digg til kvelds, kan jeg steke opp en del bacon, hakke litt sopp, løk, paprika, hvitløk, oregano, chili, steke de sammen, og så helle over 2 desiliter fløte, og la det surre sammen 10 minutter, til en tykk suppse. Mye fett, antioksidanter (trenger vi egentlig det??) og kjempegodt. Ligger således på mellom 10-70 karbo om dagen. Teller ikke, er bare forsiktig med brødet. Men har jeg en dag lyst på cola og sjokolade, så kjøper jeg det. Og venter til riktig anledning, som kan være kino, video eller lignende. Men det er sjelden jeg har lyst på godteri, det må jeg innrømme. Håper dette ga et lite bilde ) Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det gav et veldig godt bilde! Når du sier smør, kan det være brelett? Er ikke sikkert jeg klarer å kutte ut karbo sånn *bang*, men vil en redusering i karbo og øking i fett (selv om jeg fortsatt får i meg en del karbo) være bedre enn ingenting? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) det første du kan begynne me der jo å kutte ut brødet Ja, og en ting til. Noe jeg og Larshl lurer på, hvilket smør? Kan vi bare kjøpe hvilket som helst spør i matbutikken? Endret 27. november 2009 av Pijus Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Det gav et veldig godt bilde! Når du sier smør, kan det være brelett? Er ikke sikkert jeg klarer å kutte ut karbo sånn *bang*, men vil en redusering i karbo og øking i fett (selv om jeg fortsatt får i meg en del karbo) være bedre enn ingenting? Som Pijus sier, det første du kan kutte ut, eller ned på, er jo brød, og erstatte det med grønnsaker. Smør kan IKKE være brelett. Alt med ordet "lett" eller "light" er fy fy for en lavkarbo fyr ) Smøret, det beste smøret, heter Kviteseid, og koster 34 kr for 450 gram på rema. Det sunneste er setersmør, usaltet, men forskjellen på det og Kviteseid er bare saltet (1 gram). Setersmør, Kviteseid, meierismør er smøret en skal bruke. Det er egentlig ett og samme produkt, men meierismøret er billigst, koster rundt 23 kroner. Soft flora, bremykt, brelett er alle gode, men ikke så bra å spise. Det sunneste smøret er kjernet fra fløte, ikke laget av vegetbilske oljer. Vegetabilske oljer i naturlig tilstand er flytende, så om et smør er laget av vegetabilske oljer, men ikke er flytende (som margarin) så er det behandlet på en eller annen måte, og den måten det er behandlet på er ikke så bra. Jo mer og jo fler prosesser maten blir forandret på, jo dårligere. På samme måte bør en kjøpe seterrømme, ikke lettrømme(se forskjellen på karbo innholdet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå