janfredrik Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Hei Dette har skjedd et par ganger før - men nå er jeg lei av å gå ut bakdører og bagasjerom! Bilen min (VW Polo 98) har det for seg at den bildøreåpne-mekanismen ikke vil fungere i kulde, dvs at når jeg drar enten uttafor eller innafor vil den ikke åpnes, jeg kjenner ikke noe motstand eller klikk som jeg gjør når det er plussgrader. Jeg er sikker på at dette ikke har noe med låsen eller karmene, da jeg har vedlikeholdt begge disse godt. Er det noe jeg kan fikse selv eller må den på verksted for fikse åpnemekanismen? Mvh Jan Fredrik ! Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Se bort fra dette innlegget. Må lese topic skikkelig. Endret 24. november 2009 av Rs125 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Det er vann inni der som fryser når det er kaldt. Ta av paneler så du kommer til mekanismen. Kjøp låsolje på f.eks. Statoil og smør det godt inn. Det finnes to produkter for gjenstridige låser. Den ene er i praksis sprit, og kalles gjerne låsespray. Det er en nødløsning som brukes når du må. Den smelter vannet, men fjerner også oljen. Det du trenger er låsOLJE. En sprut inn i nøkkelhullet, og hvis nødvendig: selve mekanismen. Låser inneholder metalldeler som glir mot hverandre. De trenger smøring. Endret 24. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Gjenstridige døråpnere ved kuldegrader er en klassisk gjenganger på VAG. På en Seat jeg hadde tidligere ble det fikset (for en stund) ved at verkstedet satte inn en kraftigere fjær til å trekke opp selve døråpnermekanismen når du drar i håndtaket. Alle VAG-verksteder vet om problemet, så kontakter du en VW-forhandler/verksted vil de kunne hjelpe deg. For min del ble det gjort gratis, selv om garantitiden var utløpt, forhandleren var ikke akkurat stolt av døråpnerkonstruksjonen. Å smøre opp mekanismen fra innsiden (ved å ta av panelet) hjelper bare midlertidig, åpnemekanismen vil fryse til igjen på sikt da de er konstruert "feil", fjærene er alt for svake og det kommer lett fuktighet inn til selve mekanismen. Folk som parkerer i garasje opplever sjeldent problemet, men så lenge du parkerer utendørs vil dørene trekke fuktighet og kunne fryse. På Seaten min fungerte døråpnerene fint en stund, men måtte smøres opp av og til i tillegg til fjærene som ble byttet for å fungere tilfredstillende. Veldig populært de gangene jeg allerede var for sent ute om morgenen, som du sikkert vet går det ikke alt for fort å tine opp en forfrosset dør Så prøv deg hos forhandleren eller på et merkeverksted, godt mulig de yter god service og fikser det gratis eller billig for deg, de kjenner garantert til problemet fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå