Ergoforce Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg er ansvarlig for et mindre nettverk med en Win2003 Server og 13 pc'r. Noen logger på domene og andre kun på med arbeidsgruppe. Problemet er de som logger på domene, mister forbindelse med server flere ganger om dagen, og må logge av og på igjen..De som bruker arb.gruppe mister også forbindelse, men den gjenopprettes igjen så snart nettet er oppe igjen. Er kun korte øyeblikke nettet er vekk.. Det jeg har gjort inntil videre for å feilsøke nettet er : Kjørt pingtest fra server til en nettskriver + internett i ca 30 timer. fungerte perfekt. Slått av alle skrivere, bytte modem, router og alle switcher + trådløs aksesspunkt. Testet alle pc'r med usb nettkort for å se det ikke var et nettkort der hadde feil, og har også målt nettverket med utstyr og intet av dette har gitt noe resultat. Nå er jeg snart helt lost.. Noen der har noen ideer hva jeg kan prøve som det neste.. ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 siden dette gjelder alle, ville jeg sluttet med feilsøking på klientene og heller startet å feilsøke på serveren. det kan være ustabil link fra switchen til serveren, om du har en cisco-switch kan du aktivere link-flap. google det så finner du sikkert kommandoen for å aktivere det. sett opp dette på alle porter på switchen og få de til å sperre seg i f.eks 8 timer om linkflap slår inn. da vil du se om du har ustabil link noen steder, linkflap ett sted kan i værste fall senke hele nettverket. er ikke alltid ustabil link vises ved testing av linjen. forresten, linkflap=linken går opp og ned X ganger i løpet av X minutter/sekunder Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Ser du nevner trådløs Access Point. Er det sånn at alle som mister kontakt også benytter seg av det trådløs nettverk? Og dere bruker flere AP'er? Eller fins det flere AP'er i nærheten (naboer, andre bygg osv). Isåfall kan det være at kanalene driver overlappe og slå ut hverandre. Default er at alle trådløse AP'er bruker kanal 1. Dette resulterer i at de kan dunke i hverandre og klientene mister kontakt. Om du forandrer kanalen på den trådløse AP'en vil det være stabilt (så lenge det er et kanal som ikke overlapper andre). DU må bare prøve forskjellige kanaler og se. Jeg måtte gjøre dette selv her hjemme. Bor i et boligblokk, og så å si ALLE bruker trådløst, jeg mistet kontakt flere ganger dagelig. Skiftet kanal, vips 100% stabil siden. Endret 24. november 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
Ergoforce Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 jeg har hatt en pingtest kjørende på server når nettverk gikk ned, og mistet ikke en eneste pakke under testen.. men pc'r mistet kontakten.. litt merkeligt.. Det er ikke Cisco vi har bruker som switch.. det første jeg gjorde da nettet ble ustabilt var å bytte både router og switch. Og ang. aksesspunkt.. tok strømmen fra den tidligere, og mistet også kontakten der.. så ikke den heller.. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Tok strømmen på AP'en...eh javel, regner med at de mister kontakt da ja... Jeg ser ikke hvordan det hjelper med feilsøking å ta strømmen....er jo bare å bytte kanal og se. Lenke til kommentar
Ergoforce Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 ikke andre der har noen gode forslag til hva jeg kan gjøre.. ?? Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Det er vel ganske opplagt at der serveren det må gjøres noe med da nettverket fungerer. Du sier at du ikke har noe ping tap men som en start kan kanskje driver til NICet på server oppgraderes for å luke ut at det er problemet. Eventuelt bruk en sniffer i nettet for å se på hendelser da brukere detter ut. Endret 30. november 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
t5r4 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Når du sier at du mister forbindelsen til server, hvordan oppleves dette? Det påvirker tydeligvis ikke muligheten til å kjøre ping mot server. Er det fildeling eller andre tjenester som slutter å fungere? Mister alle arbeidsstasjonene kontakt med server samtidig? Som Knopfix sier så kan det være ett problem med serverens nettverkskort/driver. Har du sjekket hendelseslogg på server? Endret 1. desember 2009 av LindIT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå