Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen blir tregere og tregere...

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er det rette stedet å spørre om dette, men hva skal man gjøre for at en pc skal kjøre like raskt som da den er nylig formatert? Kjøpte ny pc for rundt et år siden, og da var den lynraskt til alle oppgaver, men nå er den rene siruppen. Har kjøprt defragmentering, men det gjorde ingen forskjell. har kjørt CCleaner, men heller ingen bedring.

Hva skal jeg gjøre utenom å formatere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye mulig HDD'en din begynner å bli litt sliten. Hvis du har penger til å prøve det ut, kan du jo kjøpe en SSD, eller en litt større HDD (f. eks 500GB eller 750GB. Da bruker leseren mindre tid på å flytte seg mellom filene.)

Edit: Leif.

Endret av Kaazan
Lenke til kommentar
Mye mulig HDD'en din begynner å bli litt sliten. Hvis du har penger til å prøve det ut, kan du jo kjøpe en SSD, eller en litt større HDD (f. eks 500GB eller 750GB. Da bruker leseren mindre tid på å flytte seg mellom filene.)

Hmm så tregheten skyldes oppsamling av ting på hardisken eller? finnes det ingen måte å renske opp effektivt på?

Lenke til kommentar

Excuse me what?

Har du noen kilder på det her?

Harddiskens lesearmer styres av magneter, og med mindre det er ekstrem høy spenning eller magnetfelt innvolvert, så kommer de magnetene til å være omtrent like sterke i flere tusen år fremover.

Det enkleste og garantert raskeste er en reinstallering av windows, altså en nyformatering.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Excuse me what?

Har du noen kilder på det her?

Harddiskens lesearmer styres av magneter, og med mindre det er ekstrem høy spenning eller magnetfelt innvolvert, så kommer de magnetene til å være omtrent like sterke i flere tusen år fremover.

Det enkleste og garantert raskeste er en reinstallering av windows, altså en nyformatering.

Finnes det andre metoder da?

Lenke til kommentar

Du kan starte med å kjøre msconfig, og fjerne alt du ikke trenger fra oppstartsprogrammer. Dette burde fikse opp det aller meste.

Kjør også defragmentering, og du burde ta en titt på hvilke tjenester som kjøres, og hvilke du trenger, dette krever dog en del kunnskaper, siden det ikke alltid er like åpenbart hvor mye man trenger en tjeneste.

Lenke til kommentar
Du kan starte med å kjøre msconfig, og fjerne alt du ikke trenger fra oppstartsprogrammer. Dette burde fikse opp det aller meste.

Kjør også defragmentering, og du burde ta en titt på hvilke tjenester som kjøres, og hvilke du trenger, dette krever dog en del kunnskaper, siden det ikke alltid er like åpenbart hvor mye man trenger en tjeneste.

fjernet alt fra oppstart. fortsatt treig.. tror ikke det utgjorde noen enorm forskjell. har defragmentert for en ukes tid siden. søren :(

Lenke til kommentar

Utrolig at ingen bryr seg om å spørre om hvilken versjon av Windows fyren kjører. Skal vi gjette på Vista? Uansett, siden maskinen ikke er mer enn ett år gammel så ville det nok være en god idé å kjøpe Windows 7, formatere PC'n og installere alt på nytt. Backup til ekstern disk av alt du vil ta vare på, før du gjør noe som helst, selvsagt..

Lenke til kommentar
Utrolig at ingen bryr seg om å spørre om hvilken versjon av Windows fyren kjører. Skal vi gjette på Vista? Uansett, siden maskinen ikke er mer enn ett år gammel så ville det nok være en god idé å kjøpe Windows 7, formatere PC'n og installere alt på nytt. Backup til ekstern disk av alt du vil ta vare på, før du gjør noe som helst, selvsagt..

Windows på over et år er enten xp eller vista. Og når det kommer til "slowdown" så er disse to ganske like, og det brukes samme metoder for å gjøre de raskere på begge. Så det var i grunn irrelevant informasjon for min del. Eller er det noe du har å tillegge som ikke allerede er sagt. Siden reinstallering allerede er avslått så er vel neppe installasjon av nytt os noe særlig mer interesant.

Lenke til kommentar

Du kan sjekke om det er selve disken som er treg eller Windows som gjør den treg. Last ned CrystalDiskMark og kjør en test med den. Velg 500 MB testen så ser du hvilken lese og skrive hastighet du får.

post-179662-1259323752_thumb.jpg

En normalt rask disk bør ha en sekvens lese hastighet på 60-80 MB/sek og skrive hastighet ganske lik lese hastighet.

Søsteren min klaget over disken sin var treig, kjørte en benchmark på den og disken hadde les/skriv på ca 3,6 MB/sek. Dårlig disk med andre ord.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Helt vanlig at Windows blir tregere over tid - uansett om man prøver å slette/rydde opp/fjerne oppstartsprogrammer.

Som nevnt er nok Win7 mer optimalisert, men regner med at jeg må reinstallere om maks 1 år igjen. Har forøvrig lagt inn fresh install 1-4 ganger pr år nå i 15 år...

Lenke til kommentar

Reformater, og prøv og ikke instalere så mye dritt.

Det er gjerne det som er feilen.

Windows XP blir bare treigere og treigere på den måten.

Windows 7 r7600 derimot, den kjører omtrent like rask uansett.

Har 1TB stappet med filer, på XP går det som en sniel, og Windows 7 går det nermere lysets hastighet ;D

Lenke til kommentar

Her er glimrende info for å gjøre Windows raskere:

http://www.blackviper.com

http://www.blackviper.com/WinXP/supertweaks.htm

Defragmentering:

http://kessels.biz/JkDefrag/

Defragmentering av systemfiler:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb897426.aspx

Hindre autostart av uønskede programmer:

XP:

http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

XP/Vista/Win7:

http://www.ccleaner.com/

Jeg har aldri reinstallert Windows, og min PC er like rask som da den var ny.

AG

Lenke til kommentar

Hvor gammel er din pc, og hvilket operativsystem? Og har du installert nevneverdig med programmer etter at du "satte den opp" første gang.

Jeg kan også si at windows 7 også blir tregere etter et år, men ikke fullt så ille som vista.

Personlig har jeg hatt en windows xp x64 installasjon gående fra 2006-2008 uten at den var noe tregere på grunn av det. Og det var et par grunner:

1. Jeg installerte ikke masse søppel.

2. Den defragmenterte seg selv en gang annenhver uke eller noe

3. Jeg "trimmet" den når jeg innstalerte den, så "ingen" unødvendige services eller programmer kjørte (når pcen startet hadde jeg 2 ikoner liggende i hjørnet, den startet på under 30 sekunder).

Dessverre var den, som windows generelt ganske følsom. Og jeg husker ikke hva jeg la inn, men jeg skulle oppdatere driver i forbindelse med et program, og vips så kom det opp feilmelding på hver oppstart, og oppstarten tok 20 sekunder lenger. Avinstallering av både driver og program hjalp ikke.

Det er derfor jeg sier at det som regel er raskere og enklere å reinstallere. For noenganger er det "umulig" å løse opp i det som sakker den ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...