Hobbyfotografen Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Kanskje litt difus overskrift, men jeg prøver på nytt. Har hentet et bilde fra nettet av en kjendis, 640x480 og skal klippe og lime dette sammens med et eget bilde, 2800x2100, Hvordan kan jeg lettest få disse til å bli nesten like små\store. Taper masse kvalitet hvis jeg skal gjøre det minste større ville jeg tro.? Poenget er at jeg skal sette de sammen til et bilde i en konkurranse. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Kanskje litt difus overskrift, men jeg prøver på nytt.Har hentet et bilde fra nettet av en kjendis, 640x480 og skal klippe og lime dette sammens med et eget bilde, 2800x2100, Hvordan kan jeg lettest få disse til å bli nesten like små\store. Taper masse kvalitet hvis jeg skal gjøre det minste større ville jeg tro.? Poenget er at jeg skal sette de sammen til et bilde i en konkurranse. Det er vel bedre å gjøre det største mindre, (husk å lagre i et annet navn da så du ikke mister originalen), ellers bør man vel ikke fritt bruke andres bilder fra nettet - det er en annen sak, men til helt "internt" bruk gjør det vel ikke så mye. RandiA Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Når man får opp bilder ved søk på Google, så lar jeg rettigheter være rettigheter og bruker dem med god samvittighet. Er enig i at det er best å gjøre det største mindre, men hvordan? Uten og merke det og dra det mindre med hjørnene... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Når man får opp bilder ved søk på Google, så lar jeg rettigheter være rettigheter og bruker dem med god samvittighet. Er enig i at det er best å gjøre det største mindre, men hvordan? Uten og merke det og dra det mindre med hjørnene... Ikke ta bildene mine.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Du resizer i et bilderedigeringsprogram, eller et lite resize program du finner gratis på net, og setter de pixler du selv ønsker. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Håper virkelig ikke du skal levere inn et bilde tatt av andre til en konkurranse?? :wow: Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Når man får opp bilder ved søk på Google, så lar jeg rettigheter være rettigheter og bruker dem med god samvittighet. Så alt man finner vha Google er altså gratis og kan gjenbrukes fritt av alle? Nytt for meg. Jeg vet ikke hvilken planet du lever på, men det stemmer i alle fall dårlig med virkeligheten slik jeg kjenner den. Som allerede nevnt er det mye man kan slippe unna med hvis det er privat bruk, dvs. ting du ikke publiserer offentlig, men hvis du har tenkt å bruke bilder som andre har rettighetene på og publisere dem som dine egne så må jeg bare få lov å ønske lykke til. Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 hva slags programm er bra til å forminske bilder a? Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Så lenge dere stiller flere spørsmål enn svar jeg får, så skal jeg svare dere. Jeg har lastet ned noen bilder av diverse kjendiser og det med god samvittighet. Disse skal jeg bruke sammens med bilder av mine egne venner. Så klipper jeg F.eks bort øynene til kjendisen og legger en av mine venner under slik at gjestene i min kones 30 årslag skal kunne gjette på hvem som det er bilde av. Jeg ser ingen grunn til å kalle dette snusk eller svindel av noen art. Hvor mange på dette forumet sier at de bruker og har installert Elements, Lightrom, ACDsee, Photoshop og hva nå enn alle disse programmene heter. Er disse kjøpt lovlig eller lastet ned? Det kalles svindel... Håper jeg kan få svar på mitt spørsmål da.... Endret 25. november 2009 av Hobbyfotografen Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Så lenge dere stiller flere spørsmål enn svar jeg får, så skal jeg svare dere. Jeg har lastet ned noen bilder av diverse kjendiser og det med god samvittighet. Disse skal jeg bruke sammens med bilder av mine egne venner. Så klipper jeg F.eks bort øynene til kjendisen og legger en av mine venner under slik at gjestene i min kones 30 årslag skal kunne gjette på hvem som det er bilde av. Jeg ser ingen grunn til å kalle dette snusk eller svindel av noen art. Hvor mange på dette forumet sier at de bruker og har installert Elements, Lightrom, ACDsee, Photoshop og hva nå enn alle disse programmene heter. Er disse kjøpt lovlig eller lastet ned? Det kalles svindel... Håper jeg kan få svar på mitt spørsmål da.... Kjekt at du forsvarer dine egne ugjerninger med andres. Way to go! Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hadde du bare sagt det med en gang, så hadde det ikke vært noe problem. Å bruke bilder i et privet lukket selskap mener jeg skal være lovlig, men er ikke helt sikker. Slik jeg forstod det hadde du tenkt å lage et bilde og sende inn til en konkurranse for å prøve å vinne en premie. Jeg forstod det også slik at du ikke hadde dårlig samvittighet for å gjøre det, og dermed var det "greit". Men nå som vi har fått forklaringen er alt vel! Har du sjekket oppløsningen på bildet fra nettet? Mest sannsynlig er den 72 dpi, men jeg har vært borti å finne bilder på 300 dpi på nettet. Da kan man få litt mer ut av dem. Ellers ville jeg prøvd å lete etter et annet bilde. Hvis du ikke finner et nytt, så gjør som nevnt tidligere å gjøre det store mindre. PS: Min Adobe CS4 Master Collection er helt lovlig! Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 De reaksjonene du fikk på uttalelsene om bruk av bilder var vel ikke annet å vente slik som du ordla deg. I et forum fullt av fotografer må man vel forvente litt bråk hvis man tilsynelatende argumenterer for misbruk av andres bilder. Nå som du har forklart hva du egentlig tenkte å gjøre tror jeg ikke noen ser på dette som et problem. Kommer straks tilbake med et forsøk på å svare på det du egentlig spurte om. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 hva slags programm er bra til å forminske bilder a? PIXresizer. http://bluefive.pair.com/pixresizer.htm Hvor mange på dette forumet sier at de bruker og har installert Elements, Lightrom, ACDsee, Photoshop og hva nå enn alle disse programmene heter. Er disse kjøpt lovlig eller lastet ned? Det kalles svindel... Min PS er lovlig kjøpt Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Det lureste er trolig å forminske det store bildet så det blir omtrent likt det mindre, noe annet er trolig bare bortkastet. Hvordan du gjør bildet mindre er avhengig av hva slags program du har tenkt å bruke for å gjøre hele klipp-og-lim-sammen operasjonen. Hvis det er photoshop, kan du bruke "image size". Lettere er det kanskje å legge bildene sammen på to lag i samme fil og så bruke "transform" på det store laget, da vil du se interaktivit hvor stort bildet blir i forhold til det andre. Har ikke tid til å skrive noe mer detaljert akkurat nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå