joppzter Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Hei! Har akkurat kjøpt en ny pc som har oppført seg litt merkelig. Specs: Arctic Cooling Silentum T3 Eco 80, retail (PC-ST3E-AC-01) Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 Intel Core? i5 Quad Processor i5-750 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 Western Digital Caviar GreenPower 500GB Gainward GeForce GTS 250 512MB PhysX Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 Først vil jeg starte med windows installeringen (Windows 7 x64): -Laster inn installasjonsfilene -Installasjons "desktopen" dukker opp uten noen vinduer (altså bare bakgrunnsbildet) -Maskinen tar seg kjapp lur på 2-3 minutter, før den bestemmer seg for å få opp valg av språk, tegnsett osv (maskinen jobber ikke, men man får rørt musepekeren). Noe jeg aldri har opplevd før. -Man klikker seg videre til der hvor selve installasjonen skal ta plass (velge partisjon osv). -Maskinen tar seg en kjapp lur på 2-3 minutter, før den bestemmer seg for å fortsette. -Etter dette går alt smertefritt og alt virker som det skal. Problemet nå er at jeg får Blue Screen på random tidspunkter etter jeg har kommet inn i windows. Kan gå mellom 1-3 timer før BSOD plutselig dukker opp. Så mine spørsmål er følgende: Strømforsyningen hadde bare en 4 pin til "CPU", men det var plass til 8 på hovedkortet. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Skjermkortet hadde plass til 2 * 6 pins strømkontakter, jeg satt på begge to. Har dette noe å si? Satte minnet i et slags raid etter hovedkort manualen (plassering 2 og 4) Kan det føre til ustabilitet? Minnet blir default kjørt på 1300 mhz og 1.5 volt, det hjelper ikke stort å skru det opp til 1600 mhz / 1.65v , har dette noe med saken å gjøre? Hovedkortet har evig mange sata porter og to forskjellige sata kontrollere, jeg bare satt cd rom og hdd på random porter. Kan det være utslagsgivende? Kan det være noe galt med drivere eller hardware? Beklager hvis dette ble et litt rotete og langt innlegg, men er midt oppi en eksamens periode, så har ikke tid til å sette av en hel dag på debug. Med andre ord, håper jeg har gjort en tydelig feil som er lett å fikse. På forhånd, takk. Mvh Petter Endret 24. november 2009 av joppzter Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Strømforsyningen hadde bare en 4 pin til "CPU", men det var plass til 8 på hovedkortet. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Nei, ikke til i5-750, det anbefales 8-pin til 130 watt cpu, men det går med 4-pin på dem også. Forskjell på 4 og 8 pin, er at man øker tversnitt på kabelen, så den tåler mer ampere(strøm), men det blir ikke mer strøm til cpu, av å øke tversnitt! Skjermkortet hadde plass til 2 * 6 pins strømkontakter, jeg satt på begge to. Har dette noe å si? Ja, du bør bruke begge 2, og hvis strømforsyning har flere 12 Volt rails(linjer), skal 6-pin pci-e kablene, komme fra hver sin 12V linje. Satte minnet i et slags raid etter hovedkort manualen (plassering 2 og 4) Kan det føre til ustabilitet? Skjønner ikke helt hva du mener her(raid), men hvis du bruker 2 ram brikker, skal dem plasseres i DDR3_1 og DDR3_3, de hvite slottene! Minnet blir default kjørt på 1300 mhz og 1.5 volt, det hjelper ikke stort å skru det opp til 1600 mhz / 1.65v , har dette noe med saken å gjøre? Å justere dem opp til 1600MHz, har ingen hensikt, du vil ikke tjene noe ytelse på det, kanskje 1 fps i et spill(har lest en som testet), kjør heller med 1300MHz, og 1.64 Volt. Hovedkortet har evig mange sata porter og to forskjellige sata kontrollere, jeg bare satt cd rom og hdd på random porter. Kan det være utslagsgivende? Det burde noen som har prøvd "GIGABYTE SATA2 controller" svare på, men jeg ville ha brukt de som tilhører P55 Chipset, de blå. Kan det være noe galt med drivere eller hardware? Etter hva jeg har sett, så finner ikke alltid win7, de beste driverne. Det er verdt et forsøk, å installere dem sjøl fra Gigabyte og Nvidia ! Det ser ut som det er mange som har trøbbel med oppsettet Intel P55 chipset og i5-750 cpu, jeg trur det er en dårlig bios instilling, eller bug. Hvis du ser i Gigabyte linken, så er det kommet en ny bios for 4 dager siden, men det står ikke noe om fix, bare en oppdatering til prosessorer med B3 stepping. Du kan prøve noen bios justeringer: Advanced CPU Core Features: Intel® Turbo Boost Tech. "Disablet" CPU Cores Enabled "All" CPU Enhanced Halt (C1E) "Disabled" C3/C6/C7 State Support "Disabled" CPU EIST Function "Disabled" Du låser cpu på 2.66 GHz, så den ikke justeres etter load på den, og ikke over klokkes til 2.8 GHz med Intel® Turbo Boost, av og til. Men om det er en dårlig strømforsyning som følger med kabinettet, er ikke godt å si. En kvalitets 550W CORSAIR, koster bare 50 lappen mindre, enn det kabinettet og psu til sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå