Simon Aldra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Kan det kurdiske rettssystemet regnes som rettferdig, beregnelig og rettmessig? For min egen del kan vi gjerne straffeforfølge Mullah Krekar i Norge. Men all den tid han risikerer dødsstraff og/eller tortur bør han ikke utleveres. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Liten gruppe?Spør kurderne om det. Og det er veldig sivilisert å ikke straffeforfølge en morder og krigsforbryter. Meget sivilisert må jeg si. Så ditt tåplighetsutsagn går rett tilbake til deg selv. Så så.. Nå må du ikke blande epler og pærer. Det var ikke snakk om straffeforfølging vi snakket om, men at vi ikke sende personer til steder der man risikerer tortur og dødsstraff. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Kan det kurdiske rettssystemet regnes som rettferdig, beregnelig og rettmessig? For min egen del kan vi gjerne straffeforfølge Mullah Krekar i Norge. Men all den tid han risikerer dødsstraff og/eller tortur bør han ikke utleveres. Sannsynlighvis mer enn det norske samfunn som ikke er villige. Da blir argumentene om at det kurdiske rettssystem ikke er rettferdig nok noe platt argument. Så så.. Nå må du ikke blande epler og pærer. Det var ikke snakk om straffeforfølging vi snakket om, men at vi ikke sende personer til steder der man risikerer tortur og dødsstraff. Du snakker om at rettsprinsipper er mer dyrbare enn ønsket til kurderne å sette Krekar foran en domstol. Iallefall har de et ønske å sette han foran en rett, i motsetning til staten Norge. Første bud innen dine siviliserte prinsipper er faktisk å straffeforfølge de som forbryter seg. Altså kurderne 1. Norge 0. Endret 25. november 2009 av Luftbor Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du ser fortsatt ikke forskjell mellom epler og pærer. En ting er å sette han foran en domstol, en annen ting er å sende han ut av landet. Som nevnt så sender vi ikke Krekar ut av landet så lenge han risikerer dødsstraff, dette følger av utleveringsloven. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du ser fortsatt ikke forskjell mellom epler og pærer. En ting er å sette han foran en domstol, en annen ting er å sende han ut av landet. Som nevnt så sender vi ikke Krekar ut av landet så lenge han risikerer dødsstraff, dette følger av utleveringsloven. Så lenge du ikke er villig til å straffeforfølge skal du godt passe på å kalle deg selv sivilisert. Dine prinsipper er altså ikke av noen verdi. Vennligst spar meg for dine infantile fruktanalogier. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ikke bland epler og pærer. For det første har jeg aldri skrevet at han ikke skal straffeforfølges, det er jo åpenbart at han skal. Men skal han straffeforfølges skal ikke det skje på middelaldersk tankegods. Så lenge han risikerer dødsstraff i hjemlandet så utsendes han ikke. Det er stor forskjell mellom det å bli utsendt og straffeforfulgt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du ser fortsatt ikke forskjell mellom epler og pærer. En ting er å sette han foran en domstol, en annen ting er å sende han ut av landet. Som nevnt så sender vi ikke Krekar ut av landet så lenge han risikerer dødsstraff, dette følger av utleveringsloven. Så lenge du ikke er villig til å straffeforfølge skal du godt passe på å kalle deg selv sivilisert. Dine prinsipper er altså ikke av noen verdi. Vennligst spar meg for dine infantile fruktanalogier. Jeg hadde kanskje vært litt forsiktig med å kalle andres utsagn for infantile når dui selv har kommet med ting som "Mannen fortjener litt tortur med påfølgende nakkestrekk. Så jeg trenger ikke din forklaring egentlig.". AtW Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Kan det kurdiske rettssystemet regnes som rettferdig, beregnelig og rettmessig? For min egen del kan vi gjerne straffeforfølge Mullah Krekar i Norge. Men all den tid han risikerer dødsstraff og/eller tortur bør han ikke utleveres. Sannsynlighvis mer enn det norske samfunn som ikke er villige. Da blir argumentene om at det kurdiske rettssystem ikke er rettferdig nok noe platt argument. Det du skriver her henger rett og slett ikke på greip. Om vi ikke har straffeforfulgt Krekar i Norge er løsningen å straffeforfølge ham i Norge. Vi har lovverket som skal til, vi har ressursene. Vi kan gjøre det med letthet. At vi enda ikke har straffeforfulgt ham i Norge betyr likevel ikke at prosessen i kurdisk rett er mer troverdig, rettferdig eller akseptabel. Dersom noen som helst skal utleveres fra Norge for en rettsprosess i et annet land skal det foreligge klare garantier for at rettsprosessen er ordentlig, at fangen ikke utsettes for tortur eller at fangen ikke dømmes til døden. Man kan si mye rart om Israel, men de ga i alle fall Adolf Eichman en rettferdig rettsprosess. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg hadde kanskje vært litt forsiktig med å kalle andres utsagn for infantile når dui selv har kommet med ting som "Mannen fortjener litt tortur med påfølgende nakkestrekk. Så jeg trenger ikke din forklaring egentlig.". AtW Kommer fra en i et samfunn som sendte Quisling i døden. Hykleriet er til å kjenne igjen. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Det du skriver her henger rett og slett ikke på greip. Om vi ikke har straffeforfulgt Krekar i Norge er løsningen å straffeforfølge ham i Norge. Vi har lovverket som skal til, vi har ressursene. Vi kan gjøre det med letthet. Ord ord ord. Krekar har vært i dette landet i antall år? At vi enda ikke har straffeforfulgt ham i Norge betyr likevel ikke at prosessen i kurdisk rett er mer troverdig, rettferdig eller akseptabel. Dersom noen som helst skal utleveres fra Norge for en rettsprosess i et annet land skal det foreligge klare garantier for at rettsprosessen er ordentlig, at fangen ikke utsettes for tortur eller at fangen ikke dømmes til døden. Forsåvidt sant. Men det betyr faktisk at samfunnet tar prinsippet om at forbrytelser skal etterforskes og dømmes. Norge har ikke kommet til første bud engang. Så når det norske samfunnet sitter på sin høye lest og krever rettssikkerhet, vel, da er det på tide å snu seg i døren og titte på seg selv. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg hadde kanskje vært litt forsiktig med å kalle andres utsagn for infantile når dui selv har kommet med ting som "Mannen fortjener litt tortur med påfølgende nakkestrekk. Så jeg trenger ikke din forklaring egentlig.". AtW Kommer fra en i et samfunn som sendte Quisling i døden. Hykleriet er til å kjenne igjen. Hva har Quisling med noe som helst å gjøre? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hva har Quisling med noe som helst å gjøre? Hva gjorde Norge med en som stod for angrep på egen befolkning? Hva gjorde Krekar i Kurdistan? Svarene gir dermed seg selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg hadde kanskje vært litt forsiktig med å kalle andres utsagn for infantile når dui selv har kommet med ting som "Mannen fortjener litt tortur med påfølgende nakkestrekk. Så jeg trenger ikke din forklaring egentlig.". AtW Kommer fra en i et samfunn som sendte Quisling i døden. Hykleriet er til å kjenne igjen. Hva som ble gjort i norge for over 60 år siden har lite med mine synspunkter i dag å gjøre. Skal jeg være enig i alt som har blitt gjort i norge? Hvorfor er det da ikke hyklersk av deg å si dette om krekar når du kommer fra samme samfunn som lar krekar gå mer eller mindre fritt rundt? AtW Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ord ord ord. Krekar har vært i dette landet i antall år? Ord ord ord. Krekar har ikke blitt utlevert heller i løpet av den tiden. Du anser altså en handling som enda ikke er gjennomført som bare ord, mens en annen handling som ikke er gjennomført enda er noe annet? Forsåvidt sant. Men det betyr faktisk at samfunnet tar prinsippet om at forbrytelser skal etterforskes og dømmes. Norge har ikke kommet til første bud engang. Så når det norske samfunnet sitter på sin høye lest og krever rettssikkerhet, vel, da er det på tide å snu seg i døren og titte på seg selv. Så da får vi etterforsøke og tiltale Krekar i Norge. Det er det man bør arbeide for all den tid det er urealistisk at Krekar kan få en rettferdig rettssak i Kurdistan.. Lenke til kommentar
Powerpie Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Med andre ord kan vi ikke utlevere en massemorder fra USA hvis han risikerer dødsstraff i nevnte land? Lenke til kommentar
Powerpie Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hvorfor ikke? Å ta et liv er mer eller mindre konsekvensløst... I motsetning til det å sette et liv ut i verden. Fødes et barn i feil miljø kan det risikere å lide hver eneste dag til dagen dette stakkarslige vesenet dør. En person som blir henrettet derimot, ja han får alle sine lidelser endt. Dødsstraff er ingen straff for andre enn de som faktisk er uskyldige, det er rett og slett en måte å forhindre personen fra å begå kriminelle handlinger igjen. Tortur derimot... det er en straff. En straff verdig vår kjære Krekar. Jeg vil heller dø enn å bli tvunget til å sitte 20 år i fengsel. Endret 25. november 2009 av Powerpie Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jaja, ikke det vi diskuterer her. Uansett er norsk lov utformet slik at vi ikke kan sende kriminelle som risikerer dødsstraff uansett handling. Lenke til kommentar
Powerpie Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jaja, ikke det vi diskuterer her. Uansett er norsk lov utformet slik at vi ikke kan sende kriminelle som risikerer dødsstraff uansett handling. Trodde passende straff for Krekars siste spillopper var et av temaene som ble diskutert her? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ja, og jeg har tidligere skrevet at jeg synes forslaget hans var bra, en stat der alle de radikale muslimer har som bosted, ett sted der alle muslimer søker til for å få råd til hvordan bli muslim, ett land vesten kan forholde seg til og ha diplomatiske forbindelser. Hvordan vi skal straffe han/utlevere han syns jeg ikke passer inn her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå