Gå til innhold

Mullah Krekar slår til igjen, denne gang: Islamsk stat ledet av Osama bin Laden!

Hrodebert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du mener lovverket kun er «tekniske årsaker», synes dette var særs skremmende holdning til lovverket.

Det er en byråkratisk suppe når en mann er bestemt utvist av Norge etter at høyesterett at fastslått at vedkommende er en fare for rikest sikkerhet, men blir hindret grunnet Norge sin missvilje til å få i stand en utleveringsavtale med landet. Afghanistan har uttalt at de gjerne vi ha vedkommende hjem og er interessert i å få vedkommende hjem. Tidligere dommer ved menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, Hanne Sophie Greve, trekker således også tvil om konklusjonene som UD sin rettsavdeling er kommet til i Krekar-saken. Klikk. Det har i så måte også bli utstedt et dokument som tilsier at det er trygt for Krekar og returnere. Klikk.

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Det hun faktisk uttaler er følgende:

Til TV 2 sier hun at norske myndigheter umiddelbart bør sette seg ned med irakiske myndigheter for å forsøke å få fram en avtale der Irak forplikter seg til ikke å utsette Krekar for handlinger som er i strid med menneskerettighetene.

Det er det de har prøvd, men ikke får forhandlet frem noe.

Lenke til kommentar

Til TV 2 sier hun at norske myndigheter umiddelbart bør sette seg ned med irakiske myndigheter for å forsøke å få fram en avtale der Irak forplikter seg til ikke å utsette Krekar for handlinger som er i strid med menneskerettighetene.

Fra artikkelen det lenkes til:

Nå har Frp-lederen fått nok.

- Det er en grunn til at vi gang på gang har forlangt at han skal settes i forvaring, at han skal fratas friheten til å drive denne typen propaganda.

Såvidt meg bekjent er forvaring en straffereaksjon som kan gis av rettsvesenet.

AtW

Lenke til kommentar

Fra artikkelen det lenkes til:

Nå har Frp-lederen fått nok.

- Det er en grunn til at vi gang på gang har forlangt at han skal settes i forvaring, at han skal fratas friheten til å drive denne typen propaganda.

Såvidt meg bekjent er forvaring en straffereaksjon som kan gis av rettsvesenet.

AtW

Mente denne:

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article979515.ece

Var Hanne Sophie sin uttalelse og ikke FrP sin..

Som du skriver så er forvaring en type straffreaksjon, men FrP mener at dette også skal kunne påføres personer som skal utvises som et ledd for å øke popularitet.

Synes slike holdninger er særdeles skremmende.

Lenke til kommentar
Glemmer folk emd ett alle prinsipper når Krekar er inne i bildet?

Det kan åpenbart virke sånn. Litt skremmende.

Nuvel. Det er ingen som skal utvises ene og alene med bakgrunn i deres meninger.

Vel, førsteposten fikk det så absolutt til å fremstå slik. Men jeg skjønner hva du mener.

Vi kommer ikke vekk fra det faktum at høyesterett har avgjort at mannen er en fare for rikets sikkerhet (om jeg har forstått riktig, rett meg gjerne om jeg tar feil).

Allikevel, prinsipper er der. Det er vel ikke avgjort at mannen skal straffes for ulovligheter gjort i Norge, bare utvises fordi vi anser det som en fare å ha han i landet.

I tillegg gjelder menneskerettigheter. Mannen har som alle andre, både gutta i Kongo og feks Radovan Karadzic, rettigheter.

Sender vi ham til Irak, og han blir henrettet og/eller torturert uten ordentlig lov og dom, er vi mer eller mindre medskyldige, det vil være brudd på flere konvensjoner. Det kan vi ikke tillate oss.

Det har i så måte også bli utstedt et dokument som tilsier at det er trygt for Krekar og returnere.

Såvidt jeg husker dette fra toppen av hukommelsen, er det dokumentet lite til å stole på. Det kommer fra en lokal dimling i ei fjellbygd, ikke fra Irakiske sentrale myndigheter.

Men hey, misforstå meg nå rett. Jeg mener ikke at Mulla Krekar er en engel.

Jeg mener bare at selv i denne saken må vanlige prinsipper gjelde. Det er litt fjollete å kreve utkastelse etter at han har uttalt ting i et intervju som ikke er forenlig med vårt snevre verdensbilde. Det kan hvem som helst gjøre, ingen kan kastes ut av den grunn, og ingen bør kastes ut noe sted om det medfører fare for tortur og/eller dødsstraff. Sånn er det bare. Hvorfor skal vi gjøre et unntak i denne saken?

Gjør man unntak her, vil det kreves unntak i andre saker.

Kanskje vi kan kaste ut Tore Tvedt også i samme slengen da?

Lenke til kommentar
[...]En morder, og krigsforbryter mot sitt eget folk[...]

Og ville vi straffeforfølge mannen her i Norge kunne vi ha gjort det, men det ville vi ikke. Var visst noe med "ikke avsløre etteretningens arbeidsmetoder" og noe slikt. Ulempen med det er at fyren er ustraffet og dermed ikke kan låses inne, da en ikke dømt person per definisjon er "uskyldig". Hvorfor han ikke kan sendes til Irak har vel blitt forklart ca. 123 ganger før her på forumet...

Lenke til kommentar
Og ville vi straffeforfølge mannen her i Norge kunne vi ha gjort det, men det ville vi ikke. Var visst noe med "ikke avsløre etteretningens arbeidsmetoder" og noe slikt. Ulempen med det er at fyren er ustraffet og dermed ikke kan låses inne, da en ikke dømt person per definisjon er "uskyldig". Hvorfor han ikke kan sendes til Irak har vel blitt forklart ca. 123 ganger før her på forumet...

Mannen fortjener litt tortur med påfølgende nakkestrekk. Så jeg trenger ikke din forklaring egentlig.

Lenke til kommentar
Du har helt rett i at kurven ikke er statisk Geir. Men om vi ser på ytterligere tekst og tall fra SSB går disse begge veier og viser en økning på flere felt. SSB har forøvrig tidligere blitt kritisert for å operere med urealistisk lave alternativer i sine framskrivninger. Klikk

At HRS er uenig med SSB er en kjent sak. SSB er nøkternt forsiktige, fordi deres rykte henger på å treffe sånn noenlunde blink de fleste ganger. HRS derimot har en rent politisk agenda, og i den er dommedagsprofetiene nyttig. Hvem som har rett kan diskuteres, men her finnes ingen fasit.

Resultatene viser at innvandrerbefolkningen vil vokse sterkt, fra 365 000 i 2005 til mellom 510 000 og 630 000 i 2015, og videre til mellom 1 og 2 millioner i 2060. Dette skyldes først og fremst at det er forutsatt et betydelig samlet innvandringsoverskudd i alle alternativer (bortsett fra alternativet med null nettoinnvandring). Videre er innvandrerbefolkningen ung, og den vil fortsette å være relativt ung på grunn av tilveksten av nye innvandrere.

Min utheving. Det bekrefter ikke at vi er utsatt for en muslimsk konspirasjon om å overvinne Europa gjennom fødestuene på Aker og Haukeland.

I henhold til fig. 5, så ser vi at kurven er på vei nedover også for denne gruppen, men at den var på topp mellom 1996-2000 da fødte i gjennomsnitt hver kvinne 3.8 barn. Det er lite som tilsier at denne kurven vil fortsette å dale da den generelle innvandringen øker. Men vi må nok i så måte regne med en kurve som svinger.

Hvorfor må vi regne med at den svinger, Robert? Det henger ikke på greip. Det vi vet er at selv med en fortsatt høy innvandring vil en stadig større andel av innvandrerbefolkningen være 2. eller 3. og endog 4. generasjons innvandrere. Disse kvinnene har fødselstall som er nær snittet.

Videre må vi anta at en av årsakene til at kvinner fra disse landene får så mange barn etter at de er kommet til landet er fordi de havner i et miljø der norske skikker ikke har fått fotfeste. Men om 20 år vil disse kvinnene være i mindretall i sine egne miljøer, som vil være dominert av de nevnte norskfødte innvandrerne. Eksempelets makt er stort.

For beregningen av innvandrerkvinnenes fødsler er det gjort forutsetninger som er basert på den observerte utviklingen. Kvinner fra Afrika, Asia med Tyrkia og Latin-Amerika som var voksne da de kom til Norge, det vil si 17 år eller eldre, skiller seg ut med betydelig høyere fruktbarhet enn andre. De har hatt et samlet fruktbarhetstall (SFT)(3) mellom 3 og 4 barn de siste årene, mens kvinner fra disse landene som kom til Norge som barn, har et SFT bare litt over 2.

I henhold til fig. 7 ser vi at (enn om også kurven er på vei ned også i denne grafen) antall barn per kvinne er dobbelt så høy som EØS, øst Europa og Norden. Om prognosen for 2060 stemmer ser vi at disse fortsatt ligger vesentlig høyere en gjennomsnittet. Med statistikk som tilsier at den generelle innvandringen også vil øke i årene som kommer er det heller ikke her noe som tilsier at dette ikke stemmer.

Men i 2060 ligger de altså på et nivå som bare så vidt gir et fødselsoverskudd. Det er en bekymring at nordmenn flest ikke får nok barn til å drive samfunnet videre, men vi løser ikke det gjennom redusert innvanding, bare gjennom å "legge oss sammen og gjøre noe med det" for å sitere en gammel vestlandspolitiker. Da må du og jeg få barn (eller snarere damene våre), Robert. Vi kan ikke klage på utlendingene her.

Human rights service opererer med 2026. De spår 1,7 millioner ikke-vestlige i 2060.

"Ut fra dagens befolkningsutvikling i Norge og Europa, og hvis dagens politikk i hovedsak ligger fast i årene som kommer, er det ifølge internasjonale eksperter ikke et spørsmål om det blir et muslimske befolkningsflertall på kontinentet, og dermed også i norske byer. Spørsmålet er når dette er en realitet. Beregninger HRS har gjort, viser at nordmenn blir i mindretall i Oslo rundt år 2026 med dagens innvandringshastighet (og fødselstall). "

Dette er en statistisk tilsnikelse. Grunnen til at nordmenn blir i mindretall i Oslo er at nesten alle innvandrerne havner der. HRS er sin egen kilde her, uten henvisning. Finn den, så kan vi diskutere hvorfor.

Geir :)

Lenke til kommentar
Mannen fortjener litt tortur med påfølgende nakkestrekk. Så jeg trenger ikke din forklaring egentlig.

Så vil du innføre gatas parlament, Luftbor? Hvem skal bestemme hvem som fortjener hva?

Du trenger kanskje ikke forklaringen, men uten bli det bare en mager trøst, fordi ingenting forandrer seg. Krekar kan sove godt om natten fordi han vet at bedreviterne på begge sider aldri blir enige, siden de ikke gidder å diskutere saken.

Lenke til kommentar
Så vil du innføre gatas parlament, Luftbor? Hvem skal bestemme hvem som fortjener hva?

Du trenger kanskje ikke forklaringen, men uten bli det bare en mager trøst, fordi ingenting forandrer seg. Krekar kan sove godt om natten fordi han vet at bedreviterne på begge sider aldri blir enige, siden de ikke gidder å diskutere saken.

Hva jeg mener mannen fortjener har egentlig ingen hensikt. Dog. Det land vi begge er borgere av, er ikke villig til å straffeforfølge mannen. Så gatas parlament hadde faktisk gitt mer rettferdighet til ofrene enn våres "rettsstat".

Og kan noen hive ut "iqlizer" forresten?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Slike utsagn er tåplig, vi har hatt forbud mot tortur i vår lovgivning siden 1814. Vi er et sivilisert land (selv om ikke alle innbyggerne er det), derfor sender vi ikke personer til steder der de risikerer død og tortur. Våre rettsprinnsipper er mer dyrebare enn at en liten gruppe med personer skal viljen sin på dette området.

Lenke til kommentar

Slike utsagn er tåplig, vi har hatt forbud mot tortur i vår lovgivning siden 1814. Vi er et sivilisert land (selv om ikke alle innbyggerne er det), derfor sender vi ikke personer til steder der de risikerer død og tortur. Våre rettsprinnsipper er mer dyrebare enn at en liten gruppe med personer skal viljen sin på dette området.

Liten gruppe?

Spør kurderne om det. Og det er veldig sivilisert å ikke straffeforfølge en morder og krigsforbryter. Meget sivilisert må jeg si. Så ditt tåplighetsutsagn går rett tilbake til deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...