Gå til innhold

Blir ting fortere kaldt i fryse?

shuffles

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

haha.. han sier at en brus på 15 grader vil bruke like lang tid til 4 grader. enten det er i et kjøleskap på 4 grader eller en fryse på -25.. og det verste er at jeg har prøvd å overbevise han med videoer fra sibir(vinterstid) når de heller tevannet fra hodehøyde, og blir is før det treffer bakken. men da bare sier han det er fordi det er kokende vann..

Lenke til kommentar

kan jo veldig enkelt bevises for han.

finn 2 bøtter(eller lignende) med vann, fyll opp en bøtte med vann som holder 10 grader og en med vann som holder ~0 grader, be han ta en hånd i hver bøtte og så kan ha se hvilken arm som blir fortest kald/mister følelsen i armen fortest.

du har så klart rett uansett hva han sier, men har vært borti å måtte bruke fysiske beviser eller experimenter at andre skal godta sannheten, f.eks da faren min absolutt mente at snøen ble tyngre når den ble kram.

edit: det heter forresten fryser, med en r på slutten.

å fryse

en fryser

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Temperaturakselerasjonen er proposjonal med temperaturdifferansen mellom objektet som skal kjøles ned og området rundt, dette kan du se viss du plasserer to flasker med lik mengde vann i fryseren, et med kaldt og et med varmt.. da vil du se at det varme vannet fryser først. Dette prinsippet gjelder selvfølgelig også motsatt.. Viss temperaturdifferansen på området rundt objektet blir større, blir også akselerasjonen høyere.

Lenke til kommentar

Det kentaasvang refererer til er Mpembaeffekten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect

Men selvfølgelig blir brusflaska fortere kald om du har den i fryseren.

Han blir vel også fortere kald om han står ute enn hvis han står inne vel?

Som en tidligere i tråden sa, ta en test for å overbevise vennen din. Sett en flaske på benken (referanse), en i fryseren og en i kjøleskapet i 20 min. Mål og test hvilken som er kaldest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...