Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Filtrering

(Kommer bare til å omhandle kondensatoren, går ikke innom spoler og andre eksotiske metoder)

 

Nå skal vi se på filtrering av spenningen vi jobber med. Hvis vi husker tilbake til siste kapittel, så hadde vi fått likespenning, men denne var litt... ubrukelig til de fleste applikasjoner, så denne må filtreres, men først ett bilde av hvordan kretsen ser ut hittils:

sforsno.png

breadboard1.jpg

 

Hvilke målinger vi ville fått ved hjelp av et multimeter er veldig multimeteravhengig, mitt sier 8.33 ved 10.88v AC ut fra trafoen, ltspice sier 8.17v gjennomsnitt og 9.34v RMS, så her kan det måles mye forskjellig.

 

Hva bruker vi da for å gjevne ut/filtrere spenningen? Svaret er kondensatoren:

kondensatorer.jpg

 

Jeg skal ikke gå inn i detalj på hvordan en kondensator fungerer, men man kan si at den kan lades og utlades.

 

Hvis vi setter en kondensator i parallell med lastmotstanden vår(R1 i dette tilfellet) slik:

sfors10.png

 

Så vil spenningskurven bli litt anneledes:

plot10.png

 

Den røde kurven er uten kondensator, mens den grønne er med en 10uF kondensator, gul er overlapp av rød og grønn.

Her lader kondensatoren seg opp på oppadgående og ut igjen på nedadgående, tenk deg at kondensatoren holder på spenningen så godt den kan når spenningen inn blir mindre enn den ble ladet opp med.

 

Hva om vi bruker en større kondensator?

Her er det brukt en på 47uF:

plot47.png

 

Og her har vi slått på stortrommen med en 4700uF:

plot4700.png

 

Det vi ser er at jo mere filtrering vi legger på, jo penere blir spenningen ut av strømforsyningen. Ved bruk av en 4700uF kondensator har vi en veldig fin spenning, iallefall sett iforhold til det vi begynte å filtrere, om dette er nok filtrering blir nok opp til applikasjonen som skal bruke denne spenningen.

Vi kan også måle med LTSpice hvor bra filtrert spenningen er, og med 200 Ohm last(ca 55mA, 11v) viser det seg at vi har ca. 100mV rippel(forskjellen mellom laveste og høyeste spenning). Hvor mye rippel vi får er også basert på hvor stor last vi har, ved foreksempel 20kOhm(0.56mA) har vi rundt 1mV rippel. Ved 10 Ohm(ca 1A) får vi 1.58V rippel.

 

Hvorfor får vi rippel og hva har størrelsen på kondensatoren med dette å gjøre? Rippel er hvor langt spenningen rekker å falle før neste spenningstopp kommer, størrelsen på kondensatoren vil spille inn, da en stor kondensator klarer å lagre mere energi og dermed holde på spenningen lengere. Hvor mye last vi har spiller også en veldig stor rolle, jo mere strøm vi trenger jo fortere vil en kondensator lades ut.

 

Hvor stor bør en filtreringskondensator være? Opp til applikasjonen, jeg har tatt ifrahverandre "batterieliminatorer" som har hatt en 220uF kondensator, og forsterkeren jeg holder på å ribbe hadde 2x10000uF. Er det en audio-applikasjon man trenger strøm til er nok det litt mere kritisk med filtrering enn hva en lysdiode trenger.

 

Hvordan ser kretsen ut nå?

sfors4700.png

breadboard2.jpg

Målte 13.4v over motstanden ved 10.9v AC ut ifra transformatoren, litt bedre enn våre 8.33v ved siste måling :D

 

-

Kolbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått hentet nye bor og testmontert bryter og kontakt i boksen.

boxtestmontering.jpg

 

Nå gjenstår bare resten av designen til forsyningen, ligger å vipper imellom ett par forskjellige måter å gjøre ting på. Så skal det jo lages printplate til herligheten, så prosjektet er ikke i boks helt enda :p

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Holder på å kjøre en test av belysningsriggen min med de nedslipte lysdiodene, førsteintrykket er veldig bra, gjevn og fin belysning i boksen. Nå blir også lysdiodene satt nærmere pcb-en siden jeg ikke trenger å ta lysvinkel med i betraktning. De lysdiodene jeg opererer med har originalt en lysvinkel på 20-30grader maks, ved å file hodene ned blir denne nesten 180 grader(uten at jeg har målt, tallet er plukket rett ut av lufta).

 

Jeg belyser i 10minutters perioder, maskerer en del av pcb-en(legger ett ark over) og belyser igjen, dette til iallefall 40 minutter(4 deler). Jeg er også utrolig glad for at jeg har prototypen av timerkretsen operativ, da slipper jeg å stresse med å passe klokka, bare å sette den på 10 minutter så skrur den av lysdiodene av seg selv.

 

Bilde:

testriggled.jpg

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Da er resultatene av belysningstesten inne:

testriggledresultat.jpg

 

Her kan vi se at 10 og 20 minutter er for kort tid, banene gror igjen og det ser egentlig ganske stygt ut. 30 og 40 minutter er veldig like, egentlig ingen merkbar forskjell så jeg vurderer på å legge lista på 35minutter; Nå har jeg jo ikke testet ekstremt nære baner som gjerne er/blir problemet i oppsettet mitt, men vi tar det litt som det kommer, justerer ved behov.

 

Utskriften var også på laveste kvalitet(draft, svart-hvitt), og selv med 40minutter ble det ikke gjennomslag; Dette er veldig bra siden jeg slipper å knote med dobbelutskrifter og slike ting. Brukte gjerne 8-10 utskrifter for å få to som traff rett oppå hverandre, sånn er det når man har en gammel blekkspruter.

 

Bedre utskriftskvalitet vil gjøre resultatet bedre, draft har en tendens til å bli litt "røff" i kantene; Jeg vurderer også å bestille inn noen blekkskriver-transparenter, da snakker vi nok belysningstider på under 5 minutter og utrolig bedre resultat. Kan også bruke vanlig papir der det ikke er nødvendig med pene linjer og transparenter der man faktisk trenger det.

 

Totalt sett må jeg si meg veldig fornøyd med resultatet av testen, riggen fungerer strålende, utseendemessig er det nok litt å hente så er det noen som har tips til en god løsning der så tas det imot med åpne armer.

 

-

Kolbjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann

 

Tenker på å starte med egen kretskortproduksjon etter "oppskrift" herfra. Fin tråd med mye interessant info. Kanskje kommer det en tråd om mine prosjekter etterhvert også. :)

 

Har noen spørsmål:

Har du prøvd å lage tolags kort?

Kommer du på noe ekstra utenom fotoprint, jernklorid og bor det er lurt å bestille fra Krepro når jeg først er igang. Jeg satser også på å lage eget UV-apparat.

Har du spesialutstyr til å kappe opp fotoprinten eller er det alternative måter?

Jeg synes det ser ut som at det er 35u fotoprintene som har de gunstigste prisene. Opplever du stor forskjell fra 35u til 70u? Frister med en 10pk med FR4, 2x35u, 100x160 f.eks.

Og så syns jeg det hadde vært fancy å få til Silkscreens med info om komponenter etc. på toppen av kortet. Har du prøvd det?

Lenke til kommentar

Har du prøvd å lage tolags kort?

Nei ikke enda, hovedutfordringen er å få begge sidene til å matche, noen bruker å bore hull for å justere slik at printbanene blir rett. Det kan også være en fordel å ha to uv-lyskilder, å begynne å snu på printplaten for å eksponere andre siden kan fort bli krøll. Jeg har tenkt tanken på to-lags kort, men det blir nok ikke før jeg begynner med så kompliserte prosjekter at det er nødvendig. Man kan også komme seg unna med å legge noen lasker på komponentsiden, avhengig av hvor komplisert kretsen er.

 

 

Kommer du på noe ekstra utenom fotoprint, jernklorid og bor det er lurt å bestille fra Krepro når jeg først er igang. Jeg satser også på å lage eget UV-apparat.

Egentlig ikke, kan være greit med ekstra bor, hvis du skal bore for hand(dremel el.). Hvis du knekker ett bor så har du iallefall ett i reserve, litt kjipt å knekke det siste boret når du har 3 hull igjen.

 

 

Har du spesialutstyr til å kappe opp fotoprinten eller er det alternative måter?

Det er nok alternative måter, bruker en dremel-kopi med kappeskive; Det blir riktignok ikke de peneste kantene og glassfiberstøv er no herk, men det fungerer. Har veldig lyst på en printkortkapper men prisen iforhold til behovet kan jeg ikke forsvare i mitt tilfelle. Kjøpte meg stål-kappeskiver fra ebay, ikke prøvd å kappe printkort med de enda, men de skal tåle litt mere enn de vanlige; Gjorde iallefall grei skuring av aluminium.

 

 

Jeg synes det ser ut som at det er 35u fotoprintene som har de gunstigste prisene. Opplever du stor forskjell fra 35u til 70u? Frister med en 10pk med FR4, 2x35u, 100x160 f.eks.

Det var egentlig feil av meg å kjøpe 70u, hadde holdt lenge med 35u, men jeg er en sucker for store tall; I praksis for de prosjektene jeg holder på med nå har det lite, hvis noe for seg å velge 70u over 35u. Det KAN hjelpe litt når jeg får strømforsyninga over på printkort, men ikke noe jeg ville lagt stor vekt på, kan heller øke bredden på printbanene.

 

 

Og så syns jeg det hadde vært fancy å få til Silkscreens med info om komponenter etc. på toppen av kortet. Har du prøvd det?

Jeg har ikke prøvd meg på det, men har lest endel om emnet og det er to metoder som går igjen. Det er tosidig kort som kopperet på komponentsiden blir brukt som silkscreen og "press 'n peel" der du bruker en laserutskrift på ett glanset papir overført til komponentsiden ved hjelp av strykjern. Det går selvfølgelig an å kjøpe seg en tynn hvit tusj for å manuelt sette opp en silkscreen, litt arbeid, avhengig av størrelse på prosjektet samt kunstnerisk ferdighet og tålmodighet.

Jeg har filosofert litt over måter å gjøre en silkscreen på, men fant vel ut at det var litt mye arbeid for lite gevinst.

 

 

Morro med tilbakemelding, blir spennende å se hvilke prosjekter du finner på og er det noe mere du lurer på må du bare spørre. :)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt fotoprint, jernklorid og div bor fra Krepro.no + 100 UV LEDs fra ebay! :thumbup: Håper bare ikke alle helligdagene fremover forsinker leveransen alt for mye.

 

Første prosjekt ut tror jeg blir en plantevanner som kan holde liv i potteplantene jeg har på hybelen mens jeg er på sommerferie. Har designet en krets rundt en ATtiny24 jeg hadde liggende og satser på å plasere det hele på et to-lags kretskort.

post-28158-1273692663,2441_thumb.jpg

post-28158-1273692796,7786_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt fotoprint, jernklorid og div bor fra Krepro.no + 100 UV LEDs fra ebay! :thumbup: Håper bare ikke alle helligdagene fremover forsinker leveransen alt for mye.

Jeg har fått pakker bestilt på ebay i postkassa etter en uke, det har riktignok bare skjedd en gang, gjennomsnittet ligger vel på ca. 20 dager. Det lengste jeg har ventet på en pakker er vel rett over 30 dager.

 

Første prosjekt ut tror jeg blir en plantevanner som kan holde liv i potteplantene jeg har på hybelen mens jeg er på sommerferie. Har designet en krets rundt en ATtiny24 jeg hadde liggende og satser på å plasere det hele på et to-lags kretskort.

Tøft! Har faktisk ikke tenkt på å bruke en microkontroller til den jobben, drev å planla en plantevanner basert på ett drypp, hvis man som vanlig dødelig kan få tak i slikt, eneste man trenger er jo egentlig selve dråpejusteringen og en slange.

 

Jeg tror du har lyst til å øke banebredden litt på enkelte spor, iallefall hvis du har tenkt å bruke vanlig papir, ved bruk av transparent vil det kanskje gå fint, litt avhengig av hvor mye strøm du skal trekke på de aktuelle sporene.

 

Blir spennende å følge med på prosjektet, er litt spent på hvordan du løser eventuelle problemer/utfordringer ved belysning av dobbelsidige kort.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Har jobbet litt med strømforsyninga idag, har simulert masse og kommet fram til noe jeg tror vil fungere bra, blir nok å bruke 12v trafoen jeg har liggende til dette prosjektet, så får jeg heller bruke 9v trafoen til noe annet. Grunnen for denne forandringen er at jeg da får mer spenning å jobbe med, dette gjør igjen at reguleringen fungerer bedre og jeg vil få en mere stabil spenning.

 

Skjema:

9vsupplyschemtest1.png

En annen forandring er at jeg setter en "kapasitans-multiplikator" foran regulatoren for å ta den verste brodden av rippelen, dette fungerer greit siden jeg nå har mer spenning å ta av, simulert kommer jeg opp i litt over 1mV rippel ved 500mA strømtrekk. 500mA er også det utgangen blir sikret med, kretsen tåler en kortslutning iallefall noen sekunder og gir da sikringen tid til å ryke uten at transistorene går opp i røyk.

 

Jeg kommer til å lage en post som forklarer hvordan kapasitans-multiplikatoren virker, mener og å huske at den var relativt godt forklart på wikipedia, regulatorkretsen er en standard serieregulator, kommer også til å lage en post som forklarer den. Spenningsreferansen er to lysdioder i serie(en grønn og en rød), dette gir meg ca. 4V(målte 4.05v), her kan man også bruke zenerdioder eller vanlige dioder så lenge spenningen er konstant, spenningen ut er et resultat av referansen og feedback-motstandene. Vil som sagt ta for meg denne kretsen litt nøyere i en annen post.

 

Ellers holder jeg på å kappe ett hull til IEC kontakten, dette innebærer blant annet en haug med bannskap, en drill som konstant går tom for strøm, en dremelkopi som overopphetes og en masse aluminiumstøv i lufta, mye likt da jeg kappet hull til voltmeteret egentlig, morro med diy, javisst :p

 

Progress:

bokshullstrom.jpg

Lenke til kommentar

Fant en artikkel om å puste liv i "oppbrukt" jernklorid, her.

Konseptet består av å legge til litt saltsyre når jernkloriden begynner å etse dårlig, personen som skrev artikkelen har vistnok brukt samme jernkloridløsning i 4 år; Så i morgen skal jeg en tur innom jernia og hente meg en liter 30% saltsyre så jeg har når jernkloriden min begynner å fuske.

 

OBS: Ifølge bungard, produsenten av jernkloriden jeg bruker, må man for all del ikke legge til saltsyre i en ubrukt jernkloridoppløsning, det var ikke spesifisert hvorfor, men jeg regner med at det kan bli potensielt skumlere enn man har lyst til å ha det.

Lenke til kommentar

Slengte sammen et lite prosjekt igår, en "Jordan BossTone"-klone. Er vel tredje eller fjerde versjonen av akkurat denne kretsen jeg lager. Selve kretsen er basert på to transistorer(en npn og en pnp) og to dioder, samt rammen rundt med kondensatorer og motstander. Lyden av denne er helt syk, den har utrolige mengder gain, selv på lave instillinger vrenges lyden ganske mye, til syke mengder på full pupp.

 

Transistorene jeg brukte denne gangen er SS8050 og SS8550, disse er det litt mere futt i enn de jeg har brukt før(2N3904 og 2N3906); Der 3904/06 har en maks kollektorstrøm på 200mA har 8050/8550 en maks kollektorstrøm på 1.5A, hvor mye dette har å si er uklart da jeg ikke finner noen av de gamle jbt-pcbene mine...

 

Jeg vurderer å bytte ut klippediodene(1N914) med 1N34A(germanium diode, klipper vistnok penere) og se hvordan det låter. Vi får se hvor det går seg til, er egentlig så fornøyd med denne inkarnasjonen at jeg vurderer å bestille en boks til den.

 

-

Kolbjørn

 

Bilde:

jbtz.jpg

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en hel del komponenter fra eBay i dag. Har fått tak i noen barneleker og ett par gamle keyboard jeg tenkte å bende litt. :dribble:

 

Blir det bra ender det sikkert opp i en video eller to her i tråden.

Høres spennende ut, ser fram til å lese om prosjektene :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Smekka sammen ett printkort i ettermiddag, ble lei av å småpirke på printkortet så jeg sa til svarte og heiv meg i mekking. Etter endel lodding fant jeg ut at jeg hadde glemt å sette inn motstander på transistor-basene... Litt kreativ ordning med bor og skalpell fikk jeg plass til 4 motstander(det er de øverste på kortet).

 

Dette er det største kortet jeg har laget, 4.5x11cm, og det ser virkelig ut som det hjalp veldig å file ned lysdiodene for å spre lyset, meget pent resultat om jeg skal si det selv. Alt i alt en vellykket dag :)

 

-

Kolbjørn

 

ubertimer2.jpg

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du er på jakt etter Einstein- eller Sherlock-prisen, men er det ikke til basene du har lagt inn laskene på de to transistorene lengst til høyre for?

 

:!:

Det stemmer, så jo selvfølgelig ikke det før etter at jeg hadde misbrukt skalpellen, tror ikke det er noe jeg kommer til å forandre på akkurat nå :p

 

Skalpell er forøvrig ett undervurdert tillegg til en verktøykasse, bare man husker å være litt forsiktig med hvordan man bruker den...(tok vel 2 minutter fra jeg fikk den til jeg begynte å blø... Som egentlig er ganske lenge, relativt sett. )

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Har lest hele tråden nå og stod mye interessant her :) Det er en stund siden jeg selv lekte meg med loddebolten, men blir veldig fristet til å ta fram noe å begynne å skru og lodde lit når jeg leser sånne tråder. Som et ekspriment har jeg lenge hatt lyst til å prøve å sette sammen tre RGB-lysdioder og styre de med potmeter for å se om jeg kan lage alle regnbuens farger på den måten.

 

Nyttig? Absolutt ikke, Morsomt? Jepp :D

Lenke til kommentar

Tror nok at tre RGB-dioder kan bli litt lite for å få en god fargegjengivelse. Da vil nok heller en matrise med 3x3, 6x6 eller 9x9 dioder gi et bedre resultat. Du vil nok også file ned tuppen på dem for å få bedre spredning og legge på et hvitt deksel foran som du belyser bakfra.

 

Kan kanskje også være en ide og stille gruppen på rød-grønn-blå på en slik måte at du ikke får rette linjer.

 

Når det gjelder å generere "alle regnbuens farger" så har du først utfordringen med å regulere lysstyrken på LED-ene. Dette på grunn av at spenningsforskjell mellom mørk og full futt på dioden er veldig liten. Alternativet blir da å kjøre en pulserende spenning og regulere hvor stor del av en syklus skal være lys og hvor mye som skal være mørk.

 

Du ser nok på et mikrokontrolleroppsett med mindre du er sadist i særklasse og... vel, et geni. ;)

 

Men absolutt et interessant konsept å kunne justere blandt alle regnbuens farger ved hjelp av ett enkelt potmeter.

 

Noe for oss, kobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...