CoolBeer Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Da var man i aksjon igjen etter en laaaang pause. Ble så rastløs i dag at jeg bare måtte hive noe sammen, dagens prosjekt ble noe jeg har tenkt på i lang tid, en mini-strømforsyning for breadboards. Skjemaet er veldig enkelt(mer eller mindre rett ut av databladet til spenningsregulatoren L78XX): Og ferdig på pcb ser den slik ut: Blir å lage en ny versjon av denne når jeg får dc-kontaktene jeg har bestilt, slipper å styre med ledninger, bare å plugge rett i. - Kolbjørn Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Litt off topic, men jeg surfet litt inne på sparkfun sine sider her om dagen og kom over dette klippet (legg merke til dato): http://www.youtube.com/watch?v=Ex8oY24zycQ Masse god elektronikk nærd humor Al-DOF: http://www.sparkfun.com/products/10623 Magic Blue Smoke Refilling Kit: http://www.sparkfun.com/products/10622 Endret 15. april 2011 av flesvik Lenke til kommentar
storken Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Har da akkurat oppdaget noe så morsomt som en sensor som kan måle sylindertrykket i en motor som går, men finner ikke disse tilgjengelig for hobbyisten - så jeg tenker spørre om et prøveprodukt. Tips og triks for å smiske seg til gratis deler? eller bare være kort og konsis? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 24. april 2011 Del Skrevet 24. april 2011 (endret) Jeg har et Tektronix 515A ozilliskop her som ikke er helt friskt. Elektronstrålen slår seg av og på sammtidig som det kommer en høy klikkelyd fra området rundt enden av strålerøret... Høres ut som om det er overslag eller noe i høyspentdelen.... Har også et radiorør som er litt vel optimistisk med tanke på gløding, glødinga ser ut til å pulsere sammen med klikkene... Endret 25. april 2011 av Puke Nukem Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Da har jeg satt sammen en ny strømforsyning for breadboardet mitt, denne gang med dc plugg og variabel spenning. Jeg har brukt en LM317 for å få spenningen variabel, ikke noe veldig fancy egentlig. Potmeteret er 1k, som gir meg en variabel spenning fra ca. 2.5v - 7.71v. - Kolbjørn Lenke til kommentar
saftus Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Hei! Jeg har nå lest gjennom tråden, og er imponert over det du holder på med! Du har inspirert meg til å lage egne kretskort til et kommende forsterker-prosjekt, men trenger noe retledning først. Slik jeg har forstått det, kan jeg bestille følgende fra electrokit.se - Kretskortslaminat foto glasfiber 100x160 enkelsidigt - 41000468 - Etsmedel för kretskort - natriumpersulfat 200g - 41002328 Prosessen har jeg forstått slik: 1. Tegn og skriv ut tegninga. 2. Belyse med UV lys. 3. Kaustisk soda 10-30sek (hvorfor?) 4. Etsemiddel i 35 min. Tror jeg har grei kontroll på hvordan å gjøre dette, takket være flotte guider tidligere i tråden, men synes det var litt utydelig det mellom punkt 3 og 4. Hvordan tykkelse bruker du forresten på kortene dine? Hvilke erfaringer har du med de forskjellige tykkelsene? Mvh Robert! Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Anngående elektrokit.se. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra dem mer. Da jeg ikke kommer fram til dem på telefon og de ikke har svart på flere e-post jeg har sendt dem anngående en strømmforsyning jeg kjøpte fra dem som kom fremm med et ødelagt LCD display. De handler stort set bare fra sparkfun uansett så det er bedre å kjøpe det direkte fra sparkfun, eller elfa.se (veldig bra service, butikk i Norge, men litt stive priser) eller fra digikey eller farnell, el. Endret 12. mai 2011 av flesvik Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 13. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2011 Hei! Jeg har nå lest gjennom tråden, og er imponert over det du holder på med! Du har inspirert meg til å lage egne kretskort til et kommende forsterker-prosjekt, men trenger noe retledning først. Morro å høre at jeg kan inspirere Slik jeg har forstått det, kan jeg bestille følgende fra electrokit.se - Kretskortslaminat foto glasfiber 100x160 enkelsidigt - 41000468 - Etsmedel för kretskort - natriumpersulfat 200g - 41002328 Jeg har ikke brukt natriumpersulfat som etsemiddel selv, for øyeblikket bruker jeg en herlig blanding av jernklorid og saltsyre. Prosessen har jeg forstått slik: 1. Tegn og skriv ut tegninga. 2. Belyse med UV lys. 3. Kaustisk soda 10-30sek (hvorfor?) 4. Etsemiddel i 35 min. Tror jeg har grei kontroll på hvordan å gjøre dette, takket være flotte guider tidligere i tråden, men synes det var litt utydelig det mellom punkt 3 og 4. Kaustisk soda er framkaller for foto-resist belegget, det stripper vekk den delen av belegget som ble belyst(positiv film), slik at etsemiddelet når kobberet. Hvordan tykkelse bruker du forresten på kortene dine? Hvilke erfaringer har du med de forskjellige tykkelsene? Jeg bruker vanlig 1.5mm tykkelse PCB, med 35 micron (1oz/ft2) tykt kobber. Første printkortet jeg kjøpte var med 70 micron kobber, eneste det gjorde var at etsemiddelet fikk tid til å etse inn fra siden og under resist-filmen. Jeg får mye bedre resultat med 35 micron kobber. Anngående elektrokit.se. Jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra dem mer. Da jeg ikke kommer fram til dem på telefon og de ikke har svart på flere e-post jeg har sendt dem anngående en strømmforsyning jeg kjøpte fra dem som kom fremm med et ødelagt LCD display. De handler stort set bare fra sparkfun uansett så det er bedre å kjøpe det direkte fra sparkfun, eller elfa.se (veldig bra service, butikk i Norge, men litt stive priser) eller fra digikey eller farnell, el. Synd at du har dårlig erfaring med electrokit. Jeg handler av og til derifra selv, ikke hatt noen problemer enda, men har bare bestilt deler som er vanskelig å ødelegge(trafoer, bokser ol.) Handler regelmessig fra mouser, skal hive inn en bestilling hos digikey straks(forsterkerprosjekt, kommer mer info snart), farnell handler vel bare med bedrifter skal man tro nettbutikken deres. Ellers kommer det mye fra ebay, har man litt god tid(fort 30 dager ventetid) kan man finne mye rart som man ikke finner andre plasser. Hentet meg en loddestasjon(Hakko FX-888) fra Aliexpress.com tidligere i år, var eneste plassen jeg fant 220v versionen, så langt jeg kan se er den ekte også(alltid en bonus ). Det som er fint med å handle fra mouser og digikey er at du får fri frakt over en viss handlesum(650kr for mouser og 525kr for digikey), man må dog betale moms av beløpet. - Kolbjørn Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Holder på med ett lite kapasitans-meter prosjekt: Prosjektet er bygd etter mal fra http://pontoppidan.info/lars/index.php?proj=capmeter. Kommer med mere info etterhvert, har enda endel kode å knote sammen Blir mest sansynlig å lage en utdypende post om hvordan målingene foregår i kretsen, samt litt kondensator-teori. - Kolbjørn Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Litt OT, men ser at du har et AVR dragon kort der. Jeg har lest at dette er designet "litt dummt" ved at det kan trekke mer strøm (under normale programmerings-forrhold) enn det USB porten kan levere og dermed overbelaste USB porten noe som igjenn fører til at Dragonen dør pga at step-up spenningsomvandleren til kortet ikke tåler denne strøm kutten fra USB porten. Har du opplevd dette? Eller har du gjordt noe for å unngå det? Endret 18. mai 2011 av flesvik Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Litt OT Omhandler det elektronikk så er det ikke off topic Jeg har lest at dette er designet "litt dummt" ved at det kan trekke mer strøm (under normale programmerings-forrhold) enn det USB porten kan levere og dermed overbelaste USB porten noe som igjenn fører til at Dragonen dør pga at step-up spenningsomvandleren til kortet ikke tåler denne strøm kutten fra USB porten. Har du opplevd dette? Eller har du gjordt noe for å unngå det? Jeg har lest endel om fenomenet, men det er ikke noe jeg har gått inn for å beskytte meg mot. Dog så spontan-restartet pcen min under programmering med dragen en gang, så det må vel vurderes å hente en usbhub med ekstern strømforsyning for å forebygge en tidlig død. - Kolbjørn Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Har lest meg litt opp på 4punkts måling av resistans. Teorien er veldig enkel, du har en konstant-strømkilde som gir ut en kjent mengde strøm uavhengig av motstand(la oss si 100mA), denne strømmen leder vi igjennom motstanden som skal måles. Vi måler spenningsfallet over motstanden(la oss si vi måler 105mV), da kan vi bruke ohms lov til å regne ut motstanden ganske nøyaktig: Så, hvordan får vi tak i en CCS(constant-current-source)? Vi lager en! Jeg tar for meg to eksempler her, bare vær obs på at det finnes andre typer også. Type 1: CCS basert på en LM317(spenningsregulator). Her brukes en helt vanlig spenningsregulator som CSS, strømmen ut gis ved formelen: Ved R3 = 12 Ohm blir strømmen ca 104mA. Minimum strømtrekk er ca 10mA. Type 2: CSS basert på PNP-transistorer. Her blir strømmen gitt ved følgende formel: R6 må velges etter hvor stor driftspenningen er, jo lavere driftspenning, jo lavere må R6 være. 1k2 ser ut til å fungere greit for 5v/100mA. Q3 må være en litt tøffere transistor, ved 5v/100mA kan vi risikere å brenne av opp til en halv watt, mere hvis driftspenningen er høyere. Obligatorisk breadboard bilde: Her måler vi 21.5mV. Strømmen er 107mA, dette gir oss: - Kolbjørn EDIT: Tabbe i 317 CCS kretsen rettet Endret 20. mai 2011 av CoolBeer Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Litt OT, men ser at du har et AVR dragon kort der. Jeg har lest at dette er designet "litt dummt" ved at det kan trekke mer strøm (under normale programmerings-forrhold) enn det USB porten kan levere og dermed overbelaste USB porten noe som igjenn fører til at Dragonen dør pga at step-up spenningsomvandleren til kortet ikke tåler denne strøm kutten fra USB porten. Har du opplevd dette? Eller har du gjordt noe for å unngå det? Min døde... dragen slapp ut litt blå røyk, så var den død. Men jeg vekket den til live igjen med å lodde en ledning rett fra USB power til +5V på kortet. Min døde når jeg tok i den mens den var tilkoblet PCen, så kan være smart å lage en liten boks til den. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Min døde... dragen slapp ut litt blå røyk, så var den død. Men jeg vekket den til live igjen med å lodde en ledning rett fra USB power til +5V på kortet. Min døde når jeg tok i den mens den var tilkoblet PCen, så kan være smart å lage en liten boks til den. Den gamle typen uten monteringshull da? De var vistnok noe sensitive til berøring. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ja. Er den gamle typen jeg har... er vell den som har hatt mest problemer. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Har lest meg litt opp på 4punkts måling av resistans. Teorien er veldig enkel, du har en konstant-strømkilde som gir ut en kjent mengde strøm uavhengig av motstand(la oss si 100mA), denne strømmen leder vi igjennom motstanden som skal måles. Vi måler spenningsfallet over motstanden(la oss si vi måler 105mV), Åh, dette får meg til å minnes skoledagene, når vi lærte om målebro (wheatstone) og slikt. Hyggelige minner. Takk! Lenke til kommentar
aop9020 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) Slik som den LM317-koblingen er tegnet, så får du ikke en konstantstrømkilde. R3 må være i serie med belastningen.. Andreas Endret 19. mai 2011 av aop9020 Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 20. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2011 Slik som den LM317-koblingen er tegnet, så får du ikke en konstantstrømkilde. R3 må være i serie med belastningen.. Nice catch, takker og bukker. - Kolbjørn Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Coolbear, kunne du hjulpe meg litt? Jeg skal ha et PWM-signal inn på arduinoen, problemet er bare at signalet er 14V med switchinga på minussiden. jeg vil også at om signalet forsvinner fra inngangen på kresten, så skal arduinoen få lav inngang. "grafisk" fremstilling: Endret 20. mai 2011 av Puke Nukem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå