Skaten Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 ser ikke bildet... laste opp på nytt? Eg har ikkje problem med å sjå nåken av bildene, så mulig det er nåke med din maskin? Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 Holder på med ett lite prosjekt der jeg skal lage en klone av STK505. Det er ett tilleggskort til STK500 som gjør det mulig å bruke ATtiny24/44/84.(STK500 har bare 8, 20, 28 og 40 pins sockets). Jeg har valgt å ikke bygge støtte for ATtiny26/261/461/861 som den originale har siden det kompliserer prosjektet vesentlig. Her er ett foreløpig skjema: Dette prosjektet er også påbegynt for å lære meg kicad, jeg kan ikke lage dette i Eagle pga restriksjoner på størrelse(pcb-en blir ca 1cm for lang). Så langt har det vært en prøvelse, men det går sakte framover. - Kolbjørn (Jeg vet forresten at C4 ikke har kontakt, bare litt sloppy arbeid når jeg formisket skjemaet) Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Alle disse målingene må tas med en klype salt da multimeteret mitt er fra biltema og frekvensmeteret er hjemmelaget - Kolbjørn Bare sånn for å informere, jeg har samme måleinstrument (etter bilder å bedømme), og fadern har hatt det med der han jobber, og kontrollert det mot de instrumentene de har der, som er inne til kalibrering annenhver år, og instrumentet fra Biltema viser det samme som disse dyre, kalibrerte instrumentene! Lenke til kommentar
kurrant Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Bare sånn for å informere, jeg har samme måleinstrument (etter bilder å bedømme), og fadern har hatt det med der han jobber, og kontrollert det mot de instrumentene de har der, som er inne til kalibrering annenhver år, og instrumentet fra Biltema viser det samme som disse dyre, kalibrerte instrumentene! Disse resultatene skal du ta med en stor klype salt fordi: - Det at instrumentet samsvarer med et kalibrert instrument på noen tilfeldige målepunkter betyr ikke at det er korrekt over hele skalaen - Du har ikke oppgitt hvor stort avviket er på kalibrert instrument i forhold til biltema-instrumentet (hvor mange siffers presisjon er brukt i sammenligningen) - At ett biltema-instrument samsvarer med et kalibrert instrument betyr ikke at alle gjør det Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Bare sånn for å informere, jeg har samme måleinstrument (etter bilder å bedømme), og fadern har hatt det med der han jobber, og kontrollert det mot de instrumentene de har der, som er inne til kalibrering annenhver år, og instrumentet fra Biltema viser det samme som disse dyre, kalibrerte instrumentene! Disse resultatene skal du ta med en stor klype salt fordi: - Det at instrumentet samsvarer med et kalibrert instrument på noen tilfeldige målepunkter betyr ikke at det er korrekt over hele skalaen - Du har ikke oppgitt hvor stort avviket er på kalibrert instrument i forhold til biltema-instrumentet (hvor mange siffers presisjon er brukt i sammenligningen) - At ett biltema-instrument samsvarer med et kalibrert instrument betyr ikke at alle gjør det Neinei, sant det ^^ Stoler jo ikke helt 110% på det unasett ^^ Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Nytt leketøy: Mye lettere å drille hull! Har forresten lagt merke til at biltema multimeteret mitt viser litt for høye verdier i forhold til fluken(5.12 vs 5.03 for eksempel). Nå er ingen av de kalibrert utenom fra fabrikk, så hvilket som er mest korrekt kan være hipps om happ. Jeg stoler nok mest på fluken, selv om den er china-special. (Det er sikkert biltemaen også forsåvidt ) - Kolbjørn Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Har lurt litt på en Dremel med stativ. Var det verdt pengene? Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Har lurt litt på en Dremel med stativ. Var det verdt pengene? Helt klart ja. Det ble en lek å punche hull i fr4. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Grattis med nytt leketøy. Men du kunne jo laget den selv. Lenke til kommentar
Martinsbl Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Må si jeg blir inspirert av å lese denne tråden. Jeg har så vidt fått til min egen lille kretskortproduksjon og laget ymse headere og små strømforsyninger etter inspirasjon fra coolbear. Satt og kikket på den pwmstyrte psuen din og tenkte jeg ville prøve noe liknende, men jeg savner litt mer info om virkemåte. Har du noen linker hvor jeg kan lære mer? Jeg har satt opp filteret og en mikrokontroller med pwm og noen knapper. I tillegg måler jeg spenningen over utgangen på filteret med ADC og viser verdien på en liten lcdskjerm. Så langt alt vel, men har ikke helt kontroll på hva som skjer fra mosfeten og ut. Fortsett å fortelle om hva du/dere driver med. Mye interessant lesning Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Får ikke dette til å funke.... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Sparkfun coupon på $10 fra Free Day som jeg ikke har fått brukt, hvis noen vil ha. 2508d8510f84 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Får ikke dette til å funke.... Er litt feil på tegninga. Du får den ikke til å starte hvis ikke batteriet har minimum ca 0,7 volt. 0,3V er ikke nok til å få transistoren til å lede. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Er litt feil på tegninga. Du får den ikke til å starte hvis ikke batteriet har minimum ca 0,7 volt. 0,3V er ikke nok til å få transistoren til å lede. Starter ikke med 1.2V heller! Lenke til kommentar
toreae Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Tips. 3055 transistorer har elendig forsterkning ved store strømmer. Flere transistorer i parallel, med hver sin emmittermotstand vil senke tempraturen på hver transistor > mindre strøm i hver transistor > høyere forsterkning i hele forsterkeren. Jeg lover kansje litt mye med en slik enkel krets. Lenke til kommentar
jtfidje Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Er det noen her som kunne ha hjulpet meg med å lage en trådløs av og på bryter av typen "push-to-make" ? Hadde vært konge å koblet den til medie-pc'en som står heeeeeeelt borte med tv'en slik at jeg kan være lat i sofaen Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Er det noen her som kunne ha hjulpet meg med å lage en trådløs av og på bryter av typen "push-to-make" ? Hadde vært konge å koblet den til medie-pc'en som står heeeeeeelt borte med tv'en slik at jeg kan være lat i sofaen avhengig av budskjettet kan jo en arduino med bluetooth være noe å bruke =) (www.arduino.cc) kjøper du en arduino mini eller pro, er den såpass liten at du kan gjemme den inni kabinettet enkelt. evt kan du bruke en IR-mottaker, og bruke en ubrukt knapp på fjernkontrollen til å slå av og på mediepc'n =) Lenke til kommentar
storken Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Har begynt på det som skal bli en lampe etterhvert. Tilsammen kommer den til å ha rundt 200 0603 smd leds. Hver led loddes til 37 awg kobberledning. De er ekstremt små, men loddeteknikken begynner å sitte og jeg har gjort ferdig ca 100 stk. Loddingene virker til å bli veldig sterke (bruker 2/3 sink og 1/3 bly flussmiddel som jeg har fått tak i på dealextreme), men jeg vurderer å dyppe de ferdiglodda lysene i emaljelakk for å isolere og forsterke ytterligere. Første mål er å få lys i alle lysene samtidig, men lampa bygges slik at den er inndelt i ca ~10 lag nedover. Videre er planen å bruke en atmega328, transistorer og endel programmering for å kunne kjøre forskjellige bevegelser gjennom lampa. Prøvde å ta bilde med mobilkameraet mitt, men det viste seg å være såppass smått at det var vanskelig å få fokuset nært nok til å få et skarpt bilde. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Jeg satt å tenkte litt her.. tidligere i tråden presenterte du "joule thief" en smart liten krets for å tyne ut det maksimale av et batteri. Den kretsen er da vel perfekt for å lage en energi-gjerrig LED-lommelykt? ettersom den "skrur" opp spenningen slik at for-motstanden kan være stor. Om ikke da "joule thief"-kretsen forbruker like mye energi. EDIT: Sjekket litt på nett. Ser at en joule thief kan tyne ganske mye ut av et batteri men kan den få et batteri til å holde lenger enn om man bare kjører en formotstand og en diode? Endret 9. mars 2011 av janingar Lenke til kommentar
jtfidje Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Er det noen her som kunne ha hjulpet meg med å lage en trådløs av og på bryter av typen "push-to-make" ? Hadde vært konge å koblet den til medie-pc'en som står heeeeeeelt borte med tv'en slik at jeg kan være lat i sofaen avhengig av budskjettet kan jo en arduino med bluetooth være noe å bruke =) (www.arduino.cc) kjøper du en arduino mini eller pro, er den såpass liten at du kan gjemme den inni kabinettet enkelt. evt kan du bruke en IR-mottaker, og bruke en ubrukt knapp på fjernkontrollen til å slå av og på mediepc'n =) Hvis noen kanskje hadde kunne gjort dette til et miniprosjekt? Eller laget en liten "oppskrift" på hvordan dette eventuelt skal/burde gjøres, hadde det vært utrolig bra Jeg er ikke flink til dette, men har veldig lyst til å lære og har troen på at man lærer av å gjøre Liker tanken på å bruke IR da Takker på forhånd Fantastisk tråd dette her ^^, Endret 11. mars 2011 av The Covenant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå