Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder på med ett lite prosjekt der jeg skal lage en klone av STK505. Det er ett tilleggskort til STK500 som gjør det mulig å bruke ATtiny24/44/84.(STK500 har bare 8, 20, 28 og 40 pins sockets).

 

Jeg har valgt å ikke bygge støtte for ATtiny26/261/461/861 som den originale har siden det kompliserer prosjektet vesentlig.

 

Her er ett foreløpig skjema:

 

stk505.png

 

 

Dette prosjektet er også påbegynt for å lære meg kicad, jeg kan ikke lage dette i Eagle pga restriksjoner på størrelse(pcb-en blir ca 1cm for lang). Så langt har det vært en prøvelse, men det går sakte framover.

 

-

Kolbjørn

 

(Jeg vet forresten at C4 ikke har kontakt, bare litt sloppy arbeid når jeg formisket skjemaet)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Alle disse målingene må tas med en klype salt da multimeteret mitt er fra biltema og frekvensmeteret er hjemmelaget :p

 

-

Kolbjørn

 

 

Bare sånn for å informere, jeg har samme måleinstrument (etter bilder å bedømme), og fadern har hatt det med der han jobber, og kontrollert det mot de instrumentene de har der, som er inne til kalibrering annenhver år, og instrumentet fra Biltema viser det samme som disse dyre, kalibrerte instrumentene!

Lenke til kommentar

Bare sånn for å informere, jeg har samme måleinstrument (etter bilder å bedømme), og fadern har hatt det med der han jobber, og kontrollert det mot de instrumentene de har der, som er inne til kalibrering annenhver år, og instrumentet fra Biltema viser det samme som disse dyre, kalibrerte instrumentene!

 

Disse resultatene skal du ta med en stor klype salt fordi:

 

- Det at instrumentet samsvarer med et kalibrert instrument på noen tilfeldige målepunkter betyr ikke at det er korrekt over hele skalaen

- Du har ikke oppgitt hvor stort avviket er på kalibrert instrument i forhold til biltema-instrumentet (hvor mange siffers presisjon er brukt i sammenligningen)

- At ett biltema-instrument samsvarer med et kalibrert instrument betyr ikke at alle gjør det

Lenke til kommentar

Bare sånn for å informere, jeg har samme måleinstrument (etter bilder å bedømme), og fadern har hatt det med der han jobber, og kontrollert det mot de instrumentene de har der, som er inne til kalibrering annenhver år, og instrumentet fra Biltema viser det samme som disse dyre, kalibrerte instrumentene!

 

Disse resultatene skal du ta med en stor klype salt fordi:

 

- Det at instrumentet samsvarer med et kalibrert instrument på noen tilfeldige målepunkter betyr ikke at det er korrekt over hele skalaen

- Du har ikke oppgitt hvor stort avviket er på kalibrert instrument i forhold til biltema-instrumentet (hvor mange siffers presisjon er brukt i sammenligningen)

- At ett biltema-instrument samsvarer med et kalibrert instrument betyr ikke at alle gjør det

 

 

Neinei, sant det ^^ Stoler jo ikke helt 110% på det unasett ^^

Lenke til kommentar

Nytt leketøy:

 

img1992n.jpg

 

 

Mye lettere å drille hull!

 

img1991b.jpg

 

 

 

Har forresten lagt merke til at biltema multimeteret mitt viser litt for høye verdier i forhold til fluken(5.12 vs 5.03 for eksempel). Nå er ingen av de kalibrert utenom fra fabrikk, så hvilket som er mest korrekt kan være hipps om happ. Jeg stoler nok mest på fluken, selv om den er china-special. (Det er sikkert biltemaen også forsåvidt :p)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Må si jeg blir inspirert av å lese denne tråden. Jeg har så vidt fått til min egen lille kretskortproduksjon og laget ymse headere og små strømforsyninger etter inspirasjon fra coolbear. :thumbup:

Satt og kikket på den pwmstyrte psuen din og tenkte jeg ville prøve noe liknende, men jeg savner litt mer info om virkemåte. Har du noen linker hvor jeg kan lære mer? Jeg har satt opp filteret og en mikrokontroller med pwm og noen knapper. I tillegg måler jeg spenningen over utgangen på filteret med ADC og viser verdien på en liten lcdskjerm. Så langt alt vel, men har ikke helt kontroll på hva som skjer fra mosfeten og ut.

 

Fortsett å fortelle om hva du/dere driver med. Mye interessant lesning :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Tips.

 

3055 transistorer har elendig forsterkning ved store strømmer.

 

Flere transistorer i parallel, med hver sin emmittermotstand vil senke tempraturen på hver transistor > mindre strøm i hver transistor > høyere forsterkning i hele forsterkeren.

 

Jeg lover kansje litt mye med en slik enkel krets. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen her som kunne ha hjulpet meg med å lage en trådløs av og på bryter av typen "push-to-make" ? Hadde vært konge å koblet den til medie-pc'en som står heeeeeeelt borte med tv'en slik at jeg kan være lat i sofaen :D

 

avhengig av budskjettet kan jo en arduino med bluetooth være noe å bruke =) (www.arduino.cc)

kjøper du en arduino mini eller pro, er den såpass liten at du kan gjemme den inni kabinettet enkelt. evt kan du bruke en IR-mottaker, og bruke en ubrukt knapp på fjernkontrollen til å slå av og på mediepc'n =)

Lenke til kommentar

Har begynt på det som skal bli en lampe etterhvert. Tilsammen kommer den til å ha rundt 200 0603 smd leds. Hver led loddes til 37 awg kobberledning. De er ekstremt små, men loddeteknikken begynner å sitte og jeg har gjort ferdig ca 100 stk. Loddingene virker til å bli veldig sterke (bruker 2/3 sink og 1/3 bly flussmiddel som jeg har fått tak i på dealextreme), men jeg vurderer å dyppe de ferdiglodda lysene i emaljelakk for å isolere og forsterke ytterligere.

 

Første mål er å få lys i alle lysene samtidig, men lampa bygges slik at den er inndelt i ca ~10 lag nedover. Videre er planen å bruke en atmega328, transistorer og endel programmering for å kunne kjøre forskjellige bevegelser gjennom lampa.

 

Prøvde å ta bilde med mobilkameraet mitt, men det viste seg å være såppass smått at det var vanskelig å få fokuset nært nok til å få et skarpt bilde.

 

post-75988-0-90409300-1299426793_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Jeg satt å tenkte litt her.. tidligere i tråden presenterte du "joule thief" en smart liten krets for å tyne ut det maksimale av et batteri. Den kretsen er da vel perfekt for å lage en energi-gjerrig LED-lommelykt? ettersom den "skrur" opp spenningen slik at for-motstanden kan være stor. Om ikke da "joule thief"-kretsen forbruker like mye energi.

 

EDIT: Sjekket litt på nett. Ser at en joule thief kan tyne ganske mye ut av et batteri :) men kan den få et batteri til å holde lenger enn om man bare kjører en formotstand og en diode?

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Er det noen her som kunne ha hjulpet meg med å lage en trådløs av og på bryter av typen "push-to-make" ? Hadde vært konge å koblet den til medie-pc'en som står heeeeeeelt borte med tv'en slik at jeg kan være lat i sofaen :D

 

avhengig av budskjettet kan jo en arduino med bluetooth være noe å bruke =) (www.arduino.cc)

kjøper du en arduino mini eller pro, er den såpass liten at du kan gjemme den inni kabinettet enkelt. evt kan du bruke en IR-mottaker, og bruke en ubrukt knapp på fjernkontrollen til å slå av og på mediepc'n =)

 

Hvis noen kanskje hadde kunne gjort dette til et miniprosjekt? Eller laget en liten "oppskrift" på hvordan dette eventuelt skal/burde gjøres, hadde det vært utrolig bra :D Jeg er ikke flink til dette, men har veldig lyst til å lære og har troen på at man lærer av å gjøre ;) Liker tanken på å bruke IR da :)

 

Takker på forhånd :) Fantastisk tråd dette her ^^,

Endret av The Covenant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...