CoolBeer Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Jau, LTSpice er gøy Har vært noe stille på elektronikkfronten her hjemme nå, men kommer sterkere tilbake! Har en oppgave til dere, hva er det jeg holder på å lage her? Spicefilen ligger også som vedlegg. Har du noen forslag til forbedringer(under forutsetning at du faktisk gjetter hva det er), forandringer, spydigheter eller bare vil peke og le, kom med det, vi tar det på strak arm! - Kolbjørn Draft4.zip Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 en forsterker av noe slag kanskje? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 *peker og ler* en forsterker av noe slag kanskje? Teknisk sett så er det en forsterker av noe slag kanskje... men det er ikke det som er poenget. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 hmm, nei, må nok peke og le jeg også...... Jeg ser hva som skjer i kresten, men har ikke peiling på hva den skal brukes til Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Da var kretsen koblet opp og i testing: V1 på skjemaet er forresten en av PWM utgangene på en microkontroller(ATtiny2313 for øyeblikket), dette går inn i ett lavpassfilter(R1 og C1) for å konvertere PWM-signalet til DC. Derifra går det inn på en kapasitans-multiplikator(R2, C2 og Q1), denne tar bort mesteparten av rippelen som er igjen på DC spenningen. Vi tar så ut signalet på emitter igjennom en spenningsdeler og bias krets(R4, R5, R6 og D1), D1 hjelper til å holde basen på Q1 på grensen til å lede. Signalet som kommer fra spenningsdeleren er ca delt opp så vi jobber i det linjære området til Q2. Vi tar ut spenningen vår over RLOAD, det vi egentlig har konstruert er en regulerbar strømforsyning, riktignok uten feedback, men det kan ordnes med en spenningsdeler og ADC i microkontrolleren. Det er ett par ulemper med kretsen sånn den står nå, siden jeg bruker en 8bit PWM-utgang, er finstilling av spenningen litt hairy, stegene blir større og større jo høyere du setter spenningen. Fra 0-50(av 255) skjer det egentlig lite, men den er utrolig mye bedre enn den var i begynnelsen, 0-12v var gjort på ca 230-240. En annen ting er at vi ikke bruker rett jord ettersom vi tar spenningen ut over RLOAD, litt usikker på hvordan(eventuelt om jeg gidder) jeg skal få spenningen til å bli relatert til jord... Vi får se hva som skjer i helga. - Kolbjørn Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Gjetta på at det var en eller annen form for regulator med PWM ja, men at du hadde tenkt som power supply tenkte jeg ikke på. Mest sannsynlig pga jord problemet som du nevnte. Har du sett på denne siden http://www.tuxgraphics.org/electronics/201005/bench-power-supply-v3.shtml ? Har lenge tenkt på å bygge en slik en, men det blir vell fort med tenkinga da. Her er det i alle fall et par ideer du kan bruke. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Dioden kan du bare ta vekk. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Den siden var fin, fant en litt mer elegant løsning på reguleringsproblemet: Hovedmålet med denne strømforsyninga blir vel regulerbarhet, spenning/strøm måling på display og diverse andre fancye ting man kan gjøre med en microkontroller. Blir mye sannsynlig å hive inn ett rele på utgangen, slik at microen kan kontrollere om vi skal ha futt ut eller ikke. Takker og bukker for linken, da lærte man noe i dag også - Kolbjørn Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Har du sett på denne siden http://www.tuxgraphics.org/electronics/201005/bench-power-supply-v3.shtml ? Har lenge tenkt på å bygge en slik en, men det blir vell fort med tenkinga da. Her er det i alle fall et par ideer du kan bruke. Ai! Tuxgraphics er ute med v3 av psu en sin. Kult! Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Jeg har fått meg ny bestekamerat! Måler forøvrig XTAL1 pinnen på STK500 kortet mitt, er en 20Mhz krystall montert i holderen. Jeg kan også lagre bilder direkte på en minnepenn: Her måler jeg pwm signalet ut fra en ATtiny2313. Dette lover godt for en helg med elektronikk! - Kolbjørn Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Den der så ikke akkurat gratis ut... Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Den der så ikke akkurat gratis ut... Tok en liten sjanse og bestilte ifra kina(dealexel), betalte $359.99(2,158.94 NOK ifølge paypal). Merkelig nok trengte jeg ikke betale noe da jeg hentet pakken på posten, ser på sporingen at den har vært inne til tollbehandling, mulig jeg får faktura i posten om en stund. Hittil har jeg vært utrolig produktiv... For det meste målt pwm fra microkontrolleren, utrolig hvor fascinerende elektronikk blir når du faktisk kan se hva som skjer. - Kolbjørn Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Er det ikke den som kan moddes til å bli 100Mhz eller 50? Hvis det er den så skal det være veldig enkelt, gjøres i software. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Er det ikke den som kan moddes til å bli 100Mhz eller 50? Hvis det er den så skal det være veldig enkelt, gjøres i software. Det stemmer, det er en av grunnene til at jeg faktisk kjøpte denne modellen. Lekte meg litt med en trafo og noen dioder, her er spenningen rett ut av trafoen(det er en 9v/1200mA trafo forresten): Her er det gamle bildet som illustrerer hvordan kretsen er koblet opp: Så hiver vi inn en diode i kretsen: Da får vi dette ut av oscilloskopet: Legger vi så opp en likerettebro av fire dioder: Får vi dette ut av oscilloskopet: Da har vi funnet ut at diodene virker, godt å se at universet er enig med meg - Kolbjørn Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Er det ikke den som kan moddes til å bli 100Mhz eller 50? Hvis det er den så skal det være veldig enkelt, gjøres i software. Ser slik ut: http://oreskovic.me/wp/?p=27 Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 I min rundgang over ting jeg kan bruke oscilloskopet til, har jeg nå kommet til joulethiefen, noen husker sikkert denne fra tidligere: Det er samme kretsen nå, bare med ett nytt gammelt batteri. Batteriet startet forøvrig ut på 1.1v uten last, og ligger på 0.7-0.8v med last, godt brukt med andre ord. Her er resultatet: Litt spennende at vi faktisk er oppe i 4.15v, mye mer enn lysdioden trenger. Vi kan også se at Vavg er 706mV, noe som stemmer ganske bra med multimeteret mitt. En litt nærmere titt på en puls: Her kan vi se at stigende kurve er veldig bratt, og utladningen over dioden går vesentlig saktere, kan det være derfor vi når over 4v? - Kolbjørn Lenke til kommentar
Jee Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 CoolBeer: Du må da koble en kondensator til diode kretsen din så du omformer fra ac til dc Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 CoolBeer: Du må da koble en kondensator til diode kretsen din så du omformer fra ac til dc Tenker du på joulethiefen eller likeretterkretsen jeg posta tidligere? Lenke til kommentar
Jee Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Likeretter kretsen, vet ikke hva den andre kretsen er fornoe, har ikke studert den. Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Likeretter kretsen, vet ikke hva den andre kretsen er fornoe, har ikke studert den. Joda, hadde egentlig planer om det, bruke forskjellige kondensatorer for å vise effekten de har. Skal ikke se bort ifra at jeg hiver noe sammen i løpet av kvelden, må bygge meg en mega48 header før jeg fortsetter på spenningsregulerings-kretsen min, ATtiny2313 hadde litt dårlig med ADC innebygd... - Kolbjørn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå